hirdetés
2024. december. 21., szombat - Tamás.

Pintér Sándor: Társakat keresek egy jobb egészségügyi rendszer kialakításához

Egészségügyért (is) felelős miniszterként közel egy órás szűzbeszédet mondott Pintér Sándor, a belügyi tárca vezetője a 47. Medicina Fórum Konferencián, ahol az is kiderült, megháromszoroznák a korábban megtizedelt, ellenőrzési feladatokat végző köztisztviselői állományt.

Túl fekete volt számomra az egészségügy, csak a problémákat és az elmaradásokat ismertem – magyarázkodott Pintér Sándor belügyminiszter amiatt, hogy miért nem beszélt eleddig nyilvánosan az egészségügyi ágazat jövőjéről azóta, hogy 2022-ben az ő felügyelete alá helyezte Orbán Viktor kormányfő az egészségügyet (is). Bevallotta azt is, hogy a 47. Medicina Fórum keddi konferenciájára készülve – amelyet a Magyar Kórházszövetség (MKSZ) rendezett – „rendőrös” beszámolóval készült, de rájött, hogy „felesleges azt kombinálni, amit egyszerűen is el lehet mondani”.

A kormánytól azt a feladatot kaptam, hogy csináljuk meg Európa legjobb egészségügyi rendszerét. Nem a leggazdagabbat, de adott körülmények között a legjobbat – idézte fel „A beteg az első” című, a jövőt javító intézkedésekről szóló előadásában a miniszter, aki bevallása szerint először 2017-ben informatikáért is felelős tárcavezetőként szembesült azzal, hogy milyen gyalázatos helyzetben van az e-egészségügy. Másodszor a Covid-pandémia során, az operatív törzs egyik vezetőjeként szerzett negatív tapasztalatokat az ágazatról, amikor sem az ágyak, sem az orvosok számáról, sem pedig a gyógyszertartalékokról nem kaptak érdemi adatokat, ezért egy rendőrtábornoknak kellett összeszámolni ezeket.

Professzionális javaslatcsomagot kaptam az egészségüggyel kapcsolatban Kincses Gyulától, a Magyar Orvosi Kamara akkori vezetőjétől a miniszteri felkérésemet követően, de még kinevezésemet megelőzően – vallott a miniszter, felsorolása szerint ebben szerepelt

  • a paraszolvencia kivezetése,
  • a 37 százalékos szakdolgozói és orvosi bérarány bevezetése,
  • a kórházi menedzsmentek adatszolgáltatásának ellenőrzése,
  • a várólista helyzet rendezése.

Miközben Pintér Sándor szerint ezek közül többet is sikerült megvalósítani, az átszervezési alapjai is kirajzolódtak.

Folytatódik a (bevált?) központosítás

Számomra az egészségügy feladata a gyógyítás. A kórházigazgató ne a vízdíjjal, a mosatási és áramköltségekkel foglalkozzon, hanem gyógyítson. Ezért központosítottuk a nem orvosi tevékenységhez kötődő feladatokat – szögezte le a tárcavezető, hozzátéve, hogy ezt a pakkot a Pénzügyminisztériumhoz utalták, így nem lehetett többé túlköltéssel vádolni az intézményeket.

Központi raktárt hoznak létre Pátyon, ide gyűjtik majd az összes, az ellátásoz szükséges eszközt, ahonnan határidőre kiszállítják azokat a kórházakba – jelentette be a miniszter, jelezve, hogy 200 féle eszközzel indítják el az új szisztémát, amelyek köre – a kísérleti üzemet követően – hónapról hónapra bővül majd. Amellett, hogy valamennyi eszköz nyomon követhető lesz, megtakarítást is remélnek a központosítástól. „Ha az OBI vagy a Spar 40-50 ezer termékkel meg tudja ezt oldani, akkor mi is” – fogalmazott.

Be kellett látniuk, hogy a betegellátást végző 108 kórház, 370 járóbeteg-ellátó és hatezer háziorvosi praxis működését a BM központilag nem tudja irányítani, ezért alakították ki a megyei irányítási rendszert – magyarázta Pintér Sándor, kiemelve, hogy ennek megalapozása a korábbi országos kórházi főigazgató, Jenei Zoltán nevéhez fűződik. (Az Országos Kórházi Főigazgatóság éléről tavaly novemberben leváltott Jenei egyébként személyesen is megjelent a konferencián.)

Folytatódik az egészségügyi informatikai fejlesztése az adatok strukturálttá tételével, és az EgészségAblak is további funkciókkal bővülhet, első sorban az egészségtudatosság növelését célozva.

Míg a kórházak 60 százaléka már egységes informatikai szoftvert (HIS) használ, a háziorvosi praxisoknál ellenállásba ütközött a miniHIS elterjesztése, áttörést a jogosítványkiadási rendszer bevezetésével sikerült elérni – folytatta, egyúttal jelezve, hogy tervezik az e-lázlap központi bevezetését is. Bár sokan ódzkodnak a mesterséges intelligenciától, annak egyre hangsúlyosabb szerepet szán a miniszter a gyógyításban is.

Még nem nyerte el az orvostársadalom kegyeit az idén nyáron üzembe helyezett Járóbeteg Irányítási Rendszer (JIR), de egyre jobban működik, jövőre már a 100 százalékos kihasználtságot célozzák – mondta a tárcavezető, egyúttal arra kérve a háziorvosokat és kollegiális vezetőiket, hogy segítsék a pácienseknek az időpontfoglalásban.

Szigorúbb ellenőrzés, hathatós vezetőválasztás

Két-háromezer ellenőr hadrendbe állítását javasolta az egészségügyben döntéselőkészítő anyagában a Boston Consulting Group – árult el egy részletet Pintér Sándor a tíz évre titkosított dokumentumból. Ha ennyit nem is, de a jelenlegi száz mellett újabb kétszáz, ellenőrzési jogkörrel felruházott köztisztviselő alkalmazását ígérte most a miniszter. (A Lázár János nevével fémjelzett korábbi közigazgatási reform nyomán tömegével távoztak ezek a szakemberek az ágazatból.) Ellenőrzik majd többek között az intézmény túlköltéseket, az orvosok foglalkoztatását.

Attól, hogy valaki kiváló orvos, nem biztos, hogy vezetőnek is az – szögezte le az új vezető kiválasztási rendszerrel kapcsolatban a belügyminiszter, és elárulta azt is, hogy az elméleti és gyakorlati kérdéskörökre is kiterjedő, személyes meghallgatással és pszichológiai alkalmassági vizsgálattal is fűszerezett eljárás jó eredményekkel jár: eddig 10-ből 9 jó találatuk volt, csupán egy főigazgató poszt billeg.

Ügyelet: megspóroltak 42 milliárd forintot a betegeknek

Immár a betegek érdekében tudják felhasználni azt a 42 milliárd forintot, amelyet az új ügyeleti rendszer bevezetését megelőzően 303 ügyeleti feladatot ellátó vállalkozásnak fizettek ki, és amelyek számos esetben olyan ellátásokat jelentettek le, amelyeket a nyilvántartások nem igazoltak vissza. Míg egyes helyszíneken korábban 30 éjszakai megjelenést jelentettek, most ugyanonnan jó, ha hármat – érvelt az új rendszer kialakításának pozitívumaival a miniszter, megemlítve azt is, mióta az Országos Mentőszolgálat átvette az ügyelet koordinálását, csökkent a mentők igénybe vételéve, kevesebb a futott kilométer és az ellátások száma is.

Megnyesték volna a rendelők számát, de…

A 270 járóbeteg-szakellátó intézetek között számos kevés szakmás rendelő működik, ezért tervezték, hogy országosan százra mérséklik ezek számát, feljavítva egyúttal ezek infrastruktúráját. – árulta el Pintér Sándor. – A rendszer készen állt, de a lakosság nem fogadta el, hogy többet kelljen utaznia az ellátások igénybevételének érdekében – mondta. Az ötletet ezért elvetették, ugyanakkor a miniszter szerint segíteni kell a betegeket annak elfogadásában, hogy a minőségi orvosi ellátásért esetleg távolabbra kell menniük. megemlítette még, hogy nagyon kevés a rendelőkben az ultrahang-vizsgálatokat végző orvos, dolgoznak azon, hogy ezt a helyzetet jövő év végéig rendezzék.

A rendezésre váró területek közé sorolta még:

  • az orvosi másodállások kérdését (egy orvos hány privát rendelést vihet);
  • normák megállapítása az ellátottak számhoz viszonyítva (ideális betegszám szakmánként, intézményenként);
  • kórházi ágyak kihasználtságának rendezése (15 intézmény ágykihasználtsága csupán 40 százalék);
  • szociális ellátások kiszervezése az egészségügyből.

Ennél előrehaladottabb tervekkel rendelkezik a tárca a CT és MR-berendezések és vizsgálatok állami fenntartásba vételével kapcsolatban. Pintér Sándor azt mondta, 2025-ben az állami ellátók 80-85 százaléka már megfelelő kapacitásokkal fog rendelkezni ezen a területen, 2026 I. negyedévére pedig le is zárul a folyamat. Ezzel összefüggésben ugyanakkor megjegyezte, hogy biztosítani kell a gépek működtetéséhez szükséges szakembergárdát, ennek érdekében már most el kell kezdeni a beiskolázásukat.

Ha 3-5 évet javítanánk az egészségben töltött életévek számában, az 2-2,5 százalékos GDP-növekedést jelentene az ország számára – mondta a tárcavezető a szűrésekről szólva. A részvételi hajlandóság növelésében szerinte a háziorvosoknak is nagyobb szerepet kell vállalniuk, de – mint fogalmazott – „a védőnők sem végeznek itt eddig kiemelkedő munkát”. Ígérte a középiskolákban idén felmenő rendszerben bevezetett egészséges életmódra nevelés további kiterjesztését – ebből a szempontból szerencsés egybeesésnek vélve, hogy a közoktatás is az ő tárcájához tartozik.

Az empátia hiánya, a durvaság, a lekezelő bánásmód – ez jellemzi az egészségügyi dolgozók viselkedését a betegekkel szemben – osztotta meg tapasztalatait a miniszter, aki szerint, ha megfelelően felkészítik az ápolókat a kommunikációra, és leveszik a vállukról a felesleges terheket, az empátiakészségük is nőni fog. Az ellátó személyzet magatartásváltozásával pedig az ágazat irányába tanúsított bizalom is nőni fog a társadalomban – fogalmazta meg reményeit Pintér Sándor, aki közel egy órás előadását azzal zárta: „azért jöttem, hogy társakat keressek egy jobb egészségügyi ellátórendszer kialakításához.”

Takács Péter ráncfelvarrásról, e-beutalóról, nem-államosításról

Ráncfelvarráson esett át a kódkarbantartó bizottság, amely most kevesebb taggal működik, a szakmák képviselői meghívottként vannak jelen – vette át a szót miniszterétől Takács Péter egészségügyi államtitkár, aki az átalakítástól gyorsabb és rugalmasabb döntéshozatalt vár. A 2017-es bértámogatás-beépítés óta nem történt változtatás ezen a területen, most a szakmaspecifikus és általános kódkarbantartás mellett igyekeztek beemelni az új technológiákat is. Minderre mintegy 3-5 milliárd forintot tudnak fordítani. 31 milliárd forint értékben fogadtak be eddig csak egyedi méltányosság keretében elérhető gyógyszereket, amelyeket így lakóhelyük közelében válthatnak ki a betegek. A befogadási eljárás során 10-20 százalékos megtakarítást sikerült elérni.

Nem államosítják a szakrendelőket – erősítette meg újfent a szakpolitikus –, de egy ágazati szoftverfejlesztés során összekapcsolják azok, valamint a háziorvosi praxisok betegforgalmi adatait a vármegyei irányító kórházzal, amely így az OKFŐ-vel és az Államkincstárral együtt rá fog látni a gazdálkodásukra. Azok a 200 óránál nagyobb járóbeteg-szakellátók, amelyek eddig kimaradtak a JIR-csatlakozásból csak azt követően kaphatnak TÉK-emelést, ha bekapcsolódnak az időpont foglalási rendszerbe – sorolta, és ígéretet tett arra, hogy a jövőben nem lesz intézményhez kötött az e-beutaló, ami lehetővé teszi az ellátás elszámolását, függetlenül attól, hogy a beteg hol veszi igénybe azt.

A korábban megszokottól eltérően az intézmények adósságát idén nem egy nagy összegben, hanem több évközi kifizetéssel rendezik a Pénzügyminisztériummal kötött megállapodás szerint. Ennek megfelelően idén mindössze  42,7 milliárd forintot számmak az adósságok rendezésére, az intézmények jövő év elején kapják a következő nagyobb tételt – jelezte a szakpolitikus.

Így látják az exek…

Miért nem hívták meg a Magyar Orvosi Kamarát? Hiszen itt az orvosokról is szó van! – ezzel nyitotta előadását Mikola István, aki a kamara alapító tagjaként tette fel a kérdést a szervezőknek.

Vannak hibák és tévutak, amelyeket ki kellene javítani – folytatta az első Orbán-kormány második egészségügyi minisztere, aki szerint a hazai lopakodó és kiszámíthatatlan reformfolyamatok helyett koherens szabályozásra és konszenzusos megállapodásra van szükség, mert a szkmának szüksége van a jó mankókra.

Az ágazat alulfinanszírozottságát és a kórházak adósságának gyors növekedésével kapcsolatban úgy fogalmazott, „a mi bajaink a nemzetgazdaság bajaivá is válnak”, majd – ahogy korábban is minden alkalommal – a szabad szellemi foglalkozású orvoslás bevezetését javasolta. Megjegyezte azt is, hogy a magánellátóktól ugyanazokat a minőségi standardokat kellene megkövetelni mint az állami szolgáltatóktól.

Nem értem! – adta előadása címéül Rácz Jenő, az első Gyurcsány-kormány második egészségügyi minisztere, aki arról beszélt, hogy miközben az állampolgárok számára a legfontosabb érték a saját és családjuk egészsége, az orvostársadalom pedig az egyik legnagyobb lobbierővel rendelkező közösség, a politikai pártoknak máig nem sikerült megegyezniük a ciklusokon átívelő ágazati stratégiában, „pedig egy irányba kellene húzni”. Lehet tudatosan szűkíteni az ellátási csomagot, de a romló hozzáférhetőség a sok hónapos várakozás olyan ellátásokra, amelyekre feltétlen szükség lenne, az egyén életesélyeit is rontja.

Nincs kotta, hiányzik a zenészek egy része, így a legkiválóbb zenekar is csak diszharmóniában tud játszani – figyelmeztetett az exminiszter, újabb felkiáltójelként pedig az önkormányzati választások eredményeit vetítve fel, ahol számos olyan város nevei szerepeltek, ahol politikai következménye lett a helyi kórház működési zavarainak.

Az embereknek vannak szükségletei és javai, nem az államnak – szögezte le Rácz Jenő, aki szerint szakítani kell azzal a kormányzati szemlélettel, amely súlyos kiadási tehertételként tekint az egészségügyre, holott az alapvetően járul hozzá az ország gazdasági teljesítőképességéhez.

Javaslatcsomagot küldenek a miniszternek
A Medicina Konferenciához kapcsolódó a VIII. Egészségügyi miniszteri-államtitkári csúcstalálkozó résztvevői konszenzusos javaslatokat fogalmaztak meg az ágazat aktuális helyzetének javítása érdekében, melyet a konferenciát szervezők eljuttatnak a Belügyminisztérium Egészségügyért Felelős Államtitkárságára.

Ezek között szerepelt egyebek mellett az, hogy meg kell változtatni az orvosok jogállását, hiszen ők az egészségügy fontos tényezői, szerencsésnek tartanák a szellemi szabadfoglalkozású státusz bevezetését. Elhangzott az is, hogy vissza kell állítani a Magyar Orvosi Kamara státuszát is, hiszen számos morális-etikai kérdésben jelentős szerepük van.

Ismét előkerült az önálló egészségügyi minisztérium felállítása, hogy az ágazatnak nagyobb legyen az érdekképviselete a kormányban, bár e kérdésben az is elhangzott, hogy egy államtitkárságot is fel lehetne ruházni jelentősebb hatáskörrel. Az egészségügy kormányzati irányítását nem lehet szétforgácsolni, ám az ágazat működése nem egy minisztérium felelőssége.

Felvetették azt is, hogy mindenfajta átalakítást alapos előkészítésnek kell megelőznie, csak a valid adatbázisok képezhetik a hosszú távú, konszenzusra épülő változások alapját. Utoljára a 2011-ben elfogadott Semmelweis Terv mutatott egyértelmű irányt a szükséges átalakításokról, melyet alapos előkészítés, társadalmi párbeszéd előzött meg, ám a bevezetése elmaradt. Kitértek arra is, hogy öt éve nem jelenik meg a korábban jól működő humán erőforrás monitoring rendszer, így nem tudni, valójában hányan is dolgoznak az egészségügyi intézményekben.

Azt is javasolják a döntéshozóknak, hogy vizsgálják felül a rezidensek ügyeletét, ugyanis annak ellenére, hogy csak három hónapos gyakorlat után ügyelhetnének, sok esetben ennél korábban osztják be őket, használják orvosi pecsétjüket, ha szükséges, aminek jogi következményei lehetnek.

A cikkben felhasznált fotók a Medicina Fórum konferencián készültek (Forrás: Magyar Kórházszövetség)

Tarcza Orsolya
a szerző cikkei

(forrás: MedicalOnline)

Könyveink