Nem vagyunk egyedül
Az utóbbi napokban a magyar egészségügyi intézmények adósságáról szóltak a hírek. Mi a helyzet Szlovákiában?
Szócska Miklós felmérése szerint a magyar kórházak teljes adósság 70 milliárd forinthoz, ebből a lejárt elmaradások a 40 milliárdhoz közelítenek, és bár a Newsweek magazin listája szerint Szlovákiában jobb élni, mint nálunk – Szlovákia 31. Magyarország 33. a listában -, a szomszédoknál is igen magas az egészségügyi szektor adósságállománya.
A szlovák kormány 2010-es jelentése szerint a terület teljes adóssága 2009. december 31-én 193,5 millió euró, azaz majd 54 milliárd forint volt. Annak ellenére, hogy a kórházak 2009-ben 130 millió euró (36 milliárd Ft) állami kölcsönben részesültek, a szektor adóssága egy év alatt (2008-hoz képest) csak 80 millió euróval csökkent, az intézmények újabb közel 14 milliárdos adósságot halmoztak fel. A tartozások legnagyobb része az Egészségügyi Minisztérium hatáskörébe tartozó intézetekre jut, a legkisebb hátraléka a részvénytársaságokká alakított kórházaknak van.
A szlovák kormány részben a fenti problémák megoldására, részben pedig a betegek érdekeit szolgáló átalakítások érdekében több egészségügyi törvény módosítását készítette elő. A tervek szerint az intézkedések 2011-től lépnek érvénybe.
Részvénytársaságokat hoznak létre, a beutalókat megszüntetik
Az adósságmentesítés érdekében a jelenleg költségvetési intézményekként működő szlovák állami kórházakat részvénytársasággá kívánják alakítani. A kormány reményei szerint ezzel növelik a kórházi vezetőknek a gazdasági eredményekért való felelősségvállalását, biztosítják az átlátható elszámolást és audit kötelezettségét. Ugyanakkor a kórházak 100%-a állami tulajdonban marad.
Az átalakítások értelmében bevezetnék a gyógyszertérítés védőlimitjét illetve megszűnnének a kötelező szakorvosi beutalókat - a betegek, amennyiben nem tartják célszerűnek, a háziorvos megkerülésével közvetlenül felkereshetik a szakorvost.
A kormány támogatja a kiegészítő egészségbiztosítás fejlesztését, amely segítségével lehetővé válik a standardon felüli egészségügyi ellátás, valamint az ezzel összefüggő szolgáltatások legális térítése. Gyógyszerpolitikájában olyan térítési rendszer bevezetése szerepel, amely a gyógyszerköltségek minimalizálására irányul, különös tekintettel az alacsony jövedelmű csoportokra.
Nyilvános szerződések, független Felügyelet, diagnózis szerinti díjazás
A minisztérium tervezett intézkedései nyomán teljes nyilvánosságot nyernek az egészségbiztosítók és az egészségügyi ellátás szolgáltatói közötti szerződések. A lakosság számára hozzáférhetővé válnak az információk arról, hogy a városukban, illetve régiójukban az egyes szolgáltatókat milyen kapcsolatban állnak az egészségbiztosítókkal, mely szolgáltatók részesülnek méltatlanul előnyben. Ez jelentősen korlátozza a rejtett szerződések és a korrupció érvényesülését. Szigorítják az egészségbiztosítók pénzügyi működésének szabályait is.
Az Egészségügyi Felügyeleti Hivatal függetlenségének biztosítása érdekében, a jövőben a kormány nem hívhatja vissza indoklás nélkül a szervezet elnökét, így a politikai hatalomtól való elkülönítéssel a hivatal betöltheti a független és professzionális döntéshozó szerepét.
A kórházak egészségbiztosítók általi finanszírozására jelenleg nem léteznek megfelelő szabályok. A nagy oktató kórházak ugyanazon standard szolgatatásért, ugyanazon diagnózis mellett sokkal nagyobb összeget kapnak, mint a kisebb szolgáltatók. Ezzel szemben a magas költségű diagnózisokhoz kapcsolódó gyógyítás szolgáltatásai financiálisan alulértékeltek. A minisztérium célja a diagnózis szerinti díjazás (DRG) igazságos rendszerének a kialakítása, amelyhez a létrehozandó törvénymódosítás megteremti az intézményi feltételeket.