Nagy hibákat nem talált az ÁSZ
A vagyongazdálkodásban igen, a gazdálkodásban nem talált szabálytalanságokat az ÁSZ a Szent Kozma és Damján Szakkórház átvilágításakor.
Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) befejezte a visegrádi Szent Kozma és Damján Rehabilitációs Szakkórház 2012-2015 közötti időszakra vonatkozó ellenőrzését. Az ÁSZ megállapította, hogy az irányító és középirányító szervek feladatellátása összességében megfelelt a jogszabályi előírásoknak. A szakkórház főigazgatója által kialakított belső kontrollrendszer összességében biztosította a szabályszerű, átlátható és elszámoltatható közpénzfelhasználás feltételeit.
A pénzügyi gazdálkodás összességében szabályszerű volt. A vagyongazdálkodás azonban ‒ a vagyonkezelési szerződés és a vagyonhasznosítási szerződések hiányosságai miatt ‒ nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak.
A központi alrendszer intézményei – köztük a kórházak – meghatározó súlyt képviselnek a közpénzek felhasználásában és az állami vagyonnal való gazdálkodásban. A visegrádi szakkórház közfeladata az ellátási területén járó- és fekvőbetegek diagnosztikus és terápiás szakorvosi ellátása, rehabilitációja és követéses gondozása. A fekvőbeteg ellátást az intézmény 230 rehabilitációs kórházi ágyon végezte. Az ellenőrzött időszakban végrehajtott beruházások következtében az intézmény vagyona 2015 végére 21,7%-kal, 986 millió forintra nőtt. A kórház befolyt költségvetési és finanszírozási bevétele 2015-re 4,9 %-kal, 1 milliárd 105 millió forintra, a kifizetett költségvetési és finanszírozási kiadása 5,5%-kal, 1 milliárd 9,6 millió forintra emelkedett.
A maradvány igénybevételt is figyelembe véve, a kórháznak 2012-ben 96 millió forint, 2013-ban 51,5 millió forint, 2014-ben mintegy 80 millió forint, 2015-ben pedig több mint 95 millió forint többlete keletkezett. Az irányítószervi, alapítói jogosultságokat 2012. január 1-jétől a nemzeti erőforrás miniszter, 2012. május 14-től az emberi erőforrások minisztere a jogszabályoknak megfelelően gyakorolta.
A középirányítói és fenntartói jogokat 2012. január 1-jétől a Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség- és Szervezetfejlesztési Intézet (GYEMSZI), míg 2015. március 1-jétől az Állami Egészségügyi Ellátó Központ (ÁEEK) összességében az előírások szerint gyakorolta.
A szakkórház belső kontrollrendszerének kialakítása és működtetése összességében megfelelt az előírásoknak. A belső kontrollrendszeren belül a kockázatkezelési rendszer kialakítása és működtetése azonban nem volt szabályszerű, mivel bár felmérték a tevékenységben rejlő kockázatokat, azonban nem határozták meg az egyes kockázatokkal kapcsolatban szükséges intézkedéseket, valamint azok teljesítése folyamatos nyomon követésének módját. A kontrollkörnyezet kialakítása megfelelő volt, a kontrolltevékenység kialakítása, gyakorlása és működtetése, a monitoring rendszer kialakítása, valamint az információs és kommunikációs folyamatok kialakítása és működtetése összességében nem felelt meg a jogszabályoknak. Az információs és kommunikációs rendszeren belül például az adatszolgáltatási kötelezettséget rendszeresen határidőn túl teljesítették.
A pénzügyi gazdálkodásban az elemi költségvetés készítése és az előirányzatok megállapítása, a bevételi és kiadási előirányzatok módosítása, átcsoportosítása megfelelt az előírásoknak, valamint a bevételek beszedésénél és elszámolásánál, és a kiadási előirányzatok felhasználásánál is összességében betartották a jogszabályokat. Az éves költségvetési beszámoló elkészítése és a beszámolási kötelezettség teljesítése szabályszerű volt. Évközi korlátozó intézkedés nem érintette, azonban az eszközbeszerzések tilalmára vonatkozó előírásokat 2012-ben és 2013-ban nem tartották be. A vagyonkezelési szerződés tartalmi hiányosságai miatt a vagyongazdálkodás feltételeinek kialakítása nem felelt meg az előírásoknak.
Az értékmegőrzési, állagmegóvási kötelezettséget teljesítették, azonban a vagyonelemek hasznosítása – a bérbeadási szerződések hiányossága és az átláthatóságra vonatkozó nyilatkozatok hiányában kötött szerződések miatt – nem volt szabályszerű. Az eredményszemléletű számvitel bevezetésével kapcsolatos feladatok végrehajtása megfelelt a jogszabályi előírásoknak. A kórház tett erőfeszítéseket az integritás szemlélet érvényesítésére, azonban további intézkedések szükségesek az integritás kontrollrendszer fejlesztése érdekében.
Az ÁSZ az ÁEEK főigazgatójának egy, a szakkórház főigazgatójának 17 javaslatot fogalmazott meg, amelyekre 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük.