hirdetés
2024. április. 28., vasárnap - Valéria.

Mikola újfent meghallgatná a minisztert

Gyógyszerészek kontra Versenyhivatal

Nem jellemző monopóliumok kialakulása a hazai gyógyszerpiacon, miként a tisztességtelen piaci magatartás és a fogyasztók megtévesztésének vádja sem támasztható alá a gyógyszerpiac liberalizálását követően – legalábbis a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) szerint. A gyógyszer-gazdaságossági törvény elfogadása óta bekövetkezett változásokat egymással ellentétesen, s esetenként más nézőpontból ítéli meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), az egészségügyi tárca és a Magyar Gyógyszerészi Kamara, az Országgyűlés Egészségügyi Bizottsága mindenesetre szigorúbb ellenőrzést szorgalmaz a patikák háza táján. Mikola István volt miniszter – emellett – az ágazat jelenlegi vezetőjét is meghallgatná a válság egészségügyre gyakorolt hatásairól.

Míg az egészségügyi reform során elfogadott gyógyszer-gazdaságossági törvény patikákat érintő folyamatainak eredményeképpen a szaktárca rendre az új patikák számát, a hosszabb nyitva tartást, az internetes rendelés lehetőségét és a piaci igények figyelembe vételét hangsúlyozza, a gyógyszerészi kamara elsősorban arra hívja fel a figyelmet, hogy az új patikák nagyrészt olyan 5000 személynél több lakossal bíró településen nyíltak, ahol korábban is volt gyógyszertár. Eközben a kisebb települések gyógyszerbiztonsága veszélybe került vagy kerülhet. A kamara az elsősorban a profitra figyelő monopóliumok, a patikaláncok kialakulására figyelmeztet, s számos olyan rossz gyakorlatot sorol, amelyek etikátlannak, de legalábbis szakmaiatlannak minősíthetők. Olyan próbavásárlásokat említ, amikor szó és recept nélkül kiadnak vényköteles terméket a vásárlónak, amikor a magisztrális készítményeket kérő vevőket többedszer is továbbküldik, mert a saját készítésű szerekkel sok munka van, viszont nem járnak nagy haszonnal. S olyan gyors tulajdonosváltásokat, amelyeknél a fiatal személyi joggal bíró gyógyszerésztől – offshore cégek közreműködésével – néhány napon belül szerzik meg a többségi tulajdont.
A Versenyhivatal azonban – korábbi állásfoglalásához hasonlóan – nem támasztja alá a gyógyszerész kamara aggályait, s egyáltalán nem óvna a liberalizált piactól. Mint arról Torjákné Amberger Teréz, a GVH irodavezetője az országgyűlési bizottság előtt beszélt, az elmúlt két év várakozásaik szerint alakult. Ott nyíltak új patikák, ahol a befektetés megtérülésére lehetett számítani, ott pedig, ahol az államnak korábban is segítenie kellett a gyógyszerbiztonság fenntartását, nem. A láncosodás nagyságrendje érdemben nem változott, pontosabban nem bővült olyan dinamikusan, viszont ma látványosabban jelennek meg a korábban rejtett, inkább csak sejtett kapcsolatok, a tulajdonosi háttér. Torjákné szerint mindazok az etikai-szakmai gondok, amelyeket Horváth Tamás, a kamara elnöke említ, ma is tiltott a jogszabályokban, ezeket tehát ellenőrizni és szankcionálni szükséges.

Senki nem vonhatja ki magát…

Mikola István, az Országgyűlés Egészségügyi Bizottságának alelnöke azt kéri az egészségügyi minisztertől, hogy adjon tájékoztatást az ágazatban várható gazdasági-pénzügyi helyzetről. A fideszes politikus arra kíváncsi, hogy a gazdasági válság enyhítését szorgalmazó kormányzati intézkedések hogyan érintik majd az egészségügyi ágazatot. Mint mondta, a tervezett áfa-emeléssel és járulékcsökkentéssel a kórházak, rendelőintézetek nehéz helyzetbe kerülnek, amit tetéz a gyenge forint. Az áfa tervezett emelése miatt az intézmények működési költségei jelentősen emelkednek, hiszen az orvosi eszközöket, felszereléseket a kórházak is a piacról szerzik be. Kökény Mihály elnök – ígéretet téve, hogy a kérést eljuttatja Székely Tamáshoz –, megjegyezte: senki nem tudja magát kivonni a válság alól, és a járulékcsökkentésből adódó kevesebb bevételhez kell igazítani a kiadásokat.


Több ellenzéki képviselő, köztük Puskás Tivadar (KDNP) arra volt kíváncsi, vajon készült-e korábban felmérés a gyógyszerészeti szempontból ellátatlan településekről, különös tekintettel arra, hogy a tárca korábbi kommunikációja szerint a patikán kívüli árusítás megengedésének éppen e területek csökkentése volt a célja. A minisztérium főosztályvezetője egyebek mellett ugyanis arról beszélt, hogy a patikán kívül kapható szerek forgalmának „kezdeti lendülete megtört”, s ma a teljes vény nélküli gyógyszerforgalom kb. egy százalékát teszi ki. A Magyar Posta például – amely kezdetben bejelentette, hogy részt kíván venni ebben a tevékenységben – mára visszalépett.
Mikola István ex-miniszter (Fidesz) a GVH-étól markánsan eltérő álláspontot képviselt, s alapvetően meg is kérdőjelezte a témában a GVH kompetenciáit. Mint fogalmazott, a gyógyszerpiacon olyan méreteket öltött a tőkekoncentráció, ami bekebelezi a kiskereskedelmet, ezért azt nemzeti kézben kell tartani.
Később Torjákné ismételten közölte, lehet tagadni, hogy a gyógyszerpiac profitérdekeltségben működik, de 1994 óta, mióta lehetővé teszik, hogy külső befektetők is gyógyszertárat szerezzenek, ez nem szerencsés. Mint közölte, ma már jól látszik, hogy a gyógyszer nagykereskedőknek és a gyógyszergyártóknak milyen érdekük van a patikákban. Azt azonban a tárca képviselőjéhez hasonlóan újfent cáfolta, hogy monopóliumok, kartellezés lenne jellemző, vagy hogy tisztességtelen üzleti magatartást tapasztalnának például a promóciós versenyben.
Kökény Mihály, a bizottság elnöke szerint a törvényt egyelőre legalábbis nem szükséges módosítani, mint azonban megjegyezte, jelezni fogja a minisztériumnak, hogy a tisztiorvosai szolgálaton keresztül erősítse az ellenőrzést.


Köbli Anikó


*

Megszüntetett eljárás

Megszüntette a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Magyar Gyógyszerész Kamara és a gyógyszergyártói érdekképviseletek között korábban létrejött megállapodás kapcsán indított eljárást, mert nem látta bizonyítottnak, hogy az alkalmas lett volna a verseny korlátozására – közölte a GVH szerdán.
A GVH még 2007. június 5-én indított eljárást, mert tudomására jutott, hogy az együttműködési megállapodás értelmében, a nem támogatott gyógyszerek termelői, nagy- és kiskereskedelmi árait is közzétette, biztosítva annak megismerhetőségét minden termelő tagvállalat és gyógyszer-kereskedelemben érintett nagy- és kiskereskedelmi vállalkozás számára.
A GVH közleménye szerint ezen túl, a gyanú szerint a kamara a közfinanszírozásban nem részesülő gyógyszerek esetében a gyógyszertáron kívüli gyógyszerforgalmazás akadályozása érdekében különböző nyomást gyakorló eszközöket használt fel a gyártókkal és nagykereskedőkkel szemben. A gyártói érdekképviseltek ugyanakkor anyagi ellenszolgáltatással igyekeztek nyomást gyakorolni a nagykereskedelmi vállalkozásokra annak érdekében, hogy azok a gyógyszertáron kívüli hálózatokba ne értékesítsenek. Az eljárás során azonban kiderült, hogy a kamara az ajánlott fogyasztói árakat csak addig tette közzé, amíg a gyógyszerek nagy- és kiskereskedelmi árrése hatóságilag maximált volt. A GVH így nem látta bizonyítottnak – habár kizárhatónak sem –, hogy a kamara által közzétett ajánlott fogyasztói árak érzékelhető módon korlátozták volna a versenyt.
A megállapodás szerint a gyártók zárt borítékban, közvetlenül a kamarának küldték meg termelői áraikat, így azokról a közzétételt megelőzően a megállapodásban résztvevő gyártói érdekképviseletek nem értesülhettek. Az eljárás során nem tárt fel a hivatal olyan bizonyítékot, hogy a kamara az árakat bármilyen formában "kiszivárogtatta" volna, ami egyébként – mint vevői érdekképviseleti szervnek – nem is lett volna érdeke. Ebből következően az egyes gyártók versenytársaik termelői árairól csak utólag, azok életbelépését követően értesülhettek, így az információ adott időszaki áraikra már nem lehetett hatással.

MTI

cimkék

hirdetés

Könyveink