Begyűr a kütyü
A legnagyobb tech cégek már nem elégednek meg azzal, hogy napi néhány órára eszközt/elfoglaltságot adjanak az embereknek, ki akarják sajátítani a felhasználók minden ébren töltött pillanatát – írja az MTI. Az új stratégiának megfelelően először eszközt építenek, eladják azt a felhasználóknak, azután eladnak hozzá különböző tartalmakat, hogy le ne tegyék a kütyüt.
"Ennek a jelenségnek semmi köze a márkákhoz, az eszközökhöz vagy platformokhoz - mondta a The New York Timesnak Michael Gartenberg, a Gartner elemzője. - Az ötlet lényege sokkal inkább az ökoszisztéma: a felhasználókat, amennyire csak lehet, hozzá kell kötni ehhez az ökoszisztémához, és saját tartalmat kínálva nekik lényegében be lehet zárni őket a rendszerbe."
Így például a Facebook - mivel felhasználóinak fele mobileszközökről éri el a közösségi oldal szolgáltatásait - megtette tapogatózó lépéseit az okostelefonok felé, és kijelentette, szándékában áll cégszinten is még határozottabban elmozdulni ebbe az irányba. Az Apple, amely egykor csupán számítógépgyártó volt, ma már profitjának legnagyobb részére a mobileszközökből tesz szert, és olyan televízió gondolatával kacérkodik, amelyen az iTunesról származó tartalom futna.
Jól illik ebbe a sorba az Amazon is: miután elkészült a Kindle Fire táblagéppel, már arról folynak a találgatások, hogy egy Kindle Phone kifejlesztése következik. A Microsoft - amely azért fűzte szorosabbra a kapcsolatait a Nokiával, hogy ismét meghatározó szereplője legyen a telefonszoftver-piacnak - ugyanakkor több millió otthonban van jelen a szórakoztató funkciót betöltő Xboxával. Az új Google-eszköz bejelentésének híre épp akkor érkezett, amikor a keresőóriás lezárni készül a Motorola Mobility 12,5 milliárd dolláros felvásárlását, közvetlen irányítást szerezve ezáltal egy olyan vállalatban, amelyik az ő Android operációsrendszer-platformjára épít - és ezzel vélhetően a platform hatókörzetének kitágítására is lehetősége nyílik.
Az egymással összehangolt rendszerek eljövetele előtt a szórakoztatóipari cégek vezetői vég nélkül behálózott otthonokról és konvergenciáról beszéltek, de ehhez se összeilleszthető hardvere, se megfelelő tartalma nem volt egyiknek se. Az úttörő - és talán az ihletadó - ezen a területen Steven Jobs, a korábbi Apple-vezérigazgató volt, akinek olyan egyszerűnek tűnő eszközök megalkotása köszönhető, mint amilyen az iPad és az iPhone. Ugyanakkor a technológiai "roncstemető" tele van azoknak a cégeknek az eszközeivel, amelyek megpróbáltak ellesni valamit az Apple-féle varázslatból. Erről - a táblagépekkel szerzett keserves tapasztalataikról - az RIM, a HTC vagy a Hewlett-Packard vezetői sokat tudnának mesélni...
Ami a Google-t és a Motorola Mobility megszerzését illeti, folynak a találgatások arról, hogy mihez kezd a nagy profittartalommal dolgozó internetes cég az alacsony profitrátával termelő gyártóval. Sean McDevitt, a CSMG tanácsadója szerint aligha az a magyarázat a Google hardverirányú elmozdulására, hogy megirigyelte volna a gyártó cég haszonkulcsát, sokkal inkább az, hogy ennél a gyártónál garantáltan az ő céljait szolgáló eszközök készüljenek.
A következő új Motorola-telefonokon kétségkívül előre lesz installálva a Google Wallett nevű NFC-eszköz (NFC - Near Field Communications; érintkezés nélküli adatkommunikációs technológia), és ha a Motorola példát mutat, akkor a többi, Androidot használó mobilkészülék-gyártó követi ezen az úton - vélekedik a CSMG tanácsadója.
"Azt azonban, hogy végül milyen modell lesz a nyerő, a Google sem tudja" - állítja Andrew Murphy, a Piper Jaffray elemzője. Viszont világosan látszik szerinte, hogy amelyik piaci szereplő nem építi fel napjainkban ezt a modellt, az aligha számíthat sikerre öt év múlva.