Nincs helye az automatáknak az iskolában
Egy felmérés szerint az iskolában kapható ételek és italok összességében nagyban befolyásolják a gyerekek táplálkozási szokásait - írja a Journal of Adolescent Health című lapra hivatkozva a Gyermekévek.
Az iskolai automaták többsége értékes tápanyagokat nem tartalmazó, silány enni- és innivalót kínál a gyerekeknek. Pedig egy felmérés szerint az iskolában kapható ételek és italok összességében nagyban befolyásolják a gyerekek táplálkozási szokásait – figyelmeztetnek amerikai kutatók. Ne higgyük, hogy csak a tengerentúlon ilyen rossz a helyzet.
A Journal of Adolescent Health című lapban nyilvánosságra hozott vizsgálatukban amerikai kutatók 152 iskolában 5930 diák táplálkozási szokásait térképezték fel, és egyúttal arra is kíváncsiak voltak, mit kínálnak a gyerekeknek az iskolai étel- és italautomaták. A kép meglehetősen elszomorító, hiszen az iskolák túlnyomó többségében (83 százalék) kizárólag szénsavas üdítőitalokhoz, édességekhez és csipszekhez lehet jutni az automatákból – vagyis csupa olyan ételhez, mely értékes tápanyagokat nem, legfeljebb felesleges luxuskalóriákat tartalmaz.
„A legfontosabb azonban az a párhuzam, amit az iskolai automaták választéka és a gyerekek táplálkozási szokásai között találtunk” – emelte ki eredményeik közül a kutatást vezető Ronald Iannotti. Azokban az általános és középiskolákban ugyanis, ahol a gyerekek gyümölcsöket és zöldségeket is vásárolhatnak az automatákból, a diákok összességében többet fogyasztanak ezekből az egészséges rágcsálnivalókból, mint ott, ahol ezek helyett csak sós és édes ropogtatnivalókhoz juthatnak hozzá. Hasonló összefüggést találtak az édességek esetében is: a csokiautomatákat a falaik közé engedő iskolák diákjai összességében több édességet és kevesebb zöldséget-gyümölcsöt fogyasztanak.