Törvény híján a kényszerek és az érdekek szabják át az egészségügyi intézményeket
Nem átalakítják, átalakul
Tavaly a kormány kórházkarcsúsító programjával öt állami intézményt olvasztottak az Állami Egészségügyi Központba Budapesten. A főváros is összevont több kórházat, de az igazi nagy dobás ezután várható. Három éven belül Budapest az összes egészségügyi intézményét egyetlen holding alá akarja szervezni. Csak a terv előkészítése 200 millió forintot emészt fel, s ha megvalósul, a főváros - költségvetési intézmény helyett - vállalati formában működteti majd kórházait.
Az elmúlt két évben az ország egyéb területein is megkezdődött a kórházak gazdálkodási formaváltása: több önkormányzat - Körmend, Hévíz, Tapolca, Várpalota, Dombóvár, Harkány, Siklós, Dunaújváros, Kiskunhalas, Szarvas, Mezőtúr, Gyöngyös, Hatvan, Pomáz, Dorog - adta át tíz, húsz, huszonöt évre magáncégeknek a fekvő-, illetve a járóbeteg-ellátás összes nyűgét - írja a napilap..
A nagy egyetemek (Debrecen, Pécs, Szeged) klinikáik mellé sorra kebelezik be fúziós folyamatokkal a városi vagy attól távolabbi kisebb intézményeket. A debreceni önkormányzat például közös irányítás alá vonta kórházát és szakrendelőit, a megyei kórház pedig gazdasági társasággá alakult. A város egyeteme ugyanakkor éppen azzal küzd, hogyan vonja saját érdekkörébe ezeket az intézményeket. Szegeden viszont épp az egyetem kebelezte be a városi ellátó hálózatot. Szakértők állítják: a fúzió itt sem sikerült túl jól. A közös igazgatás alá vonáson kívül ugyanis más nem történt. Így azóta a városi kórház is egyetemi költségszinttel termeli a veszteséget, sőt még az egyetemi professzor béréhez is hozzá kell járulniuk, márpedig normál körülmények között erre egy városi kórház nem képes. Az összevonással ugyanis nem építették le a párhuzamos ellátásokat, nem történt meg a szakmai profiltisztítás, s mindez azt jelenti: rohamosan termelik a kifizetetlen számlákat.
A jelenségekre a Gazdasági Versenyhivatal is felfigyelt. Torjákné Amberger Teréz főtanácsos szerint, miközben egyre nagyobb számban válnak a korábban költségvetési intézmények vállalattá, esetükben nem alkalmazhatók a piacvédelmi eszközök, így nincs kellő kontroll sem a fúziók, sem az egyéb átalakulások során. Speciális szabály híján lényegében egyetlen piacfelügyeleti eszköz sem alkalmazható a káros jelenségek megakadályozására. Így például a versenysemlegességi elveket sértő esetek, a monopolizációs folyamatok sem szűrhetők ki. A GVH már 2007 októberében jelezte a tárcának, hogy szükség volna egy speciális, kizárólag az egészségügy sajátosságainak megfelelő privatizációs törvényre.
Forrás:Népszabadság