hirdetés
hirdetés
2024. november. 25., hétfő - Katalin.
hirdetés

Nem a zaklatás a cél

OEP-ellenőrzések a takarékosság jegyében

Fontos lenne az ellenőrzések hatékonyabbá tétele, mert az „ügyeskedők” jelentős, jogalap nélkül szerzett finanszírozásra tesznek szert becsülettel dolgozó és jelentő kollégáik rovására – áll az Országos Egészségbiztosítási Pénztár hosszú távú ellenőrzési stratégiájának tervezetében. Az OEP-nek eszerint vizsgálnia kell, hogy a kifizetés indokolt volt-e szakmailag, nem minősül-e pazarlásnak és nincs-e káros hatással a teljes rendszerre.

Az egészségbiztosító egyre inkább vásárlóként kíván fellépni az egészségügy piacán. Mindenből a legjobbat akarja, ugyanakkor a legolcsóbban. Tudja, hogy a két cél egyszerre nem érhető el, ezért az ellenőrzéstől várja a középút megtalálását. Úgy vélik, nem elég, ha az orvos az adminisztráció, a receptírások vagy az elszámolások során akarva vagy akaratlanul nem vét hibát. Felróható neki az is, ha rosszul méri fel betege valós szükségleteit – vagyis el kell döntenie, valóban elengedhetetlen-e egy-egy beavatkozás, vagy nélkülözhető. A kasszakulcs birtokosai – immár deklaráltan – kételkednek az orvosok szaktudásában, s jobbnak látják, ha maguk is megbizonyosodnak arról, helyesen döntött-e a doktor.

Az OEP által készített javaslatgyűjtemény célja azonban nem az egészségügyben dolgozók életének megkeserítése. Csupán azt szeretnék, ha visszatartó erőként hatna a jogalap nélkül igénybe vett ellátások megelőzésére. Egyelőre nyitott kérdés, hogy a jelenlegi szankciók mennyire hatásosak. A visszaélést elkövetők ellen feljelentés tehető, s ha szakmai hiányosságokra derül fény, az egészségbiztosító továbbképzésre küldheti az illetőt. Ám ez alkalmasint még csak elvi lehetőség, a gyakorlati megvalósításhoz ugyanis előbb tisztázni kell, ki fizeti a „tandíj árát”. A törvény lehetőséget ad arra, hogy a szolgáltató tevékenységét felfüggesszék, de – mint a program készítői panaszolják – ezt sokszor nem tudják megtenni, mert adott esetben egy egész falu háziorvos vagy gyógyszertár nélkül maradna. Máskor sor kerülhet ugyan a szerződésbontásra, de a gyakorlat szerint a szolgáltató már másnap kopogtat az ajtón, hogy újabb cégnév mögé bújva folytassa tevékenységét.

A teljes cikket csak regisztrált felhasználóink olvashatják. Kérjük jelentkezzen be az oldalra vagy regisztráljon!

A kulcsos tartalmak megtekintéséhez orvosi regisztráció (pecsétszám) szükséges, amely ingyenes és csak 2 percet vesz igénybe.
E-mail cím:
Jelszó:
Kempf Zita
a szerző cikkei

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés