hirdetés
hirdetés
2024. július. 23., kedd - Lenke.
hirdetés

Wagner: Trisztán és Izolda, Bizet: Carmen

Észak Dél ellen

 Egyik utolsó, még nagyjából ép elmével írt esszéjében Nietzsche elkövette azt a pimaszságot, hogy Wagnert Bizet-vel mérte össze. Ez még hagyján, ám a versenyben a Carmen szerzőjét hozta ki győztesnek! Noha az előszóban beismeri, hogy vicce gonosz, ez nem akadályozza meg abban, hogy a tréfát a végsőkig vigye. És tagadhatatlan, hogy megállapításaiban sok igazság rejlik. Szerinte Bizet zenéje „soha nem izzad”, „vidám, de ez nem francia vagy német, hanem afrikai vidámság”. A Carmen tárgya a szerelem, mint végzet, a cinikus, az ártatlan, a kegyetlen, és éppen ezért természetes szerelem. Mi sem lehet ellentétesebb Wagner északi zenedrámájával, melyben Trisztán és Izolda szerelme a legkevésbé sem vidám, hanem halálra szánt a szó minden értelmében. És hát a zenei különbségek! Az egyikben operettes melódiák, könynyedség, tánc, zárt énekszámok többnyire, köztük csupa sláger: Carmen két dala, aztán a Kártyaária, a Virágária, a „Fel, torreádor!” – mindez makulátlanul tisztán őrzött dúr-moll rendszerben.

A teljes cikket csak regisztrált felhasználóink olvashatják. Kérjük jelentkezzen be az oldalra vagy regisztráljon!

A kulcsos tartalmak megtekintéséhez orvosi regisztráció (pecsétszám) szükséges, amely ingyenes és csak 2 percet vesz igénybe.
E-mail cím:
Jelszó:
CSONT ANDRÁS
a szerző cikkei

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés