Szívelégtelenség: csökkenthető morbiditás
Elég néhány telefon
A krónikus szívelégtelenség optimális gyógyszeres kezelését kiegészítő rendszeres telefonos kikérdezés az alapellátásban is jelentősen javítja a prognózist és a betegek együttműködését.
A véletlen besorolásos, multicentrikus, kontrollos DIAL vizsgálatban (Randomised trial of telephone intervention in chronic heart failure, BMJ 2005;331:425–429) 51 egészségügyi központ több mint 1500 nem válogatott, NYHA II–III. stádiumú krónikus szívelégtelenségben szenvedő betege vett részt. Az ambulánsan kezelt páciensek állapotának alakulását telefonos kikérdezéssel követték. A szakképzett nővérek a szívelégtelenség aktuális tüneteiről, a gyógyszerszedésre és az étrend összeállítására vonatkozó orvosi utasítások betartásáról, a tünetek – elsősorban a nehézlégzés és a fáradtságérzés – alakulásáról, az esetleges ödémaképződésről, valamint a fizikai aktivitás mértékéről tájékozódtak. Az információk alapján a terápiás dózis módosítását, illetve – szükség esetén – a szakorvos mielőbbi felkeresését javasolták. Elsődleges végpontként az összmortalitást és a szívelégtelenség súlyosbodása miatti kórházi felvételek számát, másodlagos végpontként az összes kórházi felvétel arányát és a betegek életminőségét határozták meg, bekövetkezésüket független bizottság értékelte.
A teljes cikket csak regisztrált felhasználóink olvashatják. Kérjük jelentkezzen be az oldalra vagy regisztráljon!