Jazz tavaszi színekben
2007. április 01. 00:00
Azok, akik a jazz ezernyi színárnyalata, stílusirányzata közül a populáris, első hallásra is könnyen befogadható, a pophoz és a rhythm and blueshoz közelítő muzsikát szeretik, bizonyára örömmel vették a hírt: július 17-én Budapesten, a sportarénában koncertezik George Benson gitáros és Al Jarreau énekes. A két legendás muzsikus a közelmúltban megjelent, Givin’ it Up című CD-jét mutatja be – azt az albumot, amelyet februárban két kategóriában is Grammy-díjjal jutalmaztak. Szinte hihetetlen, de Benson és Jarreau most először dolgozott együtt a stúdióban, és a műfaj olyan óriásait hívták meg vendégnek a lemezre, mint a zongorista Herbie Hancock, vagy a két csúcskategóriás amerikai basszusgitáros, Stanley Clarke és Marcus Miller. A Givin’ it Up repertoárjának gerincét újrafogalmazott régi slágerek alkotják: például a Tutu című Miles Davis-klasszikus, amit Marcus Miller hangszerelésében, a két főszereplő virtuóz improvizációival hallhatunk. Három-négy új szám is született, de ezek – kellemes hangzásukkal, talán túlságosan is lekerekített formáikkal – aligha tudják felvenni a versenyt a jazztörténet örökzöldjeivel.
Teljesen más stílusba és hangzásvilágba kalauzolja a jazzbarátokat a Franciaországban élő magyar gitáros, Palotai Csaba és zenekarának (Grupa Palotai) új albuma, amely a Singapore címet kapta. A cím kissé megtévesztő, mert a kompozíciókban egyáltalán nincsenek ázsiai zenei motívumok – igaz, a furcsán lebegő harmóniák, a szokatlan hangszerelési megoldások közelebb állnak az Európán kívüli zenei hagyományhoz, mint az általunk jól ismert klasszikus-romantikus tradícióhoz. Palotai a gitár mellett ütőhangszereken is játszik, zenekarát három fúvós és egy dobos alkotja: a zongora és bőgő nélküli improvizatív muzsika elsőre nagyon szokatlan. Ha azonban újra és újra meghallgatjuk a rövid tételekből, szvitszerűen felépülő kompozíciót, olyan zeneszerzői logikát és előadó- művészi kreativitást fedezhetünk fel, ami összetéveszthetetlenül egyéni, s ezáltal figyelemre méltó.
Egy másik, Párizsban élő magyar gitáros, Gadó Gábor lesz az egyik főszereplője a Művészetek Palotája hagyományos Jazztavasz fesztiváljának, amit ezúttal április 30-tól május 3-ig rendeznek a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben és a Fesztivál Színházban. A Francia kapcsolat című koncerten (május 1.) Gadó állandó kvartettjével lép színpadra, amelyben Matthieu Donarier szaxofonozik, Sébastien Boisseau nagybőgőzik és Joe Quitzke dobol. Az Athéntól Londonig sikerrel koncertező, nemzetközi szaklapokban is gyakran méltatott kvartett jó példája annak, hogy a magyar jazzmuzsikusok az elmúlt tíz-tizenöt évben sikerrel kapcsolódtak be a műfaj európai vérkeringésébe. Ezt bizonyítja a Brit kapcsolat című koncert is (május 2.), amelynek főszereplője Tisza Bea énekesnő, vendégszólistája a londoni dobos, Winston Clifford lesz, és a kamarazenei ihletésű produkcióban egy vonósnégyes is közreműködik. A fesztivált a világ bármelyik koncerttermében szívesen látott nemzetközi sztárok produkciói foglalják keretbe. Április 30-án a keleti parti jazz új generációjának emblematikus egyénisége, Roy Hargrove trombitás és kvintettje mutatkozik be Magyarországon. Nothing Serious (Semmi komoly) című lemezük anyagát játsszák, de a zene azt bizonyítja, hogy nagyon is komolyan veszik azt, amit csinálnak. Május 3-án a trombitás Randy Brecker, a szaxofonos Bill Evans és a gitáros Hiram Bullock nevével fémjelzett Soulbop Band játszik a MűPában. A négy éve működő zenekar a kirobbanó lendületű funky, a szövevényes hangszerszólók és a „főútvonalon haladó”, modern tengerentúli mainstream jazz különös ötvözete. George Benson – Al Jarreau: Givin’ it Up (Concord-Universal) Grupa Palotai: Singapore (BMC Records) Jazztavasz Fesztivál a Művészetek Palotájában: április 30.–május 3.
Teljesen más stílusba és hangzásvilágba kalauzolja a jazzbarátokat a Franciaországban élő magyar gitáros, Palotai Csaba és zenekarának (Grupa Palotai) új albuma, amely a Singapore címet kapta. A cím kissé megtévesztő, mert a kompozíciókban egyáltalán nincsenek ázsiai zenei motívumok – igaz, a furcsán lebegő harmóniák, a szokatlan hangszerelési megoldások közelebb állnak az Európán kívüli zenei hagyományhoz, mint az általunk jól ismert klasszikus-romantikus tradícióhoz. Palotai a gitár mellett ütőhangszereken is játszik, zenekarát három fúvós és egy dobos alkotja: a zongora és bőgő nélküli improvizatív muzsika elsőre nagyon szokatlan. Ha azonban újra és újra meghallgatjuk a rövid tételekből, szvitszerűen felépülő kompozíciót, olyan zeneszerzői logikát és előadó- művészi kreativitást fedezhetünk fel, ami összetéveszthetetlenül egyéni, s ezáltal figyelemre méltó.
Egy másik, Párizsban élő magyar gitáros, Gadó Gábor lesz az egyik főszereplője a Művészetek Palotája hagyományos Jazztavasz fesztiváljának, amit ezúttal április 30-tól május 3-ig rendeznek a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben és a Fesztivál Színházban. A Francia kapcsolat című koncerten (május 1.) Gadó állandó kvartettjével lép színpadra, amelyben Matthieu Donarier szaxofonozik, Sébastien Boisseau nagybőgőzik és Joe Quitzke dobol. Az Athéntól Londonig sikerrel koncertező, nemzetközi szaklapokban is gyakran méltatott kvartett jó példája annak, hogy a magyar jazzmuzsikusok az elmúlt tíz-tizenöt évben sikerrel kapcsolódtak be a műfaj európai vérkeringésébe. Ezt bizonyítja a Brit kapcsolat című koncert is (május 2.), amelynek főszereplője Tisza Bea énekesnő, vendégszólistája a londoni dobos, Winston Clifford lesz, és a kamarazenei ihletésű produkcióban egy vonósnégyes is közreműködik. A fesztivált a világ bármelyik koncerttermében szívesen látott nemzetközi sztárok produkciói foglalják keretbe. Április 30-án a keleti parti jazz új generációjának emblematikus egyénisége, Roy Hargrove trombitás és kvintettje mutatkozik be Magyarországon. Nothing Serious (Semmi komoly) című lemezük anyagát játsszák, de a zene azt bizonyítja, hogy nagyon is komolyan veszik azt, amit csinálnak. Május 3-án a trombitás Randy Brecker, a szaxofonos Bill Evans és a gitáros Hiram Bullock nevével fémjelzett Soulbop Band játszik a MűPában. A négy éve működő zenekar a kirobbanó lendületű funky, a szövevényes hangszerszólók és a „főútvonalon haladó”, modern tengerentúli mainstream jazz különös ötvözete. George Benson – Al Jarreau: Givin’ it Up (Concord-Universal) Grupa Palotai: Singapore (BMC Records) Jazztavasz Fesztivál a Művészetek Palotájában: április 30.–május 3.
A teljes cikket csak regisztrált felhasználóink olvashatják. Kérjük jelentkezzen be az oldalra vagy regisztráljon!