Kompromisszumok nélküli szuperkórház
A Magyar Idők a leendő dél-budai centrumkórház-beruházás miniszterelnöki biztosát, Bedros Róbertet kérdezi.
– Majdnem négy hónap telt el azóta, hogy Orbán Viktor miniszterelnök tavaly októberben megbízta önt a leendő dél-budai centrumkórház beruházásának koordinálásával. Hol tart a munka?
– Nem túlzás azt mondani, hogy olyan volumenű egészségügyi beruházás, mint a dél-budai centrumkórház, az elmúlt száz évben nemcsak Budapesten, de az egész országban sem volt. A dél-budai szuperkórház a főváros legjelentősebb kórházfejlesztésének, az Egészséges Budapest programnak is a legnagyobb építkezése. Egy ekkora projektnél négy hónap igazán nem nagy idő, hiszen külföldi példák alapján tudjuk, hogy egy új kórház építésénél csak az orvosszakmai, ellátás-szervezési és orvostechnológiai előkészületek két-három évig is eltartanak. Az elmúlt időszakban nekünk is az volt az első és legfontosabb feladatunk, hogy lefektessük azokat a szakmai elvárásokat, amelyeknek az épülő kórháznak meg kell felelnie. Ennek alapján készült el az a koncepció, amelyre már ki lehet írni az építészeti tervpályázatot. Egy teljesen új, körülbelül ezerágyas centrumkórház épül Dél-Budán, amely a nap 24 órájában, a hét hét napján minden sürgős esetet képes lesz ellátni.
– Mikorra várható a pályázati kiírás?
– Néhány héten belül.
– Mikor indulhat a beruházás, illetve mikor fogadhatja az első betegeket a dél-budai centrumkórház?
– Amennyiben minden a megfelelő ütemben halad, úgy két évben belül megkezdődhet az építkezés. Azért nem hamarabb, mert először le kell záródnia a tervpályázatnak, legyen egy végleges és elfogadott terv, valamint a terület megközelíthetőségét is biztosítani kell, vagyis kialakítani az úthálózatot. Szándékaink szerint négy és fél, öt év múlva át lehet adni a kórházat.
– Milyen módon tervezik megközelíthetővé tenni a Dobogó városrészt, ahová a centrumot tervezik?
– Az új kórház megépítése nyilvánvalóan jelentős úthálózat-fejlesztést igényel, ez azonban nem a mi kompetenciánk, hanem a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumé. Az biztos, hogy a kórház az autópályáról könnyen elérhető lesz, hiszen külön lehajtósáv épül az M1-es és M7-es autópálya közös szakaszáról és a régi 7-es útról is. A környék autóbuszos és távolsági buszos ellátottsága kiemelkedő, mindössze új megállókkal kell majd bővíteni az útvonalakat. A tervezett új Galvani híddal pedig egy új körgyűrű jön létre, amely közvetlenül beköti Dél-Budát a város pesti oldalának vérkeringésébe.