hirdetés
hirdetés
2024. november. 22., péntek - Cecília.
hirdetés

Őserő és paródia

Eötvös Péter új Sztravinszkij-felvételei

Igor Sztravinszkij időzavarban és mintegy önkívületben írta élete egyik fő művét, az 1913-ban, Párizsban iszonyatos botránnyal bemutatott Le Sacre du Printemps című balettet. Így emlékszik viszsza: „Ősszel, amikor Svájcba viszszatértem, a családommal egy clarens- i panzióba költöztem és folytattam a munkát. Csaknem az egész Sacre ennek a háznak egy kis szobájában készült, pontosabban egy két és félszer két és fél méter területű fülkében, melynek minden bútorzata egy hangtompítóval ellátott pianínóból, egy asztalból meg két székből állt. A komponálást 1912 elején fejeztem be, mámorosan és kimerültenimages/ Hajszoltam magam, mert azt akartam, hogy Gyagilev az 1912-es szezonban bemutassa.” Ebből aztán semmi sem lett, ám aki 1913. május 29-én ott volt Párizsban, tudta-érezte, a modern művészet egyik legfontosabb premierjén vesz részt. Noha a Sacre újdonsága nem elsősorban vadságában, szélsőséges indulataiban, hanem éppen a hagyománnyal folytatott párbeszédében rejlik. Sztravinszkij a népzene, az orosz klasszikusok, Csajkovszkij, Rimszkij- Korszakov, valamint a legfrissebbek, így például Debussy (ő maga is ott volt a premieren) intonációját egyesítette valami sosem hallott, új egységben.

A teljes cikket csak regisztrált felhasználóink olvashatják. Kérjük jelentkezzen be az oldalra vagy regisztráljon!

A kulcsos tartalmak megtekintéséhez orvosi regisztráció (pecsétszám) szükséges, amely ingyenes és csak 2 percet vesz igénybe.
E-mail cím:
Jelszó:
– CSONT –
a szerző cikkei

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés