hirdetés
hirdetés
2024. november. 05., kedd - Imre.
hirdetés

Kié a legértékesebb?

Az orvostanhallgatók a Semmelweis Egyetemen tartják a legkevésbé jónak a szakmai gyakorlatok, a Szegedi Tudományegyetemen pedig az elméleti képzés színvonalát. Ennek ellenére úgy ítélik, hogy ezekben az intézményekben adják ki a legértékesebb orvosdiplomát.

Harmadszor adta közre tavaly év végén a felsőoktatási intézmények rangsorát az Országos Felsőoktatási Információs Központ: a hvgben közölt lista elkészítésekor minden eddiginél több szempontot vettek figyelembe. Néhány szakot, így az általános orvostudományi képzést tüzetesebben is megvizsgálták. A statisztikai adatok – mint például a felvettek pontszáma – elemzése mellett megkérdezték a hallgatókat és az oktatókat is a képzések színvonaláról, a szolgáltatások minőségéről. Az így kialakult rangsorok változatos képet mutatnak; mindegyik intézmény jeleskedik valamiben.
A legnépszerűbb a Semmelweis Egyetem: a legtöbben – összesen 1297-en – ide adták be első helyen jelentkezési lapjukat, és itt volt a legmagasabb – az elérhető 144-ből 141,1 pont – a felvettek pontátlaga is. Ezt az intézményt tartják a legszínvonalasabbnak a hallgatók. Az oktatott ismeretek alkalmazhatóságát, valamint a szakmai gyakorlatok színvonalát azonban meglepő módon itt vélik a legkevésbé jónak. Igaz, a négy orvosképző közötti különbségek csak tizedekben mérhetők: az oktatott ismeretek alkalmazhatósága alapján az első helyre került Szegedi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Kara 4,13 pontot kapott a maximálisan adható ötből, míg a negyedik helyen álló Semmelweis Egyetem 3,66-ot. A szakmai gyakorlatok színvonalát szintén Szegeden látják a legjobbnak a hallgatók: 3,79 pontot adtak. A szegedi oktatók ugyanakkor nem jeleskednek az elméletben, a hallgatók ugyanis itt tartják a legkevésbé jónak az elméleti képzést, amit azonban még így is 4,19 pontra értékeltek.
Másképp látják mindezt az oktatók, akik szerint Szegeden a második legjobb az elméleti oktatás. A tanárok körében a Semmelweis Egyetem vezet az elméleti képzés, illetve az átadott ismeretek alkalmazhatósága tekintetében, a Pécsi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Karán tartják viszont a legszínvonalasabbnak a szakmai gyakorlatokat. Az orvoskarok oktatói különösen kritikusak a szakmai gyakorlatokat illetően: ők adták minden szakterület közül a legrosszabb osztályzatokat. Pécsett 3,69-re, Budapesten 3,29-re, Debrecenben 3,2-re, Szegeden pedig 3,14-re értékelték a szakmai gyakorlatok színvonalát.

Külföldön többet ér

A vizsgálat szerint az orvostanhallgatók értékelik a legtöbbre diplomájukat a munkaerőpiacon. Azt azonban, hogy mennyit ér majd oklevelük itthon és külföldön, eltérően ítélik meg. Itthon például szerintük a szegedi oklevél számít a legtöbbet (4,03 pont); második helyen áll a Semmelweis Egyetem diplomája (3,84 pont). Úgy vélik ugyanakkor, hogy külföldön a budapesti oklevél a legértékesebb (4,06 pont), és csak második helyen áll a szegedi diploma (3,85). A harmadik helyen álló pécsi és a negyedik helyen álló debreceni intézmény hallgatói szerint nagyjából ugyanolyan értékes a diplomájuk itthon, mint külföldön (külföldön mindkét esetben kicsit többet ér).
Az orvostanhallgatók döntő többsége biztos abban, hogy el tud majd helyezkedni, és meg kíván maradni a szakterületén. A felmérésből az azonban nem derül ki, hogy vajon a pálya elhagyásának tekintik-e a külföldi munkavállalást, illetve az egészségügyi iparban, a marketing területén végzett munkát. A hallgatók azt mondják: a Debreceni Egyetem Általános Orvostudományi Karán segítik a végzés utáni elhelyezkedést a leginkább, itt tartják a legjobbnak a cégekkel való kapcsolatot is, és szerintük itt oktatnak a szakma legelismertebb képviselői. Az oktatók kissé árnyaltabb képet festenek: az elhelyezkedést szerintük is Debrecenben segítik a leginkább, de úgy látják: a cégekkel a szegediek tartják a legjobban a kapcsolatot, a szakma legelismertebb képviselői pedig a budapesti orvosegyetemen oktatnak.
Komolyan veszik

Az intézményi szolgáltatásokkal az orvostanhallgatók elégedettebbek a más szakokra járóknál. Az oktatókat Budapesten tartják a legsegítőkészebbnek. A tájékoztatás Pécsett a legjobb, itt van a legtöbb kulturális és sportolási lehetőség is, viszont Debrecenben található a legtöbb számítógép és a legszínvonalasabb könyvtár.
Az egyetemek, úgy tűnik, komolyan veszik hallgatóik viszszajelzéseit. A Semmelweis Egyetem az infrastrukturális szolgáltatásokban például nem jeleskedik: a harmadik helyen áll. Tulassay Tivadar professzor, az egyetem rektora szerint ez elsősorban annak „köszönhető”, hogy nem alakult ki egységes kampusz. Az intézménynek tucatnyi telephelye van, ezért a hallgatóknak sokat kell utazniuk. A cél az, hogy az Üllői út köré csoportosuljanak az épületek. A Szentkirályi utcában márciusra alakítják ki a Fogorvostudományi Központot, a Tűzoltó utcában pedig 2008. szeptemberére elkészül az Általános Orvostudományi Kar új oktatási központja. A számítógépes ellátottságon is igyekeznek javítani: tavaly decemberben 260 számítógéppel szerelték föl a Nagyvárad téri Diákcentrumot. Tulassay Tivadar egyébként saját tapasztalatait látja viszszaigazolódni a rangsorokban.
– A diploma értékét tekintve a Semmelweis Egyetem joggal áll az első helyen, hiszen már tavaly is tízszeres volt a német diákok túljelentkezése, és több külföldi diák iratkozott be, mint magyar – mondta. Szerinte Magyarországon még csak gyermekcipőben jár az egyetemi rangsorkészítés, ezért akadnak módszertani problémák. A Semmelweis Egyetem például az intézmények összesített rangsorába nem került be, mert nem karra, hanem intézményre adta meg a PhD-adatokat, a rangsort viszont karonként állították föl. A rektor szerint a rangsorokra azonban érdemes odafigyelni, hiszen nagy a verseny a hallgatókért.
Dr. Benedek György, a Szegedi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Karának dékánja is fontosnak tartja a rangsorokat. Mint mondta, rendkívül büszkék eredményeikre, többek között arra, hogy a magyarországi felsőoktatási intézmények között az összesített kari rangsorban az ötödik helyen végeztek – csaknem 160 képzőhely közül. Azt viszont megvizsgálják majd, hogy az elméleti képzés tekintetében miért kerültek az utolsó helyre az orvosképző egyetemek között.

A teljes cikket csak regisztrált felhasználóink olvashatják. Kérjük jelentkezzen be az oldalra vagy regisztráljon!

A kulcsos tartalmak megtekintéséhez orvosi regisztráció (pecsétszám) szükséges, amely ingyenes és csak 2 percet vesz igénybe.
E-mail cím:
Jelszó:
VARGA DÓRA
a szerző cikkei

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés