hirdetés
hirdetés
2024. november. 22., péntek - Cecília.
hirdetés

Vadul és engedékenyen

Haydn: Vonósnégyesek, op. 76, No. 1–6

Mindig kérdés, mivel kezdjük ciklikus művek esetében a hallgatást. A hat művet tartalmazó, 1796–97-ben komponált sorozatból ezúttal a híres, „kvintek” melléknevet viselőre esett a választásom. A „régi”, még eredeti felállásban (Takács-Nagy Gábor első hegedűn, Schranz Károly második hegedűn, Ormai Gábor brácsán, Fejér András csellón) játszó Takács String Quartet (a felvételek 1988–89-ben készültek) félelmetesen sötéten és gyors tempóban indítja a d-moll darabot (ritka hangnemi madár Haydn pályáján!), és ez megalapozza a továbbiakat. Nyilvánvaló, hogy groteszk, már-már hetykén dadaista lesz a harmadik tétel ravasz ritmikai eltolásokkal operáló kánonja, a vonósnégyes nem átallja a legszélsőségesebb hangot megütni.

Hogy Beethovenre hatott e kissé kocsmázós hangulatú darab, nem lehet vitás: csak a később született mester öregkori műveiben hallható ilyesfajta tombolás. A vonósnégyes előadásában van egy csipetnyi rusztikus íz, a többi 18. század végi avantgárd. Ha igaz Goethe mondása („a vonósnégyes négy eszes ember beszélgetése”), akkor a művekben már átélhetjük, mi történik, ha az egyik hirtelen „esztelenné” válik, és kitör a beszélgetésből.

A teljes cikket csak regisztrált felhasználóink olvashatják. Kérjük jelentkezzen be az oldalra vagy regisztráljon!

A kulcsos tartalmak megtekintéséhez orvosi regisztráció (pecsétszám) szükséges, amely ingyenes és csak 2 percet vesz igénybe.
E-mail cím:
Jelszó:
- csont -
a szerző cikkei

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés