hirdetés
2024. december. 23., hétfő - Viktória.
hirdetés

Mennyire fogadják el a munkavállalók, ha kiválasztásukról az MI dönt?

Ruszák Miklós szervezetszociológus, a MyPro Solutions tulajdonosa a mesterséges intelligencia etikus felhasználásáról adott elő a HRPOWER AI (MI) + HR - Szolgáltatók a technológia mögött online konferenciáján.

A Tidio három korábbi kutatásának adatai alapján a megkérdezettek 25%-a teljesen elutasítaná, ha mesterséges intelligencia döntene arról, hogy felveszik-e egy pozícióra. A résztvevők 75%-át nem zavarná, amennyiben embert is bevonnának a folyamatba, 30% pedig elfogadná, ha csak az MI döntene. 21% szerint elég fejlett az MI ahhoz, hogy egyedül hozzon meg egy ilyen döntést. Az onboarding folyamatot tekintve a megkérdezettek 25%-át zavarná, ha MI-t alkalmaznának, ebből 6,9% azt mondta, hogy kifejezetten sértő lenne számára.

Az Amerikai Statisztikai Hivatal 2022-es kutatásában azt vizsgálták, hogy a munkavállalókat mennyire zavarná, ha az MI különböző tevékenységek közben megfigyelné őket. Mindegyik területen az jött ki, hogy a többséget zavarná a folyamatos monitorozás: leginkább az érzelmek megfigyelését utasították el (közel 75%), ezt követte a mozgás megfigyelése (kb. 60%), majd az irodai tevékenység (kb. 55%) a számítógép (kb. 50%) és a teljesítményértékelés (kb. 40%) megfigyelése. Ezt támasztotta alá egy másik kutatás is, amely szerint a megkérdezett dolgozók 81%-a rosszul érezné magát a folyamatos megfigyeléstől. Továbbá 66% azt mondta, hogy a teljesítménnyel kapcsolatos adatok rossz helyen vannak az MI-nél, és valószínűleg rossz célra használnák fel.

A MI használata a HR analitikában is széleskörű, a MyPro Solutions-nél alkalmazzák például kiválasztásra, kompetencia és szervezeti szintű felmérésre, folyamatos monitorozásra, valamint integrálásra és fejlesztésre is. Ruszák Miklós, a cég tulajdonosa bővebben is kifejtette, hogyan vonják be az MI-t a kiválasztás és megfigyelés folyamatába. A kiválasztás során az MI dolga a profilok átnézése, a kategorizálás és az adatok szelektálása. A döntéshozatal nem automatizált, egy szakértő kolléga mindig átnézi, hogy az MI hogyan dolgozott, tehát a végső döntést nem az MI hozza.

A folyamatos monitorozásra kifejlesztettek egy modult (Employee Mood Trend Analysis), ami a dolgozók hangulatát figyeli és szükség esetén lehetővé teszi a beavatkozást, ezáltal pedig nő a munkavállalók lojalitása, a munkaerő megtartás és a teljesítmény is. Fontos kiemelni, hogy az adatszolgáltatás önkéntes alapon működik, illetve a program nem tesz predikciót. Az MI megfigyeli a munkavállalók hangulatát és ha kell, figyelmezteti a munkatársat, a vezetőt és a projektmenedzsert. Egy másik fejlesztésük a hálózatalapú teljesítmény visszajelzés, amelynek lényege, hogy a dolgozók objektív visszajelzéseket adhatnak a vezetőnek és a munkatársaknak. Csak pozitív tartalmú értékeléseket írhatnak, vagyis a hangsúly azon van, hogy kiemeljék az egyént, ne pedig lehúzzák. A folyamatos monitorozást azért tartják nagyon fontosnak, mert a hangulat romlása teljesítményromláshoz is vezethet, ezekkel a programokkal pedig könnyen megelőzhető és akár azonnal kezelhető.

Az MI tud predikciót is adni, ugyanakkor nem tudja egészében elemezni a körülményeket, ebből az következik, hogy ugyan le tud vonni következtetéseket és adhat javaslatokat, de ezek lehetnek tévesek vagy rosszak is.

A bizalom megteremtése kulcsfontosságú az MI bevezetésénél és a későbbi használatánál. Továbbá nagyon fontos, hogy ne csak adatokat lássunk, hanem vegyük észre az embert is a számok mögött.

A teljes információt ITT olvashatja

(forrás: HRPWR)
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!