Felmentik az államosított kórházak vezérkarát
Jövő januártól megszűnik az állami tulajdonba kerülő egészségügyi szolgáltatók főigazgatóinak illetve gazdasági igazgatóinak vezetői megbízatása, de már ezt megelőzően befejezik működésüket a tulajdonosi felügyelő tanácsok. Egy a MedicalOnline birtokába került törvénytervezetből az is kiderül, hogy rendeletben újraszabják az intézmények területi ellátási kötelezettségeit valamint kapacitásait. A határozat ellen fellebbezésnek helye nincs.
A MedicalOnline birtokába jutott előterjesztés egyrészt tisztázza azt a jogi zűrzavart, amely a visszaállamosítás körül kavargott az elmúlt hetekben. Az önkormányzati törvény tervezett kiegészítése ugyanis kimondja, hogy ha a törvény bizonyos feladatokat az államra ró, akkor az azt szolgáló vagyont az önkormányzatoknak át kell adniuk az államnak. Ugyanezzel a mozdulattal módosítják az egészségügyi törvényt is, a paragrafusok közé iktatva, hogy a fekvő- és járóbeteg szakellátás feltételeinek meghatározása és biztosítása állami feladat, az intézményrendszer irányítása azonban az ágazati miniszterre hárul.
Kiderül továbbá, hogy a jogalkotók mit értenek az egészségügyi térség fogalmán: ez az a 0,9-1,6 millió biztosított által lakott földrajzi egység, ahol az orvosi szakmák többségéből minden szinten megfelelő ellátáshoz juthatnak a rászorulók. E térségek kialakításának szabályait a kormány rendeletben szabályozza.
A megyei kórházakat illetve a hozzájuk kapcsolódó járóbeteg szakellátásokat 2012 január elsejétől államosítják, s a korábbi – lapunk által is megszellőztetett idén novemberi elképzelésekkel szemben -, ugyanez az időpont áll a fővárosi kórházakra is. Arról szintén többször hírt adott a MedicalOnline, hogy a konkrét átadás-átvétel időpontjáig az intézmények saját hatáskörükben már nem köthetnek szerződéseket, erre legfeljebb az ágazat irányítója adhat engedélyt. Annyival viszont árnyaltabbá vált a kép, hogy a napi, üzemi működéshez szükséges beszerzésekhez – rövid távú szerződések megkötéséhez – mégsem a kormányzati központtól kell engedélyt kérni. Igaz, ilyen megállapodásokat csak december 28-ig köthetnek az érintett kórházak és szakrendelők vezetői, s e megállapodásokban is kizárólag 2012 február 29-ig vállalhatnak kötelezettségeket.
Az állam a feladatokkal együtt az intézmények adósságállományát is átveszi, igaz, ezekről igen részletes kimutatást kér, s csak az igazol tartozásokat hajlandó befogadni.
Az állami tulajdonlás jövő januári kezdetével megszűnik a főigazgatók illetve gazdasági igazgatók vezetői megbízatása. Ami a fővárosiakat illeti, ők egyébként egy meglehetősen hosszú, kusza, politikusi ellentmondásoktól, s háttér csatározásoktól sem mentes pályáztatáson már túl vannak, rutinossan nézhetnek a jövő elé. Információink szerint egyébként néhányan vélhetően ideiglenesen megbízási szerződéssel folytathatják vezetői munkájukat. Ezek az események azonban az intézmények más munkatársait – legalábbis az ígéret szerint – egyelőre nem érintik.
Az viszont még az idén kiderül, hogy január elsejétől mely területek lakosainak ellátása hárul egy-egy intézményre, illetve az is, hogy milyen kapacitásokkal állhatnak betegeik rendelkezésére. E döntés ellen fellebbezésnek helye nincs, mondván: amennyiben a határozat végrehajtását fel kellene függeszteni, adott területen nem lenne olyan szolgáltató, aki biztosítaná az ellátását.