Nyílt levelet írt a ReSzaSz
A ReSzaSz szakmai csoportja, jogi szakértőkkel és az érintettek bevonásával napokon keresztül próbálta értelmezni a béremelési anomáliákra válaszként született jogszabályt, ám kérdéseik száma csak gyarapodott.
Mint ismeretes, a korábban kommunikált béremelési anomáliákra a szaktárca javaslata az volt, hogy az érintettek választhassanak, innentől a támogatást, vagy a béremelés+kompenzációs összeget kérik-e. A ReSzaSz szakmai csoportja, jogi szakértőkkel és az érintettek bevonásával napokon keresztül próbálta értelmezni az erről kiadott jogszabályt, ám kérdéseink száma csak gyarapodott.
Tekintve, hogy az elmúlt időszakban mind a szaktárcával, mint az OEP-pel sikertelenek voltak a kapcsolatfelvételi próbálkozásaink, illetve a témában személyes egyeztetésre lehetőséget nem adtak, nyílt levéllel fordulunk a szaktárca és az OEP felé, melyben mielőbbi válaszaikat várjuk kérdéseinkre, tekintettel arra, hogy elvileg december 7-ig kéne nyilatkozniuk az érintetteknek a helyzet megoldásáról, közölte szerkesztőségünkkel a ReSzaSz, melynek levele alább olvasható.
NYÍLT LEVÉL
Tárgy: Fiatal Szakorvosok Támogatási Programja Címzettek: EMMI - Egészségügyért Felelős Államtitkárság, Országos Egészségbiztosítási Pénztár, valamint az érintett fiatal szakorvosok
A Rezidensek és Szakorvosok Szakszervezete üdvözli a Jogalkotók igyekezetét a Fiatal Szakorvos Támogatási program (a továbbiakban: FSZTP) kapcsán kialakult helyzet tisztázására. Ismert ugyanis, hogy a 2016 szeptemberi bérkiegészítéssel egyidőben váratlanul kivezetésre került FSZTP hátrányosan érinti a támogatásban korábban részesült fiatal szakorvosokat.
A Magyar Közlöny 2016. november 23-án kelt 181. számában megjelent 359/2016. (XI. 23.) kormányrendelet volt hivatott lefektetni a döntéshozók általi javaslatot a probléma orvoslására. A kormányrendelet meglehetősen szűk, 2016. december 7-i határidővel kötelezi az érintett fiatal szakorvosokat arra, hogy nyilatkozzanak arról, a továbbiakban az FSZTP nyújtotta támogatási összeget, vagy a bérkiegészítést és a havonta kalkulált, ún. bérkülönbözetet kívánják-e igénybe venni.
Azonban több jogi szakértővel való egyeztetés után sem egyértelműek számunkra és az érintettek számára az idézett kormányrendelet egyes kitételei. Tekintetbe véve, hogy az elmúlt időszakban sem az Államtitkárságot sem az OEP-et nem sikerült érdemben elérnünk, jelenlegi nyílt levelünkkel kérnénk az érintett döntéshozókat a jelen kormányrendelettel kapcsolatos kérdéseink mielőbbi megválaszolására.
1. Kérjük az OEP-et és az Államtitkárságot, hogy a fiatal szakorvosok bérkülönbözetének bevezetése után gyakorlati példákon keresztül szemléltessék, hogy az érintettek mely csoportjának lenne kedvezőbb az FSZTP további folyósítását kérni az ágazati bérkiegészítéssel kalkulált illetmény + fiatal szakorvosok bérkülönbözetének összegével szemben - tekintettel arra, hogy utóbbi konstrukció, azaz a bérkiegészítés + bérkülönbözet értelmezésünk szerint az FSZTP teljeskörű kompenzációját célozza.
2. Kérjük az OEP-et és az Államtitkárságot, hogy tisztázza, kinek a felelőssége monitorozni, hogy a fiatal szakorvos adott tárgyhóban jogosult-e a bérkülönbözet folyósítására! Mi a teendő, kihez kell fordulni abban az esetben, ha a munkáltató nem kellő körültekintéssel veti össze a tárgyhavi illetményt az esetleges FSZTP-s illetménnyel, vagy valamilyen oknál fogva a fiatal szakorvost megillető bérkülönbözetet csak késedelmesen folyósítja?
3. Kérjük az OEP-et és az Államtitkárságot, hogy foglaljon állást az ügyben, hogy a fiatal szakorvosok bérkülönbözetének folyósítását az egészségügyi szolgáltatóknak önerőből kell-e kigazdálkodnia, vagy a szükséges forrást biztosítja az egészségügyi szolgáltató által igényelhető bérkiegészítéshez kapcsolódó támogatás.
4. Kérjük az OEP-et és az Államtitkárságot, hogy gyakorlati példákon keresztül szemléltessék, hogy az OEP honlapján elérhető, 2016. november 29-i tájékoztató 2.
pontjában foglalt korrekciós igénylés (új jogosultak rögzítése) az érintettek (azaz a 2016. augusztus 31. és 2017. október 31. között FSZTP-re jogosulttá váló szakorvosok) mely csoportjának kedvező. Továbbá kérjük annak tisztázását, hogy
a. az új jogosultaknak is lesz-e lehetősége az FSZTP és a bérkiegészítés + fiatal szakorvosok bérkülönbözetének konstrukciója közötti választásra. b. amennyiben az új jogosultak nem tesznek korrekciós igénylési nyilatkozatot, jogosultság fennállása esetén szintén megkapják-e a fiatal szakorvosok bérkülönbözetét, amennyiben tárgyhavi illetményük elmarad az elméleti FSZTP-s illetményüktől.
5. Kérjük az OEP-et és az Államtitkárságot, hogy foglaljon állást az ügyben, hogy a fiatal szakorvosok bérkülönbözete beleszámít-e a munkavállalók nyugdíjalapjába.
Figyelembe véve az 1.-5. pontokban felmerülő, a fiatal szakorvosok leendő nyilatkozatát és döntését alapvetően befolyásoló kérdéseket, megállapítjuk, hogy a Magyar Közlöny 2016. november 23-án kelt 181. számában megjelent 359/2016. (XI. 23.) kormányrendelet rendelkezései sem számunkra, sem jogi szakértőink számára, sem a jogszabály alanyai, az érintett fiatal szakorvosok számára nem egyértelműek, ennek megfelelően a megjelölt 2016. december 7-i nyilatkozati határidő nem tartható.
Erre való tekintettel tisztelettel kérjük az OEP-et és az Államtitkárságot az alábbiakra:
1. Fenti 1.-5. számú kérdéseink mihamarabbi megválaszolására, illetve a felelős döntés meghozatalához szűkös eredeti, 2016. december 7-i nyilatkozati határidő meghosszabbítására legalább 2016. december 14-ig, illetve a kérdéseink egyértelmű tisztázásáig.
2. Tekintetbe véve a lassú átfutású és nem kielégítő e-mailes kommunikációt az Államtitkársággal (a 2016 október elején kelt levelünkben foglalt kérdéseinkre 2016. november 21-én írt válaszuk érdemi választ nem adott), és az OEP-pel (2016. október 26-án a This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. címre írt levelünkre a mai napig nem kaptunk választ), jelöljenek ki egy, a témáért felelős kompetens személyt vagy csoportot, akivel szükség esetén telefonon vagy személyesen lehet egyeztetni a felmerülő kérdésekről.
3. Egyben kérjük az OEP-et és az Államtitkárságot, szólítsák fel az érintett egészségügyi szolgáltatókat érintett fiatal szakorvos munkavállalóik mihamarabbi teljeskörű tájékoztatására.
A fenti kérdések és kérések is példázzák, hogy bár látjuk, hogy a Jogalkotók igyekeznek orvosolni az előállt bizarr helyzetet, a jelen megoldási javaslat sem alkalmazható egyértelműen a felmerülő problémákra. A Rezidensek és Szakorvosok Szakszervezete ezért, utalván korábbi közleményünkre, továbbra is azt tartja az egyetlen helyes megoldásnak, hogy a béremelés 2017 novemberére tervezett második lépcsőjét 2017. januárjára hozzák előre.
Tisztelettel,
Budapest, 2016. december 5. Rezidensek és Szakorvosok Szakszervezete