Öt év a légi betegszállításban
Lélegeztetett, intenzív ellátásra szoruló betegek szállítását is biztosítani tudja az öt éve alapított magyar légi betegszállító cég, amely most flottabővítésre is készül.
Beteg és sérült emberek országok közötti légi szállítását végzi magánegészségügyi szolgáltatóként a 2015-ben magyarországi központtal alapított cég, amelynek repülőgépei évente több száz – köztük néhány magyar állampolgárságú – beteget szállítanak. Minderről dr. Túri Péter sebész, a Trustair Aviation Kft. ügyvezető igazgatója számolt be azon a kedd délutáni sajtótájékoztatón, amelyet a vállalkozás alapításának ötödik évfordulója alkalmából rendeztek Budapesten. A múltat is felidéző eseményen Túri Péter, aki a 2000-es évek közepén a hazai légi mentés alapító szervezője, majd több évig a Légimentő Kht. ügyvezetője is volt, hangsúlyozta, hogy olyan orvosokkal és mentőtisztekkel dolgoznak együtt, akik speciális tapasztalatokkal és képzettséggel rendelkeznek, így magas szintű orvosi/egészségügyi felügyeletet tudnak biztosítani a pácienseiknek az utazás során.
Úgy adunk külföldi munkát a kollégáinknak, hogy ahhoz nem kell emigrálni – fogalmazott Túri Péter, aki azt is elmondta, a 13-15 szakorvost, 10-12 mentőtisztet, és 8-10 pilótát részmunkaidőben foglalkoztatják, és nem is bátorítják őket arra, hogy főállásúak legyenek. Munkatársaiknak folyamatos, többlépcsős képzést biztosítanak házon belüli, ami az elméleti és gyakorlati oktatást is magában foglalja. Tervezik online képzések elindítását is, és egyedülálló saját kiadványunk az Intenzív Transzport című tankönyv, mely első kiadása 2018 decemberében jelent meg.
A kritikus állapotú, intenzív ellátást igénylő betegek szállítása mellet földrajzilag, logisztikailag indokolt ellátásokat is biztosítanak, illetve humanitárius célú, evakuációs és szervszállítási feladatokat is végeznek. Három saját tulajdonú, és két lízingelt repülőgépükkel extrém túlsúlyos, vagy lélegezetett beteg is szállítható. Az egy- és kéthordágyas járművek, amelyek a Győr-Pér Airportról, illetve a spanyolországi gironai repülőtérről szállnak fel, tavaly 39 országban jártak. A legtöbb megrendelés Ausztriából és Svájcból érkezik, utanként egy-két beteget szállítanak, a repült órák száma pedig eléri évente az ötszázat. A cég organikus fejlődésének eredményeként jövőre a flotta egy negyedik géppel bővül.
Az akut – akár intenzív – betegellátáshoz szükséges korszerű eszközökkel felszerelt járműveken csecsemő- és gyermekellátást, szükség esetén vértranszfúziót is biztosítanak. Az eszközpalettáról hiányzik még egy, a fertőző betegek szállításához használható hordágy, ennek fedezetét (60-70 ezer euró) adományokból gyűjtené össze a cég.
A most már évente mintegy kétmillió eurós árbevétellel rendelkező magyar vállalkozásnak 20-30 éves piaci tapasztalattal és ennek megfelelő ügyfélkörrel rendelkező szolgáltatókkal kellett megküzdenie a piacra lépéskor. Túri Péter megemlítette azt is, hogy az elmúlt tíz napban érezhetően megcsappant a megkeresések száma, amit az ügyvezető a koronavírus-járvány miatt gyorsan mérséklődő utazási kedvvel magyarázott. Elmondta azt is, hogy míg eddig négy órán belül el tudtak indulni a betegekért, a járvány miatt lezárt repülőterek és egyéb korlátozások miatt a speciális engedélyek beszerzése akár tíz-tizennégy órát is igénybe vehet.