Kórházirányítás: tudja már a jobbkéz, mit csinál a balkéz
Mától hatályos az a rendelet, amely újraosztja a szerepeket az egészségügyi intézmények állami irányításában: különválasztják a minőségfejlesztést és a hatósági ellenőrzést.
A Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség- és Szervezetfejlesztési Intézet (GYEMSZI) a honlapján is magyarázza az új egészségügyi szakfelügyeleti rendszer lényegét. Eszerint a rendszer kettéválik: az új szisztéma szerint a szigorúan hatósági ellenőrzési feladatok az Országos Tisztifőorvosi Hivatalhoz kerülnek, míg az egészségügyi tevékenység szakmai megfelelőségét vizsgáló szakmai munkát, az értékelést és a minőségügyi támogató feladatokat a GYEMSZI végzi. Ez utóbbi feladatkörében az intézet reméli, érvényesíteni tudja a vezetők, az egészségügyben dolgozók és a lakosság közös érdekét, hogy "a hibák őszinte, saját érdekből való feltárásával a lehető legkisebbre szorítsuk le ismételt előfordulásuk lehetőségét".
A minőségértékelési rendszer állandó megbízású minőségügyi szakfőorvosokból, valamint szakterületi vezetőkből jön létre, minden szakterületen, földrajzi felosztás nélkül. Szükség esetén munkájukat a feladatnak megfelelően összeállított, eseti megbízás alapján dolgozó munkacsoport is segíti.
A minőségügyi szakfőorvos és a szakterületi vezető az illetékes szakmai kollégiumi tagozattal együttműködve képviseli és közvetíti szakterületén a minőségügyi alapelveket és követelményeket, részt vesz a szakmai irányelvek előkészítésében és fejlesztésében, kockázatelemzést végez. Közreműködik a betegbiztonsági és ellátási problémák kivizsgálásában, jelzi az ellátás szakmai minőségét és a betegbiztonságot érintő problémákat, továbbá közreműködik a minőségügyi célú adatgyűjtésekben és a helyszíni minőségügyi értékelésekben. A GYEMSZI pályázat útján választja ki az állandó státusú szakfőorvosokat, szakterületi vezetőket, és rendszeres módszertani képzést nyújt nekik. A pályázati kiírás már megtalálható az intézet honlapján.