hirdetés
hirdetés
2024. november. 22., péntek - Cecília.
hirdetés

Valóságmetszetek

Csernus Tibor életmű-kiállítása a KOGART Házban 

Az egyik legjelentősebb kortárs magyar művész, külföldön talán a legismertebb, Bernáth Aurél lobogó tehetségű felfedezettje, a dél-alföldi kis faluból, Kondorosról indult vasmunkás családból – 1964 óta Párizsban él. Abban a műteremházban dolgozik, melyben egykor Picasso, Braque festett, abban a negyedben, ahol Degas, Manet, Toulouse-Lautrec, Van Gogh alkotott – látszik is a képein. Csernus Tibor életrajzi adatait még csak-csak ismerjük, a képeket viszont nemigen láthattuk: első magyarországi kiállítása 1989-ben volt a Műcsarnokban, azóta nagy csend. Most a KOGART-csapat vett egy mély levegőt és a Ház három emeletén összesen 87 vásznon mutatja be az immáron több mint fél évszázados életutat, az évtizedenkénti radikális stílusváltásokat, egy kitartó, komoly gondolkodási folyamat rétegeit.  Az első emeleten erős indítás: az ötvenes években, még itthon alkotott munkák közül néhány, tájképek, lefojtott, mély tüzű színek, sűrű levegő. Az Újpesti rakpart szeméttelepének képéből kibontott vaskos proliköltészet vagy kávéházi asztal, kókadt tulipán mellett kornyadozó három lektor szomorú szatírája. S a legszebb: az élesen kirajzolódó villanyrendőr, égbolt tárgyilagos képe alatt álomszerűen, szürrealisztikusan vízzé váló, elúszó Angyalföld, egy álmos hajnali biciklistával. Valószerűtlen kor markáns, földszagú rajzai. Aztán: éles váltás. Jönnek a hatvanas évek, a „természetmisztikus” képek. Feszült, furcsa, asszociatív vegetáció, bogáncsok, szúrós növények dzsungele: Virágok. Mintha nem a szabad szemmel látható felszínre állítaná be Csernus az érzékelés fókuszát, hanem alápillantana. Még épp kivehető egy-két motívum, de a szétbontott, elemzett, már-már alaktalan masszává öszszeolvadó anyag szerkezete válik láthatóvá, a köznapi valóság bőre alatti felhám, hipernaturalista részletekből monokrómban és neonszínekben komponált szürrealista tabló formájában. A Színésznőkön felbukkan egy melankolikusan maga elé meredő arc, egy vetkőző, görnyedt mezítelen hát, ruhátlan, lábak, karmok, a Modellezőkön azonosíthatatlan kapcsok, repülőgép-alkatrészek, Angyalföld ebben e metszetben csövekből, félig lebontott épületszerkezetekből konstruált boschi végítélet-vízió, a Lehel téri piac bontott csirke és sonkadarabok, kalapos fejek kavalkádja – valami összanyagi, formák alatti létezés szintjén.

A teljes cikket csak regisztrált felhasználóink olvashatják. Kérjük jelentkezzen be az oldalra vagy regisztráljon!

A kulcsos tartalmak megtekintéséhez orvosi regisztráció (pecsétszám) szükséges, amely ingyenes és csak 2 percet vesz igénybe.
E-mail cím:
Jelszó:
TEGYI ENIKŐ
a szerző cikkei

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés