hirdetés
hirdetés
2024. november. 22., péntek - Cecília.
hirdetés

Útban Schengen felé

Húsz évvel ezelőtt írták alá a Schengeni Egyezményt, amely szinte az egész Európai Unió területén szabad utazást tett lehetővé. Az új EU-tagállamok 2007-ben élvezhetik először ennek előnyeit.

A luxemburgi Schengenben emlékeztek meg június elején az Európai Unió belügyminiszterei a két évtizeddel ezelőtti megállapodásról. Az EU belső határainak lebontásához fokozatosan csatlakoztak azok a tagállamok, amelyek eleget tettek a feltételeknek. Nagy-Britannia és Írország nem tagja a schengeni övezetnek – ők a szigetországi helyzetükből következő sajátosságaik miatt fenntartják a szigorúbb határellenőrzést. Schengent ma a 13 régi tagállam, továbbá Norvégia és Izland „alkotja”, Svájc nemrégiben népszavazáson döntött a csatlakozásról. Az új EU-tagok – Ciprus és Málta kivételével – legkorábban 2007 második felében lehetnek tagjai az övezetnek.
Az útlevél nélküli határátkelés jelentősége óriási, nem is szorul magyarázatra. Az viszont annál inkább, hogy az új tagállamok polgárai miért nem élvezhetik ennek előnyeit. Nos, mert egyelőre nem teljesítik a külső határokra vonatkozó előírásokat. Nemcsak a zöld határok fokozottabb védelméről van szó, de csatlakozniuk kell a Schengen Információs Rendszerhez is, vagyis az összes határátkelőhelyen ki kell alakítaniuk az összeköttetést az EU Strasbourgban székelő központi számítógépes rendszerével. Ez a rendszer kissé önmaga sikerének áldozata, mert az együttműködést biztosító jogi feltételek ma már sokkal szélesebb körű adatcserét tesznek lehetővé – másfelől az információk is felduzzadtak. A Schengen Információs Rendszerben tárolják a lopott autókra, a vízumkérelmezőkre vagy a körözött személyekre vonatkozó összes fontos információt, amely megkönnyíti a külső határforgalom ellenőrzését. Az uniós bel- és igazságügyminiszterek éppen a Schengeni Egyezmény 20. évfordulóján írták alá azt a megállapodást, amely engedélyezi a nemzeti gépjármű-regisztrációs hivatalok csatlakozását a Schengen Információs Rendszer számítógépére. Reményeik szerint ezzel megakadályozzák a lopott autók újbóli bejegyeztetését. A szintén strasbourgi székhelyű, nagy teljesítményű, negyvenmillió euróba kerülő új számítógéprendszer 2007 első felétől áll szolgálatba.

A teljes cikket csak regisztrált felhasználóink olvashatják. Kérjük jelentkezzen be az oldalra vagy regisztráljon!

A kulcsos tartalmak megtekintéséhez orvosi regisztráció (pecsétszám) szükséges, amely ingyenes és csak 2 percet vesz igénybe.
E-mail cím:
Jelszó:
GORDON TAMÁS (BRÜSSZEL)
a szerző cikkei

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés