hirdetés
2024. november. 22., péntek - Cecília.
hirdetés
hirdetés

Gyógyítás

Új antibiotikum kerestetik. II. rész

Egyre kevesebb új antibiotikumot törzskönyveznek az utóbbi két évtizedben – holott azt gondolhatnánk, hogy az innovatív gyógyszercégek látnak fantáziát a mindinkább terjedő antibiotikum-rezisztencia leküzdésében.
Módszertani nehézségek
 
Mint azt John H. Rex, az Astra- Zeneca infekciókutatási részlegének vezetője a szeptemberi stockholmi konferencián az antibiotikum-kutatás buktatóiról elmondta, hiába ismert több baktérium genomja teljes egészében és hiába találnak olyan vegyületeket, amelyek elpusztítják a baktériumokat, baktériumölő és egyúttal gyógyszerszerű (gyógyszerfizikai, farmakológiai és biztonságossági szempontból egyaránt megfelelő) anyag nem terem minden bokorban. Legnehezebben talán a biztonságosság kérdése oldható meg: ahhoz, hogy a fertőzés helyére vagy a kórokozóba bejusson a szer, igen magas gyógyszerszintekre van szükség – nem könnyű kifejleszteni a hatékony, de még nem toxikus dózist. A baktériumok tulajdonságai is befolyásolják, milyen irányban kutakodnak inkább a gyógyszerfejlesztők. A Gram-pozitívok a legkönnyebb célpontok sejtfalukkal és egyszeres sejtmembránjukkal. A fermentáló Gram-negatívok, mint az E. coli, már keményebb diót jelentenek, hiszen második, külső sejtmembránjuk önmagában új rezisztenciamechanizmusok forrása. A nem fermentáló Gram-negatívok pedig, mint a Pseudomonas aeruginosa, a rezisztenciamechanizmusok elképzelhetetlenül széles tárházát képesek felvonultatni. Ez megmagyarázza, hogy a jelenleg humán kipróbálás alatt álló szerek többsége miért a Gram-pozitívokat veszi célba.
 
Ha rövid a kezelés
 
A fejlesztők érdektelenségének hátterében a fentieken túl több más tényező is áll. Egyfelől a krónikus betegségek kezelésére szolgáló szerek kutatása az ezekre jellemző hosszú ideig tartó gyógyszerszedés miatt nagyobb anyagi haszonnal kecsegtet, mint a néhány napos antibiotikum-szedésből származó bevételek. Másfelől rengeteg régi antibiotikum van a piacon – igen nagy tehát a verseny. Végül, de nem utolsósorban a kutatások elsősorban a széles spektrumú antibiotikumokra fókuszálnak. Ez ütközhet a közegészségügy azon érdekével, hogy egy antibiotikum a kórokozók minél kisebb csoportjára hasson és csak akkor alkalmazzák, ha arra mindenképpen szükség van. Vagyis a széles spektrumú antibiotikumok első vonalbeli használata tulajdonképpen ellenjavallt, ami kedvezőtlenül befolyásolja egy ilyen szer eladási mutatóit – tehát nem feltétlenül éri meg fejleszteni.
 
Told, húzd, fogj össze!
 
Milyen eszközökkel lehet ebben a helyzetben ösztönözni az antibakteriális szerek fejlesztését? Egyrészt úgynevezett „toló” mechanizmusokkal: ezek a k+f ráfordítást hivatottak csökkenteni. Ilyen a szabadalmak összegyűjtése, illetve a nyilvános vegyületkönyvtárak, amelyekben szűrni lehet antibakteriális aktivitásra, csökkentve ezzel a kutatás-fejlesztés költségeit. Másrészt a sikeresen befejezett fejlesztéseket jutalmazó „húzó” módszerekkel, aminek egyik közelmúltbeli példája a pneumococcus vakcina esetében alkalmazott, „megelőlegezett piaci kötelezettség”- nek fordítható „advanced market commitment”. Ennek keretében országok vagy civil szervezetek forrást különítenek el, hogy a gyártó számára előre rögzített áron finanszírozzák egy adott betegség kezelésére szolgáló készítmény eljutását a fogyasztókhoz. Egy másik lehetőség, hogy direkt jutalomdíjat tűznek ki bizonyos kórképek leküzdésére alkalmas szerek fejlesztéséért. A gyógyszeripar és az egyetemi/ akadémiai kutatóhelyek összefogása (product development partnership, PDP) is eredményre vezethetne. Az ilyen együttműködések jellemzője, hogy elhanyagolt betegségek innovatív gyógyszereinek felkutatására hasznosítják a két szektor egyesített szakértelmét. Például míg 1975 és 1999 között trópusi betegségek és tuberkulózis kezelésére csak 16 új gyógyszer született, addig most 63 gyógyszerjelöltet fejlesztenek, ezek közel felét PDP keretében.
 
Medical Tribune

cimkék

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés