Adósságrendezés lesz, a szebb jövőre viszont még várni kell
A jövő évi költségvetési tervekben szerepel az a 60 milliárd, amely segítené rendezni az intézmények zilált pénzügyi helyzetét, s több jutna az alapellátásnak is, több pluszra azonban nem számíthat az ágazat. Az E-Alap kiadási sorai megegyeznek a tavalyi költségvetési törvény tételeivel .
Néhány bevételi illetve kiadási tételt kivéve szinte fedik egymást az idei illetve a jövőre tervezett ágazati költségvetés számai. Az egyes sorokon megjelenő néhány tíz, esetleg egy-két milliárdos különbségek legfeljebb az infláció egy részének pótlásából, vagy mint például a táppénz kiadások növekedésének esetében, a foglalkoztatottak számának emelkedéséből adódik. Az E-Alap jövő évi kiadásai közül mindössze két összeg érdemel figyelmet. Az egyik a kiadási, míg a másik a bevételi oldalon.
Az első az a 10 milliárdos többlet, amelyet a „háziorvosi ellátórendszer megújításának I. ütemére” állítottak be a költségvetési tervbe. Csakhogy, míg idén 101 milliárd forint szerepelt az E-Alap költségvetésében, jövőre ez az összeg már csak 97 milliárd, tehát a növekmény mindössze 6 milliárd forint. Abban az esetben viszont, ha tényleg megvalósul az a napokban Zombor Gábor által bejelentett intézkedés, mely szerint a kártyapénz kizárólag a háziorvosi munka javadalmazásáért jár majd, s nem kell belőle például bérleti díjat és esetleg rezsit fizetni, mivel azt vagy a helyi önkormányzat vagy az állam vállalja magára, e tíz milliárd valóban az alapellátás fejlesztésére fordítható.
A másik a százalékos egészségügyi hozzájárulás összege, amely hirtelen 40 milliárd forinttal emelkedne az idei 157,5 milliárdhoz képest. E többlet valószínűleg a béren kívüli juttatások, nevezetesen a cafeteria adókulcsának tervbe vett jelentős emelkedéséből adód(na). Mivel a jövő évi adótörvény tervezetének vitája még nem zárult le, s ennek egyik kritikus pontja pont a cafeteria adójának jelentős emelése, így ma még nem tudni, hogy valóban számolhat e 40 milliárddal az OEP vagy sem. Ez egyébként már csak azért is kérdéses, mert az emelkedő adókulcs a munkaadókat nyilván a béren kívüli juttatás csökkentésére ösztönözné. Az idei 19 milliárdhoz képest emelkedne a népegészségügyi termékadóból származó bevétel (25,3 milliárd), vélhetően a tervbe vett újabb termékadók kivetése okán.
Gyógyszerkiadásokra egyébként jövőre – a gyártók által különböző jogcímen befizetendő 58 milliárd forinttal együtt – összesen 298,1 milliárd jut, míg gyógyászati segédeszköz illetve a kötszerek támogatásra 44,9 , illetve 6 milliárd. Nem változnak a közgyógyellátási keretek sem. E célra egyébként összesen 18,3 milliárd forintot szánnak a terv készítői.
Az összevont szakellátás kerete 14 milliárd forinttal emelkedne, s így 615 milliárd lenne, de betegszállításra (6,1 milliárd), művese kezelésre 23,1 milliárd), otthoni szakápolásra (4,6 milliárd) , illetve a laboratóriumi vizsgálatok költségeinek fedezésére (21,1 milliárd) hajszálnyi eltéréssel annyit szánnak, mint idén. Két milliárddal viszont több jutna a védőnői szolgálatnak (22,4 milliárd).
Az ágazati figyelem középpontjában két tétel áll: az adósságkonszolidációé, illetve a bérrendezésé. Ami az utóbbit illeti, konkrét szám a költségvetési tervben nincs, csupán „szóbeli ígéret” a folytatásra, ami egyébként az elmúlt napokban már több fórumon élőszóban is elhangzott. A törvénytervezet szerint: „2015-ben is folytatódnak a közszolgálati dolgozók megbecsülése érdekében tett intézkedések. Elindul a fegyveres és rendvédelmi életpálya-modell, amelyre 44 milliárd forintot biztosít a Kormány. Első ütemben, 2015 júliusában átlagosan 30%-kal nőnek a bérek. A béremelések hatása bruttó 44 milliárd forintot tesz ki. 2015-ben is folytatódik a pedagógusok béremelése, a tavalyi átlagos 30%-os emelés után 2017-ig minden évben növekszik az ágazatban dolgozók bére.
Az egészségügyben dolgozók is számíthatnak a Kormányra jövőre is. Már negyedik éve, több lépcsőben zajlik az egészségügyi dolgozók béremelése, amelynek egyaránt részesei az ápolók, az orvosok, a szakorvosok, a rezidensek, a háziorvosok, a védőnők és a fogorvosok.”
Az egészségügyi intézmények adósságrendezésére a Miniszterelnökség céltartalék kerete nyújthat fedezet, ebben a fejezetben szerepel az a 60 milliárd, amely – mint azt az egészségügyért felelős államtitkár a napokban elmondta – különböző feltételek teljesülése esetén, több részletben eljuthat az intézményekhez.
Egészségbiztosítási ellátások kiadásai |
2014. évi |
2015. évi |
Egészségbiztosítás pénzbeli ellátásai |
|
|
Táppénz |
53 890,70 |
58 028,20 |
Gyermekápolási táppénz |
2 469,70 |
3 015,20 |
Baleseti táppénz |
6 639,60 |
7 456,60 |
Természetbeni ellátások |
|
|
Gyógyító-megelőző ellátás |
|
|
Háziorvosi, háziorvosi ügyeleti ellátás |
101 047,50 |
10 000,0 + 97047,5 |
Védőnői szolgáltatás, anya-, gyermek- és ifjúságvédelem |
20 698,20 |
22 448,20 |
Fogászati ellátás |
24 446,80 |
25 946,80 |
Betegszállítás és orvosi rendelvényű halottszállítás |
6 046,90 |
6 196,90 |
Művesekezelés |
23 171,10 |
23 171,10 |
Otthoni szakápolás |
4 479,80 |
4 596,80 |
Mentés |
28 738,30 |
29 447,20 |
Laboratóriumi ellátás |
21 118,50 |
21 191,30 |
Összevont szakellátás |
614 955,20 |
629 579,80 |
Gyógyfürdő és egyéb gyógyászati ellátás támogatása |
4 200,00 |
4 200,00 |
Gyógyszertámogatás |
|
|
Gyógyszertámogatás kiadásai |
222 414,00 |
222 414,00 |
Speciális beszerzésű gyógyszerkiadás |
15 700,00 |
15 700,00 |
Gyógyszertámogatási céltartalék |
56 000,00 |
58 000,00 |
Gyógyászati segédeszköz támogatás |
|
|
Kötszertámogatás |
6 000,00 |
6 200,00 |
Gyógyászati segédeszköz kölcsönzés támogatása |
300 |
200 |
Egyéb gyógyászati segédeszköz támogatás |
45 000,00 |
44 900,00 |
Utazási költségtérítés |
5 240,00 |
5 334,30 |
Nemzetközi egyezményből eredő és külföldön |
|
|
Sürgősségi ellátás EGT-n, Svájcon belül |
6 401,20 |
8 856,60 |
Sürgősségi ellátás EGT-n kívül |
150 |
193,4 |
Külföldön tervezett egészségügyi ellátások megtérítése |
1 000,00 |
1 000,00 |
Külföldön történt speciális egészségügyi ellátások |
300 |
224 |
Külföldön igénybevett Magyarországon nem |
1 700,00 |
1 730,60 |