Számítógépek az utastérben
A hangnavigációtól a webkameráig
A számítástechnika eszközeit évtizedek óta felhasználják a gépkocsikban, de ez idáig inkább az autó működtetésének, hajtómű-, futómű-, fék- és egyéb rendszereinek vezérlését, irányítását bízták rájuk. Néhány éve már az utastérben is központi szerepet kapnak a kisméretű, beépített vagy rögzíthető számítógépek.
A felsőkategóriás autók után már a középkategóriában is egyre-másra jelennek meg azok a különböző tudásszintű eszközök, amelyek főként a navigációt segítik, illetve a hűtő-fűtő rendszereket és a fedélzeti zenelejátszó, illetve rádióberendezéseket vezérlik. Több autógyártó céghez hasonlóan a Honda is lépést tart ezzel az irányzattal. Az IBM segítségével közösen fejlesztettek ki egy olyan hangvezérlésű navigációs rendszert, amelynek lelkét az IBM ViaVoice beszédfelismerő technológiája alkotja. Az új rendszerrel először a 2003-as Honda Accordok tulajdonosai találkozhatnak. Az eddig használt berendezésektől eltérően – amelyeknél elsősorban érintőképernyőn keresztül történt az adatbevitel és a kérések továbbítása – a vezető ezúttal szóban kérheti az útmutatást a navigációs rendszertől. Ez annyit jelent, hogy elég csupán a kormányon lévő gombot lenyomnia, majd beszélnie a számítógéphez, s a berendezés szóban közli vele a szükséges tudnivalókat. A rendszer jelenleg körülbelül százötven, előre betáplált angol parancsot ismer (például: „Keresd meg a legközelebbi benzinkutat!”).
A Volvo a Microsoft segítségével dolgozta ki saját rendszerét. Az új Volvo S60-as, S80-as és Cross Country gépkocsikban működő navigációs program a Mitsubishi Electric fejlesztése; a Volvók vezetői szintén szóbeli parancsok útján tájékozódhatnak az ismeretlen területeken.
A teljes cikket csak regisztrált felhasználóink olvashatják. Kérjük jelentkezzen be az oldalra vagy regisztráljon!