Új korszak a magyar avantgárdban?
Magyar Vadak a Nemzeti Galériában
A modern magyar művészet első korszaka voltaképpen a francia Vadak magyarországi követőinek pár éves, de annál termékenyebb működése volt – állítja pompás új tárlatával a Magyar Nemzeti Galéria. A posztimpresszionisták, Cézanne és Van Gogh művészete után az 1905-ös párizsi Őszi Szalonon robbant az avantgárd felé utat törő új stílus, Matisse és követőinek tiszta, keveretlen színekben pompázó, lendületes ecsetkezelésű, hatásos vásznaival. Őket nevezték el a kritikusok fauves-nak, azaz vadaknak, bár nem tartották magukat külön irányzatnak. Fellépésükkel mégiscsak forradalmasították az európai festészetet, így a magyart is: művészeink közül sokan időztek Párizsban, a nagybányaiak például rendszerint ott töltötték a telet, legtöbbjük a Julian Akadémián képezte magát vagy Matisse szabadiskolájában tanult. Majd hazatértek Nagybányára, Nyergesújfalura, Kaposvárra, Budapestre, festettek tovább, s mint látható, európai színvonalon. Az itthoniak pedig már tőlük tanultak.
A teljes cikket csak regisztrált felhasználóink olvashatják. Kérjük jelentkezzen be az oldalra vagy regisztráljon!