hirdetés
2024. november. 22., péntek - Cecília.
hirdetés

Szemtől szemben a saját hallucinációddal

Lehet, hogy egyszer a stroke-ot vagy a skizofréniát is lehet majd gyógyítani VR-szemüvegek segítségével, de egyelőre épp annyi egészségügyi kockázat rejlik a technológiában, mint amennyi potenciál. Mit művel a testünkkel a metaverzum? A hvg.hu cikke.

Ondřej Moravec a Velencei filmfesztivál VR-filmeket felsorakoztató szekciójában is bemutatott kisfilmjének, a Darkeningnek bizarr eleme, hogy időnként a narrátor azt kéri tőlünk: üvöltéssel, dúdolással, zümmögéssel vigyünk fényt az újra és újra ránk törő sötétségbe.

A belehelyezkedés fontos hívószó. Aki nézett már VR-filmet vagy videojátékozott már VR-szemüvegben, esetleg bepillantott Mark Zuckerberg Horizon névre keresztelt, metaverzumszerű közösségi terébe, az tudja, hogy ezek a háromdimenziós immerzív térélmények elég gyorsan elfeledtetik velünk, hogy hol tartózkodunk valójában, kicsit borítanak az időérzéken, és a saját avatarával is viszonylag könnyen, mindenféle erőfeszítés nélkül eggyé tud válni az ember egy hosszabb virtuális benttartózkodás esetén. Ezért működik Moravec filmje, és ezért tartunk ott, hogy a VR-élmények épp annyira izgatják az orvostudományt és a kutatókat a benne rejlő terápiás lehetőségek miatt, mint amennyire tartanak is attól, hogy maradandó károsodásokat okoznak a felhasználókban, írja a lap, jelezve: az idei, MOME-n megtartott Zip-Scene konferencia is részben ezt a kettősséget járta körbe. A dán Khora, VR- és AR-tartalmakat gyártó cég a regionális egészségügyi szolgálatóval együttműködve például olyan 360 fokos videotartalmakat fejleszt, amellyel a szociális szorongásos zavart, a szociális fóbiát lehet hatékonyan kezelni.

Hasonló elven működnek az állásinterjúkra felkészítő virtuálisvalóság-szimulációk is, és Amerikában már a 90-es évek óta kísérleteznek a VR-élményen alapuló terápiákkal a posztraumás stressz kezelésében is.

Bizonyos diagnózisok esetén már akár receptre is fel lehet írni a virtuális valóságot. A figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) diagnosztizált gyerekek számára készült, a koncentrációt fejlesztő és az Egyesült Államokban vényre felírható videojáték, az EndeavorRx, amelynek az alkalmazását az Egyesült Államok Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hivatala jóváhagyta, idéntől például elérhető az online multiplayer játékplatformon (aka mini-metaverzumban), a Robloxon is.

Izgalmas kísérletek folynak a stroke kezelésének területén is. Mind közül azonban talán a skizofréniával küzdő betegeknél a leglátványosabbak a VR-ral végzett klinikai kísérletek.

 A teljes cikket ITT olvashatja

(forrás: hvg.hu)

cimkék

vr
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!