Módosul a „korbácsrendelet”
„A minőségi és hatékony gyógyszerrendelés ösztönzéséről szóló” 17/2007. (II. 13.) kormányrendelet célja az, hogy csökkentse – a gyógyszergazdaságossági törvény értelmében – a gyógyszerkassza kiadásait. A rendeletnek része az orvosi gyógyszerfelírási gyakorlat értékelése, összehasonlítása és az országos átlagtól való eltérés szankcionálása, amit eufemisztikusan „degresszív finanszírozási visszatérítési mechanizmus”-nak neveznek.
A rendelet értelmében 2007 és 2008 első negyedéve a monitorozás időszaka. Tavaly júniusban először kaptak tájékoztatást a vényfelíró orvosok arról, hogy gyógyszerrendelésük április–május folyamán mely monitorozott terápiás csoportokban és milyen mértékben tért el az országos átlagtól. Az eredeti szabályozás alapján a háziorvosok kb. 35%- ánál, az intézmények 44%-ánál kellett volna visszafizetést megállapítani.
Az egészségügyi tárca a szakmai szervezetek véleménye alapján a monitorozó rendszert úgy módosította, hogy a háziorvosok, illetve az intézményekben dolgozó kollégák esetében más-más terápiás csoportokat vesznek figyelembe (lásd táblázatunkat a monitorozott ATC-csoportokról).
A célérték
Az eddig havonta megállapított (tehát havonta változó) országos átlag helyett negyedéves időszakra állapítják meg az országos átlagot, vagyis az úgynevezett célértéket; ez az adott terápiás csoportban a forgalommal súlyozott egynapi terápia támogatásának átlaga (összes tb-támogatás/összes DOT). A naptári negyedévre érvényes célértéket az OEP a negyedévet megelőző 3. hónap támogatási és forgalmi adatai alapján fogja meghatározni, és látható lesz ez a vényíró szoftverben is. A célértéket jogcímenként (normatív, emelt, kiemelt) is meghatározzák (összes tb-támogatás/összes DOT).
Módosul a visszatérítés
Bár továbbra is a teljesítménydíjból, illetve az intézményi finanszírozásból kell majd visszatéríteni, mértéke nem haladhatja meg annak a tb-támogatásnak az összegét, amelyet az orvos(ok) az adott időszakban (negyedévben) a monitorozott terápiás területeken kiutalványoz(nak).
Azokat a gyógyszerrendelőket, akik a szolgáltatói szintű összesítés során az átlagosnál jobb teljesítményt nyújtanak, nem a jelenleg hatályos rendeletben foglaltak szerinti „0”-val, hanem saját Bsúlyukkal veszik figyelembe, így intézményi szinten a kedvező és kedvezőtlen Bsúlyok hatásai kiegyenlíthetik egymást.
Az eddigi 2%-kal szemben 15%-os lesz a tűréshatár, visszatérítési kötelezettség csak akkor terheli az orvost, illetve a szolgáltatót, ha a rendelési gyakorlata az adott terápiás csoportban 15%- kal lépi túl az országos átlagot (a visszatérítés mértékét lásd a táblázatban).
Az orvost, illetve intézményt ezentúl csak akkor szankcionálják, ha a háziorvos, illetve valamely intézmény orvosainak együttes Bsúlya négy egymást követő hónapon keresztül – az eddigi három helyett – minden hónapban pozitív irányban tér el a célértéktől, azaz minden hónapban teljesül a Bsúly >0 feltétel, és a Bsúly értéke a négy hónapban legalább egyszer meghaladta a 15%-ot.
Külön értékelik a háziorvosokat
Kétségtelen pozitívum, hogy a háziorvosokat nem fogják büntetni azokban az esetekben, amikor szakorvosi javaslatra rendelnek gyógyszert. Esetükben tehát csak a normatív (azaz általános) jogcímen felírt készítményekre kifizetett tbtámogatások mértékét monitorozzák és értékelik. A szakorvosi javaslatra írt/írható gyógyszerekre vonatkozóan 2008. első félévében külön ellenőrző rendszert alakítanak ki. A módosítás szerint nem értékelik annak az orvosnak a rendelését, aki havi 20 000 Ft-nyi tb-támogatásnál kevesebb gyógyszert rendel a monitorozott ATC-csoportokban. Nem veszik figyelembe az orvos értékelésekor azokat az ATC-csoportokat sem, amelyekben az orvos az adott hónapban kevés, 5-6 vényt ír fel (max. 150 DOT). Az OEP előzetes hatásvizsgálatai szerint ezeknek a jogszabályi módosításoknak a hatására várhatóan jelentősen csökken a tényleges visszatérítésre kötelezhető háziorvosok, illetve intézmények aránya.
A teljes cikket csak regisztrált felhasználóink olvashatják. Kérjük jelentkezzen be az oldalra vagy regisztráljon!