Új tantárgy a medikusoknak: empátia gyakorlat
Amikor Jessamyn Conell-Price és Moira Nichols először találkoztak, együtt ebédeltek Mrs. Nichols több barátjával, utána Mrs. Nichols lakrészében beszélgettek – könyvekről, politikáról, a San Francisco-i életről –, majd sétáltak kicsit a környéken.
Megbeszélték, hogy néhány hetente rendszeresen találkozni fognak, „csak együtt teáznak és csevegnek majd” – mondta Mrs. Nichols.
Jelentéktelen apróság
Vagy talán nem is olyan jelentéktelen. Ms. Conell-Price 26 éves, elsőéves orvostanhallgató a Kaliforniai Egyetemen. Mint legtöbb kortársa ebben az életkor- szegregációs kultúrában, saját nagyszülein kívül szinte egyetlen 60 évesnél idősebb embert sem ismer. Mrs. Nichols 89 éves, és egy idősotthon lakója. Szívesen beszélget fiatalokkal, idősekkel egyaránt, és ezért is jelentkezett az orvosi egyetem által szervezett „idős mentor” programba, amelynek lényege, hogy fiatal orvostanhallgatókat összehoz idős emberekkel, s a kapcsolatot három éven át fenntartják. A program végére a medikusok „jóval többet fognak tudni arról, hogy milyen is öregnek lenni, és ez hasznukra válik majd” – mondta Mrs. Nichols.
Éppen ez a program deklarált célja. „A medikusok általában rosszul viszonyulnak az idős betegekhez. Problémásnak látják őket, mivel sok egészségügyi gondjuk van, amelyek sokszor nem könnyen kezelhetők.” – mondta Guy Micco, a Kaliforniai Egyetem professzora. „S ami még rosszabb,” – folytatta – „sok orvos úgy érzi, hogy az öregek túl sokat panaszkodnak, vagy hogy nem tartják be az orvosi utasításokat.”
Empátianövelő gyakorlat
Ha a jövendő orvosokkal megismertetnek olyan időseket, mint például Mrs. Nichols, akkor fel fogják ismerni, hogy milyen rossz sztereotípiák élnek bennük az öregekkel kapcsolatban, és látni fogják, hogy milyenek is valójában az idősek. Sok témáról fognak beszélgetni, egyebek közt arról is, hogy milyen tapasztalataik vannak az időseknek az egészségügyi ellátásról és az egészségügyben dolgozókról.
Ez az empátianövelő gyakorlat a medikusok képzésének integráns része a Kaliforniai Egyetemen. Azt kívánják megértetni a medikusokkal, hogy jól beszélgetni egy bármilyen generációhoz tartozó személlyel olyan képesség, amire minden orvosnak szüksége van. A medikusok tisztában vannak azzal, hogy az élettan vagy a gyógyszertan fontos tárgyak. Meg kell érteniük azt is, hogy a generációk közötti kommunikáció sem kevésbé jelentős.