Kapkodás helyett alkotás
2004 – a magyar film nagy éve lesz?
Számos elemzés látott napvilágot az idei magyar filmtermésről, s legtöbbjük szerint a magyar mozi ezúttal csalódást okozott. Jövő év februárjában újabb húsz egész estés alkotás méreti meg magát a hazai szemlén, néhány mű részleteit ismerve pedig van remény arra, hogy a 2004-es esztendő a magyar film nagy éve lesz.
S nem csak azért, mert a szokott kapkodás helyett az alkotások többsége „lassabban” készült. Mielőtt végleg temetnénk a múltat, illő megemlíteni az idei év utolsó magyar szenzációját. Az elsőfilmes Antal Nimród „underground” műve, a Kontroll négy nap alatt negyvenezer nézőt vonzott a mozikba; hasonló eredményt korábban csak egy év alatt tudtak elérni magyar alkotások. Igaz, a metróellenőrök és az aluljáróban bujkáló gyilkos komédiáját ezúttal rendesen meghirdették, nem „rejtegették” úgy, mint ahogy egyébként magyar filmeket vagy művészfilmeket eddig szokás volt – néhány kópiával, egy-két plakáttal és nulla hirdetéssel. Hasonlóan jó bánásmódban fog részesülni Salamon András negyedik játékfilmje, a Getno is; az alkotást amerikai érdekeltségű forgalmazója húsz kópiával indítja a mozikban.
Pedig Salamon – a Zsötem vagy a Közel a szerelemhez alapján – még véletlenül sem nevezhető kommersz filmesnek. A Getno Las Vegasban játszódik, de nem az a fajta film, amelyik „majd’ lerobban” a filmvászonról: nincs halál, nincs bűntény, az apróságokat közelről kell figyelnie a nézőnek.
A film egy napjainkban Amerikába vándorolt magyar család viszontagságos kalandjait mutatja be. Érdekessége, hogy jeleneteit két operatőrrel vették fel. Salamon nagy fontosságot tulajdonít a filmzenének is: a Getno muzsikáját többek között az Anima Sound System és Balázs Elemér dzsesszbandája szolgáltatja.
A teljes cikket csak regisztrált felhasználóink olvashatják. Kérjük jelentkezzen be az oldalra vagy regisztráljon!