hirdetés
2024. november. 21., csütörtök - Olivér.
hirdetés

Városi biciklizés: egészséges vagy egészségtelen?

A városi környezetben való biciklizés egészségügyi haszna jelentősebb, mint a légszennyezettségből és a balesetekből fakadó veszélyei – mutatta ki egy friss vizsgálat.

A kutatók nemzetközi vizsgálatok adatai alapján becsülték fel, hogy milyen mértékű előnnyel jár a biciklizés közbeni munkavégzés, és mekkora veszélyekkel kell számolni az autók okozta légszennyezés és a közlekedési balesetek miatt. Ezután kiszámították, hogy milyen egészségügyi hatása lenne annak, ha félmillió holland személy nem autóval tenné meg a mintegy 8–15 km-es utat a munkahelyére és vissza, hanem biciklivel.
Egyértelmű volt, hogy aki a forgalomban biciklizik, még ha rövid ideig is, jelentős mértékű, az autók által kibocsátott apró korom- és egyéb részecskét lélegez be, és ez hozzájárulhat különféle légzőrendszeri és szívbetegségek kialakulásához. Mivel a biciklisták mintegy kétszer olyan mélyeket lélegeznek, mint az autósok, nagyobb mennyiségű szennyezés ut a szervezetükbe.
A halált okozó közlekedési balesetek kockázata a biciklisták körében kilométerenként négyszer akkora, mint az autóvezetőknél.
Mindezek ellenére, a vizsgálatot végzők becslése szerint Hollandiában a biciklizés egészségügyi haszna kilencszer nagyobb, mint a veszélyei. Ha az emberek az autózásról áttérnének a biciklizésre, a megnövekedett fizikai aktivitásnak köszönhetően 3–14 hónappal tovább élnének. A kockázat mértéke jóval kisebb: a légszennyezés miatt 0,8–40 nappal, a halálos közlekedési balesetek miatt pedig 5–9 nappal élnének rövidebb ideig. Emellett a biciklizésre való tömeges áttérésnek közegészségügyi előnye is lenne, hiszen jelentősen csökkenne a légszennyezés, és ez mindenkit érintene.
A vizsgálatot az Environmental Health Perspectives című szaklap közölte június 30-án.

A kutatók nemzetközi vizsgálatok adatai alapján becsülték fel, hogy milyen mértékű előnnyel jár a biciklizés közbeni munkavégzés, és mekkora veszélyekkel kell számolni az autók okozta légszennyezés és a közlekedési balesetek miatt. Ezután kiszámították, hogy milyen egészségügyi hatása lenne annak, ha félmillió holland személy nem autóval tenné meg a mintegy 8–15 km-es utat a munkahelyére és vissza, hanem biciklivel.

Egyértelmű volt, hogy aki a forgalomban biciklizik, még ha rövid ideig is, jelentős mértékű, az autók által kibocsátott apró korom- és egyéb részecskét lélegez be, és ez hozzájárulhat különféle légzőrendszeri és szívbetegségek kialakulásához. Mivel a biciklisták mintegy kétszer olyan mélyeket lélegeznek, mint az autósok, nagyobb mennyiségű szennyezés jut a szervezetükbe.

A halált okozó közlekedési balesetek kockázata a biciklisták körében kilométerenként négyszer akkora, mint az autóvezetőknél.

Mindezek ellenére, a vizsgálatot végzők becslése szerint Hollandiában a biciklizés egészségügyi haszna kilencszer nagyobb, mint a veszélyei. Ha az emberek az autózásról áttérnének a biciklizésre, a megnövekedett fizikai aktivitásnak köszönhetően 3–14 hónappal tovább élnének. A kockázat mértéke jóval kisebb: a légszennyezés miatt 0,8–40 nappal, a halálos közlekedési balesetek miatt pedig 5–9 nappal élnének rövidebb ideig. Emellett a biciklizésre való tömeges áttérésnek közegészségügyi előnye is lenne, hiszen jelentősen csökkenne a légszennyezés, és ez mindenkit érintene.

A vizsgálatot az Environmental Health Perspectives című szaklap közölte június 30-án.

Dr. Weisz Júlia
a szerző cikkei

(forrás: USA Today)
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés

Könyveink