hirdetés
hirdetés
2024. november. 21., csütörtök - Olivér.
hirdetés

Kollegiális vezetői pályázatok: nem mindenütt volt jelentkező

Máig kellett véleményeznie a Magyar Orvosi Kamarának az alapellátásban több évnyi halogatás után bevezetett kollegiális vezetői rendszer országos és megyei vezetői posztjaira beérkezett pályázatokat; vannak azonban olyan megyék, ahonnan nem volt egyetlen jelentkező sem.

A kollegiális vezetői rendszer bevezetését a 2015 nyarán elfogadott Alapellátási törvény rendelte el, a felállítás azonban éveken át késlekedett, hiszen sokáig egyetlen, a törvényhez kapcsolódó rendeletet sem sikerült keresztülvinnie a szakpolitikának.

Emiatt számos intézkedés, köztük a kollegiális vezetői rendszer bevezetése is késett. A területi és a megyei kollegiális vezetők megválasztását, az országos vezető kinevezését először 2017 őszén tervezték lebonyolítani, az erről szóló rendeletcsomag már 2016-ban átesett a közigazgatási egyeztetésen. A tárca akkor a beérkezett vélemények alapján el is készítette a rendelet végleges szövegét, amit azonban csak tavaly nyáron hagytak jóvá. Az akkor megjelent rendelet értelmében az országos és megyei vezetői pályázatokat már tavaly ki kellett volna írnia az Állami Egészségügyi Ellátó Központnak (ÁEEK), majd október 15-e és november 15-e között választhatták volna meg a háziorvosok a munkájukat felügyelő és koordináló területi kollegiális vezetőket.

A pályázat kiírása és a területi választás azonban elmaradt, a rendeletet aztán 2018 októberében módosították, és idén nyárra halasztották a bevezetést.

Területi választások: majd később

A hatályban lévő szabályozás szerint a területi választásokat július 15-én kellett volna megkezdeni, a lebonyolításra egy hónapot írt elő a rendelet. Azonban a szavazásra szemmel láthatóan semmiféle előkészület nem történt – többek között nem nyílt meg a voksolásra ígért online felület az ÁEEK portálján –, ám időközben a Magyar Orvosi Kamara (MOK) is levélben kérte a tárcát, hogy halassza el a procedúrát. Később a hivatásrend honlapján hírt adtak arról is, hogy az egészségügyért felelős államtitkárság helyt adott az igényüknek – bár a halasztásról hivatalos bejelentés nem volt, rendeletmódosítás nem történt. Lapunk megkérdezte az ÁEEK-t, hogy pontosan mikorra halasztották a választást, de erre a kérdésünkre nem feleltek.

Országos és megyei vezetői pályázatok: így sikerült az első kör

Bár a területi választás elmaradt, ellenben – ha némi késéssel is – az országos, illetve a megyei kollegiális vezetői pályázatokat kiírta az ÁEEK, a pozíciókra augusztus 4-éig lehetett jelentkezni. A pályázatokat először a MOK illetékes szervei véleményezhették, ennek figyelembevételével az ÁEEK háromfős bizottsága dönt a pályázókról.

Fotó: 123rf
Fotó: 123rf

A MedicalOnline úgy értesült, hogy országos kollegiális vezetői pályázatot 17 háziorvos, három házi gyermekorvos, és kilenc alapellátó fogorvos nyújtott be. A megyei vezetői pozíciókra a háziorvosok közül a legtöbben Veszprém megyében pályáztak, és Pest megyéből jelentkezett a legtöbb házi gyermekorvos. A fogorvosok Borsod-Abaúj-Zemplén és Jász-Nagykun-Szolnok megyében voltak a legaktívabbak.

Senki nem jelentkezett megyei kollegiális vezetőnek Vas megyéből a háziorvosi, Békés, Jász-Nagykun-Szolnok és Somogy megyéből a gyermekorvosi, illetve Fejér, Komárom, valamint Zala megyéből a fogorvosi szakterületről. Ezt már az ÁEEK közölte lapunk megkeresésére, ahogyan azt is, hogy annak ellenére, hogy a pályázat kiírása csúszott, az országos és a megyei vezetők szeptember 1-jei hatállyal kezdik meg a tevékenységüket.

Ez lesz a feladat a területi választásokig

Tekintettel arra, hogy a kollegiális vezetői rendszerben országos, megyei, és területi szinten dolgozó kollegiális vezetők munkája egymásra épül – így például a megyei szakmai vezető kapcsolatot tart a területi vezetőkkel, irányítja, felügyeli tevékenységüket, félévente összefoglaló jelentést készít tevékenységükről az országos szakmai vezető részére – megkérdeztük az ÁEEK-t arról is, hogy mi lesz a felsőbb vezetők feladata a területi vezetők kiválasztásáig. Erre azt a választ kaptuk, hogy a szeptember 1-jével kinevezendő vezetők konzultációi során kidolgozott, az ÁEEK által elfogadott éves munkaterv alapján végzik tevékenységüket, így többek között közvetítenek az alap- és a szakellátás szakemberei között, feltárják és egyeztetik a felmerülő feladatokat, az esetleges problémákat, valamint előkészítik a választást, illetve információkat nyújtanak az esetleges pályázóknak.

A kollegiális vezetők egyébként díjazás ellenében végzik a feladataikat, az országos vezetők bruttó 600 ezer, a megyeiek bruttó 366 ezer forintot kapnak havonta, a területi kollegiális vezetők munkáját pedig bruttó 244 ezer forinttal honorálják majd – szól a vonatkozó rendelet.

Így látják a háziorvosok

A kollegiális vezetői rendszer bevezetését egyébként viszonylag jól fogadta a szakma, hiszen számos, az alapellátók által is felvetett problémára kínálhatna megoldást. Támogathatná a praxisok között a kapcsolatépítést, koordinálhatná az alap- és a szakellátás közötti kapcsolatokat, és a sok problémát okozó ügyeleti ellátás megszervezésében is kiemelt szerepük lehetne a vezetőknek.

A kollegiális rendszer bevezetését szorgalmazta a Háziorvosok Online Szervezete (HAOSZ) is, Mit kíván a magyar családorvos? című kiadványuk pontjai között is szerepel. Egy korábbi, a tagság körében végzett felmérésük szerint ugyanis a kollégák jónak látták egy olyan rendszer bevezetését, amely felmenő rendszerben segíthetné a kohéziót, a szükségletek közvetítését a döntéshozók felé. Mint azt lapunkkal a szervezet közölte, készülnek rá, hogy szeptemberben felvegyék a kapcsolatot a frissen kinevezett kollegiális vezetőkkel, továbbra is a szakma részéről megfogalmazódó kívánalmakat képviselve.

Tarcza Orsolya
a szerző cikkei

(forrás: MedicalOnline)
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés