hirdetés
2024. december. 24., kedd - Ádám, Éva.

Mentés a gyakorlatban

Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által finanszírozott betegszállítók többsége nem biztosít orvost vagy mentőtisztet – derül ki többek között az mno összeállításából. 

Évente több száz alkalommal „heccből” riasztják az esetkocsikat, amelyek emellett balesetek és útközbeni sürgős riasztás miatt késnek a leggyakrabban. Az ellátás során a mentők igyekeznek tartani a 15 perces kiérkezési időt, de a rendszert komolyan leterheli a betegszállítás is. Egy volt mentőtől értesültünk arról, további nehézség, hogy Budapesten egy napra mintegy tíz olyan kocsi jut, amelyben orvos is utazik. Hazánkban több, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által finanszírozott betegszállító is működik, de ezek többsége nem biztosít orvost vagy mentőtisztet, egy ilyen magánmentős szállítás pedig 50 ezer forintba is kerülhet – olvasható a hírportálon.

Az mno.hu-nak Csordás Tibor volt mentősófőr beszélt arról, a súlyosabb esetekhez nem elegendő pusztán ápolót küldeni, és jelenleg nagyon kevés mentőtiszt és orvos van a rendszerben. Mint mondta, Budapesten 14 mentőállomás működik, ahol összesen 22-23 olyan esetkocsi van, amelyen orvos vagy mentőtiszt is utazik. A 23 autóból naponta egyet-kettőt biztosan takarítanak, fertőtlenítenek, ami két-három órán át tart, így ezek addig kiesnek az ellátásból. További két-három kocsit szervizelnek, három autó átszállítást végez egyik intézményből a másikba, két-három mentő pedig olyan feladatot lát el, amelyhez valójában egyáltalán nem lenne szükség esetkocsira. Így átlagosan Budapest ellátására mindössze tíz autó marad, amivel elég nehéz egy ekkora területet ellátni – összegezte a helyzetet az mno.hu kérésére a volt mentősofőr. Mint mondta, azokat a mentőgépkocsikat, amelyeken nincs orvos, csak ápoló, a kórházak a betegszállítással terhelik, egy mentőautó naponta hat-nyolc feladatot végez el, ennek a fele általában kórházból kórházba szállítás.

A teljes cikkért kattintson az mno.hu-ra.

 

(forrás: MNO)

Könyveink