Gyógyszerprés: az újabb megszorítás már a lakosságig érhet
A MedicalOnline információja szerint a gyógyszercégek már a múlt héten hallottak a készülő újabb megszorításról, ám nemigen hitték el, hogy e tervekből valóság lesz. Tévedtek. Ma már csak az a kérdés, milyen mértékű további megszorításra számíthatnak.
Az a MedicalOnline-on is közzétett információ, miszerint a Széll Kálmán Tervben foglaltaknál is nagyobb mértékben kívánja a kormány csökkenteni a gyógyszerárak támogatására szánt összeget – csak félig-meddig érte meglepetésként a gyártókat. Néhány napja egy szigorúan titkos és bizalmas találkozón állítólag még csak arról volt szó, hogy részben átcsoportosítják a Széll Kálmán Tervben szereplő, 2012-2013-ra delegált megtakarítási összegeket. Kérdés, vajon ez elegendőnek bizonyul-e a kormány számára.
A tavaly március elsején nyilvánosságra hozott Széll Kálmán Terv 2012-re 83, 2013-ra 120 milliárdos megtakarítást írt elő a gyógyszerkassza számára. A múlt heti elképzelések még arról szóltak, hogy a 120 milliárdból előrehoznak tizet, így idén 93 milliárddal kell karcsúsítani a kasszát, miközben a 2013-as cél sem marad érintetlen, csak azt nem tudni még, hogy milyen összeggel emelik meg.
A gyógyszerkasszát érintő, összességében 120 milliárdos karcsúsítás kivitelezhetőségét nemcsak a gyártók és forgalmazók, hanem a végrehajtó szervek is némi kétkedéssel fogadták. Nyilván ennek tudható be, hogy 2013-ra készítettek egy vészforgatókönyvet is arra az esetre, ha mégsem sikerül összelapátolni a Nemzetgazdasági Minisztérium által elvárt összeget. Három tételt soroltak fel, amelyek egyike a jelenleg 100 százalékos ártámogatásban részesülő készítmények kiváltásakor fizetendő 300 forintos dobozdíj emelése. Szóba jöhet ezen kívül az úgynevezett egészségügyi rendelkezésre kiemelt 90, 70, 50 százalékos támogatás 5-10 százalékos csökkentése, valamint a normatív, 80, 55, 25 százalékos kulcsok mérséklése. Ami ez utóbbit illeti már a tavalyi szakmai viták során kiderült, hogy a gyártók egy csoportja elképzelhetőnek tartja a 25 százalékos támogatási kulcs megszüntetését. A felsoroltak azonban már vélhetően nem hajthatók végre a lakossági terhek növelése nélkül, holott ez a kormányzati szándék egyelőre még változatlanul talpon van.
Kérdés, vajon növelhetők-e tovább a gyártói terhek?
Tavaly négy rendelkezéssel szorítottak a présen: 12-ről 20 százalékra növelték a gyártói befizetéseket – lényegében különadót, duplájára emelték az orvoslátogatói díjakat, 500 millióra „szökkent” a gyógyszercégekre kiróható bírság összege, s jelentősen nőtt az igazgatási szolgáltatói díjak mértéke is.
Az idei költségvetési tervek szerint már 59 milliárdos befizetést várnak csupán a 20 százalékos adóból és a támogatás volumen szerződésekből a cégektől. Ami lényegében azt jelenti, hogy annak a 219 milliárd forintnak – amely tavaly még 296 milliárd volt! –, ami a járóbeteg ellátásban felírt, patikákban kiváltott gyógyszerek ártámogatására jut, közel negyedét a gyártók finanszírozzák.