Szemmel ellenőrzött mozgások
Világkongresszus a konduktív nevelésről
Hokkaido és London után ismét Budapesten rendezik meg június 20–22-én az ötödik világkongresszust a központi idegrendszer károsodása miatt mozgássérült gyermekek ellátásában mára nemzetközi szinten is fogalommá vált konduktív pedagógiai rendszerről.
Brit, német, hongkongi, spanyol, izraeli és magyar tiszteletbeli konduktorok oklevelének átadásával kezdődik vasárnap este a Nemzetközi Pető Intézet és a Nemzetközi Pető Társaság által szervezett, a Tudomány és Minőség címet viselő rendezvény. Plenáris üléseinek fő célja a képzés és a továbbképzés. A tizenegy referátum előadói egyebek mellett beszámolnak a konduktív nevelés és az alapkutatás, a tanuláselmélet, illetve a neuroplaszticitás kapcsolatáról.
A legújabb alapkutatási és képalkotó eredményeket olvasva egyértelműen kiderül, hogy nagyon messze van még az az idő, amikor MR-rel, PET-tel vagy MEP-pel vizsgálhatunk bárkit, akinél agyi károsodással kell számolnunk, azonban a már elvégzett vizsgálatok eredményei megengednek bizonyos következtetéseket.
Ilyen például, hogy az ataxiás gyermekek esetében nem pusztán opció a konduktív nevelés, hanem szinte az egyetlen célravezető lehetőség, amelynek náluk jelentős prevenciós szerepe is van. Ha nem késztetjük működésre a kisagy–nagyagy összeköttetéseket, akkor – akár lezajlott ártalom, akár progresszív betegség sújtja a cerebellumot – az ellenoldali nagyagyi féltekei összeköttetések miatt mind az intenció, mind a mentális teljesítmény fejlődése és a kognitív funkciók alakulása zavart szenvedhet. E téma legújabb irodalmából megtudhatjuk, hogy egy – bármely okból – ataxiás, kétéves gyermek a beszédközpontok bal oldali nagyagyi hemiszferiális következményből fakadó gátoltsága miatt nem kezd el beszélni, ha a jobb oldali cerebelláris területei érintettek.
A teljes cikket csak regisztrált felhasználóink olvashatják. Kérjük jelentkezzen be az oldalra vagy regisztráljon!