Szubjektív kalauz
Barangolás az operák világában
A kötet külseje sokakat visszarettenthet a megvásárlásától: a jajpiros műnyomópapíron aranyszín betűkkel megjelenő hosszú és bonyolult cím, a fedélen feltűnő néhány zeneszerző ügyetlenül és hatásvadász módon megrajzolt portréja (vagy inkább karikatúrája) a legrosszabb fajta karácsonyi bóvlira emlékeztet. Ha azonban belelapozunk, elámulunk, miféle kincsesbánya rejlik a sikerületlen külcsín mögött. A szerző nem zenetudós, nem zenei szakíró, egyszerűen csak operabarát. Ismeretei viszont egészen lenyűgözőek, könyve roppant mennyiségű fontos és hasznos – no meg részben haszontalan – adat halmaza.
Az elején Winkler Gábor nagyvonalúan és határozottan leszögezi írásművének alapelveit, és becsületére legyen mondva, nem tér el ezektől, nem csapja be az olvasót, pontosan azt adja, amit ígér: „a munka nem szokásos operakalauz, több is, kevesebb is annál. Konkrét adatokra támaszkodó személyes hangú vezérfonal az operairodalom egy szeletének megismeréséhez.” Az anyag kijelölése is szerencsésnek mondható: „A könyv azon műveket mutatja be, amelyek a ma operajátszásának, operafelvételeinek döntő részét teszik ki a XVIII. század utolsó éveitől kezdve a XX. század feléig, de korántsem teljességre törekvő lexikon.”
Winkler tehát lemond a manapság rendkívül népszerű és az eddig megdönthetetlennek hitt alaprepertoárt jelentősen módosító barokk anyag ismertetéséről – ekként a könyv nem vesz tudomást az elmúlt évtizedek talán legfontosabb klasszikus zenei változásáról. Ám ezért senki ne kárhoztassa a szerzőt: önkorlátozása megfontolt és helyes, hiszen a „régi zenés” anyag ismertetése-értékelése már nyilvánvalóan komoly és sajátos zenetudományos ismereteket követelne. És az is lehet, hogy Winkler egyszerűen nem kedveli e művek nagy részét. Ha így van, szíve joga, hisz bevallottan szubjektív kalauzt kínál.
A teljes cikket csak regisztrált felhasználóink olvashatják. Kérjük jelentkezzen be az oldalra vagy regisztráljon!