Reklámkorlátozás a gyerekkori elhízás ellen
Vinesh Oommen, a Queensland University munkatársa hét OECD-ország reklámszabályozását hasonlította össze a gyerekeknek szóló hirdetések vonatkozásában. Osztályozta ezeket aszerint, mennyire voltak szigorúak a kiskorúak, fiatalkorúak számára bármilyen eszközt megengedő reklámfogások alkalmazása szempontjából.
Az Egyesült Államok állt az élen, mert ott a gyorséttermek és egyéb szolgáltatók szinte korlátlanul alkalmazhatnak mindenféle valós és valótlan állítást, képi eszközt a fiatalok vásárlóvá tétele érdekében. Ilyen szempontból Ausztrália a második helyen áll.
"Ez azt jelenti, ha az ételhirdetés szabályozása ennyire gyenge, gyakorlatilag semmi nem korlátozza a kereskedőket, hogy bármilyen rossz minőségű, egészségtelen ételt szabadon reklámozhassanak a médiában" - mondta Oommen. "A tv-reklámok hatásosabbak, mint bármikor. A gyerekek többet nézik a tv-műsorokat, mint a korábbi években és közben bámulják a reklámokat, amelyek tudatukat befolyásolják."
A fiatalok érdeklődését célba vevő reklámok azt sugallják: már a kisgyerekek is elérhetik, hogy a velük lévő szülő, nagyszülő mindig megvegye nekik a képernyőn látott édességet, rágcsálnivalót, és ahhoz még valamelyik tv-film szereplőjének a képmását is megkaphatják.
Egy fölmérés azt igazolta, hogy a gyerekeket az óvodából, iskolából hazakísérő felnőttek közül minden tízedik egyenesen gyorsétterembe, étkezőbe viszi a kicsit, gyakran azért, mert az a reklámban látott ételt-italt, csemegét szeretné mielőbb megkapni. A hirdetési szabályozás szempontjából Svédország és Norvégia a legszigorúbb. Az Ausztráliai Orvosszövetség elnöke, Rosanna Capolingua külön közleményben fordult a kormányhoz a gyerekeknek szóló reklámok hasonló mértékű visszaszorítása érdekében. Többen idézték egy amerikai vizsgálat adatait is, amelyek szerint ott a tizenéves fiúk egynegyede, a lányok egyötöde étkezik rendszeresen gyorsétteremben. Egyetemista korban a fiuknak már egyharmada lett állandó vendége a nem éppen egészséges ételeket kínáló éttermeknek és ez szorosan összefüggött tv-nézésük időtartamával.
Dr. Matos Lajos