Virtuális valóság segíti az MR-re készülő gyerekeket
A fiatal egészségügyi szakemberekből álló OncoVR csapat második VR videójátéka az MR vizsgálat előtti szorongás csökkentést tűzte ki célul.
Az MR vizsgálat képalkotó diagnosztikai eljárás a többi közt sérülések, gyulladások, idegrendszeri megbetegedések, gerincbetegségek, anyagcserezavarok, érbetegségek és fejlődési rendellenességek diagnosztikájára alkalmas. Egy külföldi nagyváros központi gyerekkórházában egy átlagos napon 17 MR vizsgálatot végeznek, melynek nagyjából fele a gyermekek szorongása miatt csak altatással végezhető el. A fiataloknak egyedül kell felvenniük a pszichés küzdelmet a szűk és hangos zajokat kiadó MR készülékkel, míg a biztonságot nyújtó szülők az ajtón túl várják a megterhelő procedúra végét. Ezt csak súlyosbítja, hogy a képalkotás során mozdulatlanul kell lenniük legalább 30 percen keresztül, azonban bizonyos vizsgálatok akár 2 órán keresztül is eltarthatnak. Amennyiben ez nem sikerül, akkor a sikeres felvételek érdekében altatásra kerül sor, ami egyáltalán nem veszélytelen, számos szövődménnyel járhat. Ezen kívül a beavatkozás jelentős anyagi ráfordítással is jár az ellátó rendszer részéről, mivel specifikus eszközöket, környezetet és személyzetet igényel.
Nyugat-európai kutatások megfigyelték, hogy a megfelelő felkészítés segítségével csökkenthető az altatások száma. A klasszikus felkészítő füzeteken túl új lehetőséget teremt a virtuális valóság (VR), mellyel valósághűen szimulálható a képalkotás. A magyar egészségügyi szakemberekből álló OncoVR csapata korábban egy tartósan kórházban fekvő, főként daganatos gyermekek számára fejlesztett virtuális élménnyel hívta fel magára a figyelmet. Az említett játék hazánkban 8 kórházban segíti a pszichológusok munkáját. Az új virtuális valóság játékunk célja, hogy a gyerekek a valós procedúra előtt átélhessék vizsgálat élményét, ezáltal felkészültebben érkezzenek meg a szorongással teli MR vizsgáló helyiségbe. Ennek érdekében klinikai kutatásokba kezdenek, melyek során arra keresik a választ, hogy az MR szimuláció képes-e csökkenteni szorongást a gyermekeknél és szülőknél egyaránt, valamint az altatásos beavatkozások számát.
Az OncoVR csapata orvosok, kutatók, valamint pszichológusok segítségével dolgozták ki a virtuális élmény fő elemeit. A játék első része során a teljes vizsgáló helyiség körbejárható a gyerekek számára, az MR készülék pedig klassz célpont egy célbadobós játékhoz. A szoftver megalkotásában a Digital Thinkers fejlesztői segédkeztek a csapatnak.
A játék második felében a vizsgáló készülék egy űrhajóvá alakul át, ahol Mendi, a sárkány egy űrutazásra kalauzolja a bátor gyermekeket. Az űrhajóban egy hibernációs fázis jelképezi a mozdulatlanságot, míg a cél a Mars bolygón való landolás. Az űrben való barangolás során egy a mesébe ágyazott mindfulness meditációt halhatnak a gyerekek, melynek célja olyan egy olyan technikát bemutatni, amelyet később a valós vizsgálat során relaxációra, és így a szorongás csökkentésre is használhatnak a gyerekek. Az élmény megalkotásában a King’s College London, Goldsmiths, University of London, Humansys Ltd tanára és kutatója, Schlosser Károly Kornél pszichológus, MBCT és ACT terapeuta vett részt.
„A koncepció a kontextuális magatartás tudomány pszichológiai rugalmasság modelljén alapul, amely olyan elemekből is áll, mint a tudatos jelenlét (ismertebb nevén mindfulness). A test tudathoz es légzés meditációkhoz kötött, metaforikus, mesés helyzetekhez igazított gyakorlatokkal érjük el, hogy a gyerekek a lehető legkönnyebben tudjanak alkalmazkodni az új és kellemetlen környezet kihívásaihoz” – mondta Schlosser Károly Kornél.
Az OncoVR célja a módszer hatásosságát bizonyítani, melynek érdekében az elkövetkezendő egy évben 100 gyermekkel és szülővel szeretnék kipróbálni a fejlesztett játékot. Amennyiben a módszer sikeresnek bizonyul és az altatások száma csökken, szeretnék az összes megyeszékhely számára ingyenesen elérhetővé tenni a tapasztalatok alapján tökéletesített szoftvert. Távlati cél, hogy a hazánkban található 88 darab MR berendezés mellett lehetőség legyen átélni az szorongással teli vizsgálatot a valós képalkotás előtt.
Az OncoVR-ról
A Technológiával az Egészségért Alapítvány támogatásával megvalósuló OncoVR fiatal egészségügyi szakemberekből álló csapatának célja a tartósan kórházban fekvő gyerekek minden napjának színesítése virtuális valóság (VR) élmény segítségével. A VR szemüvegek által nyújtott 360 fokos, immerzív környezet képes úgy elterelni a gyermekek figyelmét, hogy ők ne vehessenek tudomást az aktuális testi és lelki problémájukról. Így ez az eszköz segíthet a gyerekek szorongásának csökkentésében és hangulatának javításában. Jelenleg 2 ország, 6 város, 10 intézményében, 13 pszichológus használja az OncoVR kalandjátékot, a gyermekkel való kapcsolatfelvétel megkönnyítésének céljából. A VR szemüveg hatásának jobb megismeréséhez klinikai kutatásokat végeznek, amelyek az eddigi eredmények alapján igazolták a kalandjáték szorongáscsökkentő hatását. A legújabb program az MR vizsgálattól való félelem csökkentését tűzte ki célul VR szemüveg segítségével. A fiatal egészségügyi szakemberekből álló csapat célja, hogy a digitális terápiák Magyarországon is elterjedtek legyenek, orvosi receptre lehessen felírni a különböző szoftvereket.