hirdetés
2025. január. 12., vasárnap - Ernő.

Ezt vegye be!

Reklámköltési trendek a számok tükrében: a gyógyszercégek orvosszakmai folyóiratokban közölt hirdetéseinek költsége megfelel a Pareto-elvnek: a vállalatok egyötöde vette meg a reklámfelületek 80 százalékát. A gyártók reklámköltése eltér a piaci részesedésük arányától, ám ez nem csupán stratégia kérdése.

437 millió forint, 90 gyógyszercég, 447 vényköteles termék, 1047 megjelenés – ezek a számok határozzák meg a gyógyszercégek reklámköltéseit 2010 első félévében. A 437 milliós költést listaárakkal számoltuk, azaz a kiadók által megadott hivatalos árjegyzék szerint. A 90 hirdető cég 447 különböző gyógyszert reklámozott, amelyek 1047-szer jelentek meg a feldolgozott 80 orvosszakmai folyóiratban és azok szupplementumaiban .

A gyártó-orvos kommunikáció éllovasai

2010 első félévében a Richter Gedeon Nyrt. messze kimagaslik a többi gyógyszercég közül, több mint 42 millió forintos költésével és 40 termék reklámozásával. Az utána következő Egis Gyógyszergyár Nyrt. 25 százalékkal kevesebbet, 31 milliót költött 23 termék hirdetéseire a folyóiratokban. A reklámköltési sorrend alakulásában csupán kismértékben érhető tetten a cégek piaci részesedés szerinti sorrendje. A Pfizer-Wyeth és az MSD-Schering Plough cégek reklámköltése például portfóliójuk és piaci részesedésük nagyságához mérten alacsonynak tekinthető.

Az egyes cégek költései közötti különbség egyik oka, hogy az érintett terápiás területek és a célcsoportok száma más és más hirdetési stratégiát diktál. Egy dominánsan onkológiai portfólióval rendelkező vállalat hirdetési költése volumenében, összetételében mindenképpen eltérő lesz, mint egy háziorvosok által felírható termékeket forgalmazó cégé, hiszen az utóbbi esetében az elérhető folyóiratok köre egy nagyságrenddel nagyobb.

Ezt a feltételezést erősíti, hogy azokban az ATC-csoportokban, ahol a gyógyszerek többségét háziorvosok is felírhatják, lényegesen magasabb hirdetési költségek realizálódnak. Ennek megfelelően a teljes reklámköltés több mint a felét az „A”, illetve a „C” csoport gyógyszereire fordították. Ezzel szemben a kizárólag szakorvosok által felírható daganatellenes és immunmoduláns csoportra fordított összeg a teljes reklámköltésnek csupán a 7,5 százalékát teszi ki.

A gyártók ATC-csoport szerinti költései

Amennyiben egy-egy ATC-csoporton belül vesszük górcső alá a különböző gyártók hirdetéseinek költségét, úgy a cégek hirdetési intenzitása is összevethetővé válik. A „C” csoportban például az látható, hogy a Novartis és az EGIS közel ugyanannyi pénzt fordított reklámra; a Novartis ezt négy termék hirdetésére fordította, az EGIS pedig hét készítmény reklámozását fedezte belőle. Egy egyszerű algoritmussal – elköltött pénz osztva a példányszám szorozva a megjelenések számával – lehetőség nyílik arra, hogy egy potenciális olvasó elérésének a költségeit is összehasonlíthassuk. Mint a táblázatból is kitűnik, a Novartis olcsóbban érte el a célcsoportját (46 Ft/fő költséggel), mint az EGIS, ám nála is alacsonyabb elérési költséggel dolgozott a képzeletbeli dobogó harmadik fokán álló Richter, amely célcsoportját 39 Ft/fő költséggel érte el.

Termékek és hatóanyagcsoportok

Amennyiben a reklámköltéseket a termékek szintjén hasonlítjuk össze, úgy a legnagyobb költés a Covercard/Coverex csoport esetében mutatható ki. Ennek a csoportnak a költése önmagában eléri a céges rangsorban a 9. helyen álló AstraZeneca teljes reklámra fordított költségvetését. A 15 legnagyobb reklámköltség-ráfordítással népszerűsített termék között nyolc tartozik a „C” csoportba. A hirdetésekre ugyancsak sokat költő „A” csoportban az első 15 közé két antidiabetikum került: a Merckformin XR és a Victoza. A költés szempontjából harmadik legnagyobb csoportot („N”) a Jurnista képviseli. A lista három „légzőszervi” terméke – az Avamys, a Symbicort és a Spiriva – együttesen az ATC-csoportjuk teljes költésének a harmadát adja. Az onkológiai szereket az Avastin képviseli – amely a teljes onkológiai reklám-ráfordítás 15 százalékát teszi ki.

ATC 7 hatóanyag szerint nézve a reklámköltéseket, a legtöbbet a B01AC04 clopidogrel hidrogén-szulfát hatóanyaghoz kötődően költöttek, csaknem tízmillió forintot, ami nyolc termék között oszlott meg.

Szíves ajánlások

A szaksajtóban nemcsak termék-, hanem céghirdetések is előfordultak: az 1aPharma, a sanofi-aventis, a Teva, a Richter, a Lilly és az Amgen közöltek olyan reklámokat, amelyben nem egy vagy több termék, hanem a cég vagy a cég valamilyen vizsgálata, eredménye állt a középpontban. Az Amgen reklámjai például egy termékhirdetés kivételével mind ilyen céghirdetések voltak.

Érdekességként álljon itt a reklámok tartalmáról is egy adat: a legnépszerűbb szimbólum a „szív” volt, amely harminc különböző reklámban, összesen 48-szor szerepelt az orvosszakmai médiában. A szimbólumhasználat, a reklámüzenetek és -szlogenek, valamint a reklámok média- és időbeli eloszlásának elemzése bőven átlépnék ennek a cikknek a kereteit, így ezekre egy másik alkalommal térünk vissza.

Horváth Katalin
a szerző cikkei

Dr. Tímár György
a szerző cikkei

(forrás: PirulaTrend)

Könyveink

  • learn more Diabeteses neuropathia

    A diabeteses neuropathiáról szóló, jelenleg rendelkezésre álló könyvek nagy része terjedelmes és nincs olyan zsebkönyv, mely a diabeteses...

  • learn more Kórtani alapismeretek

    A tankönyv a kórtani alapok ismertetése után részletesen foglalkozik az egyes szervek, szervrendszerek kórtani alapismereteivel. Ez az...

  • learn more A tudatos jelenlét a függőségből kivezető úton

    Ez a hiánypótló kötet függőségben érintetteknek nyújt praktikus, minden részletre kiterjedő útmutatást a...

  • learn more Híres magyar orvosok IV.

    A szerzők az 1500-as évektől napjainkig közel 30 kiválóságot mutatnak be életútjukon, munkásságukon és társadalmi szerepükön keresztül. Az...

  • learn more Jó étel, jó élet

    "Elakadt a táplálkozás útvesztőjében? Ez a kézikönyv segít a fiataloknak, kezdő háziasszonyoknak, babás családoknak és mindenkinek, aki szeretteinek,...

  • learn more Onkológiai ismeretek gyógyszerészeknek

    Az orvostudomány rohamos fejlődésével napról-napra növekednek az onkológiai ismeretek a daganatos megbetegedések számának...

  • learn more Májsebészet

    A könyv elsődleges célja olyan májsebészeti munka létrehozása, amely segítséget nyújthat ügyeleti éjszakán a fiatal szakorvosnak, ha többek között rupturált...

  • learn more Magyarországi kastélyok grafikus látványtérképe

    Negyvenkilenc magyarországi kastélyt ismerhetnek meg ennek a pompás látványtérképnek a segítségével. A kiadvány...

  • learn more Álláskeresők könyve

    Hányan keresnek ma állást Magyarországon? Hányan készülnek feladni, és ami rosszabb, hányan adták, adják fel? Hiánypótló könyv magyar szerzőtől az...

  • learn more Odú vagy kelepce?

    Hogy kik is vagyunk, mit akarunk az élettől és mi a szerepünk a világban, azaz identitásunk, mindegyikünk számára fontos kérdés. Valódi önmagunk...

  • learn more A születéstől az élhető filozófiáig

    Bagdy Emőke Professzor asszony ajánlásából az NKA pályázati támogatásához: Tornyossy Mária könyve nagy tapasztalatú...

  • learn more Útmutató a fogorvosnak való segédkezésben

    „E könyv célja, hogy az assistálással foglalkozni akarót az e pályán szükséges alapfogalmakkal megismertesse és megadja...

  • learn more Pszichiátriai Lexikon

    Részlet Janka Zoltán Prof. előszavából  “A szerkesztő és szakavatott munkatársai a magyar pszichiátriai fogalomtár nagyméretű birodalmát...

  • learn more Gipsz- és kötéstechnika

    A konzervatív töréskezelés sikere ma is a csonttöréseket rögzítő kötések megfelelő kiválasztásától és alkalmazásától függ. A hosszú...

  • learn more Arcok és harcok. Interjúk és töprengők a LAM-ból

    A könyvben összegyűjtött interjúkban az orvosi hivatás, a gyógyítás, a kutatás és oktatás nagyjai vallanak...

  • learn more Misce fiat...

    Dr. Szabó Sándor, a Magyar Gyógyszerészi Kamara örökös, tiszteletbeli elnöke a 70. születésnapjára állította össze a kamara elmúlt 20 évének történetét...

  • learn more HOUSE A SEBZETT GYÓGYÍTÓ A TELEVÍZIÓBAN

    A Dr. House egy világszerte ismert, régóta sikeres orvosi dráma. A House – A sebzett gyógyító a televízióban Jungiánus...

  • learn more Hány barátod is van?

    Könnyű a hálózatok tudományában egy elvont matematikai elméletet látni. Pléh Csaba, Unoka Zsolt és munkatársaik könyve gyökereiben megváltoztatja...

  • learn more Flow - Az áramlat. A tökéletes élmény pszichológiája - Az elme kerekei

    A Flow a tökéletes élmény pszichológiájának eredeti, legátfogóbb kifejtése....

  • learn more S. O. S. Cukor! – Párbeszéd a diabéteszről

    Hiánypótló kötet betegeknek, hozzátartozóknak és orvosoknak a Magyar Diabetes Társaság ajánlásával  Hogyan fogadja el...