Indul a mellékhatás-bejelentés interneten keresztül
Elkészült a fejlesztés és mostantól az interneten keresztül is jelenthetik a gyógyszerek mellékhatásait a szakemberek és a betegek.
Új szabályozás
Az elmúlt hónapban lépett érvénybe az új farmakovigilancia-szabályozás, amely 1995 óta a legátfogóbb jogi reform az Európai Unióban a gyógyszeripari szektor vonatkozásában. Az új regulációnak megfelelően 2012. július 2-ától minden tagállamban egységesen kezelik az ún. betegbejelentéseket.
Ahhoz, hogy átláthatóvá váljék ennek a jelentősége, először szemügyre kell vennünk, mit is értünk betegbejelentéseken. Sajnos, hasonlóan sok más kategória elnevezéséhez, a betegbejelentés címke sem mutatja teljes egészében, hogy mely mellékhatások is tartoznak ebbe a csoportba. A betegbejelentés kategória kialakítása a forrást, azaz a beküldő személyét veszi alapul. Ide soroljuk az összes olyan, feltételezett gyógyszermellékhatásra vonatkozó információt magába foglaló jelentést, amely nem egészségügyi képzettségű személytől származik. A betegeken kívül küldheti a bejelentést hozzátartozó, a beteg bármelyik gondozója, jogász, ügyvéd, sőt még a szomszédasszony is.
Joggal teheti fel bárki a kérdést: eddig ezek a személyek nem jelenthették be a gyógyszerhatóságnak vagy a cégnek, ha bármilyen nemkívánatos eseményt tapasztaltak? Jelenthették, de ezt az információt csak akkor kellett a gyógyszerhatóságnak továbbküldenie a közös európai mellékhatás-adatbázisba (EudraVigilance), ha egy egészségügyi szakember megerősítette azt. Kérnünk kellett a bejelentő beteg hozzájárulását, valamint hogy adja meg a háziorvos, kezelőorvos vagy gyógyszerész telefonszámát, akivel a panaszát megosztotta és aki igazolja, hogy valóban feltételezhető a gyógyszermellékhatás. Számtalan esetben ezt a hozzájárulást nem kaptuk meg, így az információ sem került be az Európai Gyógyszerügynökség (European Medicines Agency, EMA) által fenntartott közös adatbázisba. Ezeket az adatokat csupán az Országos Gyógyszerészeti Intézet (GYEMSZI-OGYI) gyűjtötte össze és tárolta.
Mennyiségüket tekintve ki kell emelni, hogy mivel Magyarországon nem volt a betegbejelentésekre vonatkozó törvényi előírás, csekély számú, évente tíznél nem több jelentést kaptunk. Voltak azonban olyan országok, ahol a nemzeti szabályozás már sokkal korábban lehetővé tette a hatóságoknak, hogy a betegek által küldött információkat is az orvosi-gyógyszerészi jelentésekhez hasonlóan kezeljék. Az úttörő államokhoz tartozik Ausztrália, Kanada és Új-Zéland, ahol 1964-ben, illetve 1965-ben indították a betegbejelentési programokat. Az Amerikai Egyesült Államokban 1969 óta él a rendszer. Európában elsőként Dánia és Hollandia vezette be 2003-ban. Az Egyesült Királyságban 2005 óta gyűlnek a tapasztalatok. (1)
Miért fontosak a betegbejelentések?
Rendelkeznek-e olyan többlet információtartalommal, amely más úton nem szerezhető meg? Ha bárki arra kíváncsi, hogy egy adott gyógyszernek milyen mellékhatásai ismeretesek, az alkalmazási előírás 4.8 pontját kell tanulmányoznia, illetve a doboz mellé csomagolt betegtájékoztatót. A jelenlegi gyakorlat szerint ezek a mellékhatások (különösen, ha a gyógyszer még csak nemrégen került forgalomba) a forgalomba hozatali engedélyezés előtt végzett klinikai vizsgálatokból származnak, a vizsgálatokban részt vevő orvosok jelentéseiből. Tehát nem a közvetlen betegtapasztalatokat gyűjtik össze, hanem az orvosok/egészségügyi személyzet közvetíti a fellépő tüneteket, nemkívánatos eseményeket.
A mára kialakult gyakorlatnak az az alapja, hogy a hatóságok feltételezik: a klinikai dokumentáció alapján megfelelően pontos kép nyerhető a betegek szubjektív panaszairól is. A téma kutatásának eredményei azonban ellentmondanak ennek a feltételezésnek. A klinikusok általában alulbecsülik a betegek tüneteinek súlyosságát, emellett jelentéseikből hiányoznak olyan panaszok, amelyeket a betegek magukról feljegyeznek. Emiatt gyakran az sem tudatosul az egészségügyi személyzetben, hogy mindezek a tünetek megelőzhető mellékhatások miatt léptek fel. (2) A betegektől történő közvetlen és prospektív adatgyűjtés értékes adatokkal járulhat hozzá a jelenlegi gyakorlathoz. A betegek ugyanis nemcsak a különféle objektív vizsgálatokkal is alátámasztható eltéréseket észlelik, hanem a szervezetük működésében beálló változásokról is beszámolnak, mégpedig bizonyíthatóan korábban, mint ahogy a feltételezett mellékhatás leírása az orvosi jelentésekben megjelenik.
Egy vizsgálatban 467 daganatos betegnél vizsgálták, hogy mennyire esik egybe néhány panasz/tünet jelentése a betegek, illetve a klinikusok beszámolóiban. Még az objektívnek nevezhető tünetek esetében is (pl. hányás, hasmenés) szignifikáns volt az eltérés, nem beszélve a nehezebben megfogható panaszokról (pl. gyengeség, émelygés, légszomj). Egy másik felmérés az Egyesült Államokban történt. Kérdőívvel végeztek felmérést a betegek körében a háziorvosi ellátás során észlelt tapasztalataikról. A válaszolók 18%-a jelzett valamilyen (pl. hibás diagnózisból, hibás gyógyszerfelírásból eredő) kezelési/gyógyszerelési hibát. (3)
Mik a betegbejelentések sajátosságai?
Erre vonatkozóan átfogó adatokat szolgáltatott a brit jelentési rendszer (Yellow Card System) vizsgálata. (4) Két év alatt 26 129 jelentés érkezett a brit hatósághoz, ezek 80%-a egészségügyi szakszemélyzettől (a továbbiakban: EüSz), 20%-a nem szakképzett személytől (a továbbiakban: beteg) származott. A betegek átlagosan több mellékhatásról és több gyanúsított gyógyszerről számoltak be egy jelentésben. Az első öt leggyakrabban említett tünet a betegek jelentéseiben: hányinger (2,2%), fejfájás (2,2%), szédülés (1,6%), depresszió (1,5%) és hasmenés (1,4%). Az egészségügyi szakemberek a leggyakrabban hányingerről (2,2%), fejfájásról (1,7%), hányásról (1,5%), bőrkiütésről (1,3%) és hasmenésről (1,1%) számoltak be.
Szervrendszerek szerinti bontásban a betegek legtöbbször idegrendszeri tüneteket jelentettek (41,5%, szemben az EüSz-jelentésekben található 20,7%-kal), majd az általános panaszok (39,8% vs. 23,1%) és a gyomor-bél rendszert érintő tünetek (32,3% vs. 19,7%) következtek. Egyedül a szív-ér rendszeri tüneteket jelentették nagyobb számban az orvosok. Ugyanakkor legalább egy súlyosnak minősíthető mellékhatás egyenlő arányban tűnt fel a két csoport jelentéseiben. (A jelentések kb. fele tartalmazott súlyos mellékhatást.) Érdekes, hogy a betegek lényegesen később jelentettek (átlagosan 104 nap telt el a mellékhatás észlelése és a jelentés időpontja között, míg az EüSz csoport esetében 28 nap). Mindkét csoport jelentéseire jellemző, hogy a bejelentett tünetek 15%-a nem szerepelt az adott gyógyszer alkalmazási előírásában, ezért ezeket potenciálisan új információnak lehet tekinteni. Teljesen érthető, hogy a betegbejelentések sokkal nagyobb arányban tartalmaztak adatot arról, hogyan befolyásolja a mellékhatás a beteg életminőségét (47% vs. 12%), különösen érzelmi (34% vs. 7%) és szociális (27% vs. 7%) szempontból.
A felmérés adatai alátámasztották, hogy a betegek által beküldött jelentések többletértéket hordoznak, mivel:
• az egészségügyiekkel összehasonlítva a betegek más mellékhatásokat jelentenek;
• e jelentésekből is kideríthetők új mellékhatások;
• bővebb információt szolgáltatnak arra vonatkozóan, hogy az egyes mellékhatások hogyan befolyásolják az életminőséget.
Betegbejelentések az Európai Unióban és Magyarországon
A betegbejelentések terén 1964 óta összegyűlt pozitív tapasztalatok, valamint az adatok különféle szempontú elemzése mind hozzájárultak ahhoz, hogy az Európai Unió jogszabályban is foglalkozzon a nem egészségügyi szakemberek által beküldött feltételezett mellékhatásról szóló bejelentésekkel. Ezeket már nemcsak a nemzeti hatóságok gyűjtik a saját adatbázisukban, hanem tovább kell küldeniük az EudraVigilance rendszerbe is, amely jelenleg 6 millió mellékhatás adatait tartalmazza. A beküldött jelentések száma havonta 70–80 ezerrel nő, így az előzőekben említett statisztikai adattal számolva – hány jelentést küldenek a betegek, a hozzátartozók, a gondozók és ügyvédek – további havi 15–20 ezer jelentés várható. Ez nagy terhet ró az egész európai farmakovigilancia rendszerre, amelyet erre információtechnológiai szempontból is fel kell készíteni. Ugyancsak meg kell erősíteni a nemzeti farmakovigilancia rendszereket is, mivel feladatunk nemcsak az adatok továbbítása, hanem az összes beküldött jelentést fel kell dolgoznunk az új mellékhatások feltárása érdekében. A rendszer teljes felállásáig 3 éves átmeneti időszakkal számoltak, bár ez nem befolyásolja azt a tényt, hogy a betegek által küldött jelentéseket júliustól a GYEMSZI-OGYI is továbbítja a közös adatbázisba.
Hogyan jelenthetnek a betegek Magyarországon? Alapvetően – hasonlóan az orvosokhoz, gyógyszerészekhez, nővérekhez, ápolókhoz és egészségügyi asszisztensekhez – bármilyen módon, akár az GYEMSZI-OGYI-ba betelefonálva is. A jelentés megtételéhez nyújt segítséget az úgynevezett jelentőlap, ami megtalálható a gyógyszertárakban, illetve az Intézet honlapján elhelyezett információs ablakon keresztül is megtehető. Követve a nemzetközi ajánlásokat, ezen a jelentőlapon összeszedtük azokat a betegre, nemkívánatos eseményekre és a gyógyszerekre vonatkozó kérdéseket, amelyek megválaszolása nagyban hozzájárulhat az eset megfelelő szakmai feldolgozásához, végső soron egy lehetséges új mellékhatás felfedezéséhez. A kitöltött lapot kérjük valamilyen módon (e-mailben, faxon, postai úton) visszaküldeni az Intézetbe. Elkészült az Online, számítógépen kitölthető és egy kattintással elküldhető jelentőlap is. Figyelembe véve az eltérő igényeket, kétféle jelentőlap áll rendelkezésre: egy az egészségügyi szakemberek, egy pedig a laikusok részére. A pontos és gyors kitöltés kedvéért sok adat előre megadott listából kiválasztható, ez is megkönnyíti majd a jelentés kitöltését.
Mit tegyenek a szakemberek?
Miért fontos, hogy az e cikket olvasó egészségügyi szakemberek is értesüljenek a farmakovigilancia területén zajló változásokról, az új szemléletről és mindazokról az eszközökről, amelyek segítenek a régi-új cél, az egyre inkább személyre szabott kezelés, ezen belül az adott betegnél elérhető legnagyobb biztonság elérésében? Ilyen eszköz a betegbejelentés is. A gyógyszerek engedélyezése három pilléren alapszik: a megfelelő minőség, a megfelelő hatékonyság és a viszonylagos ártalmatlanság bizonyításán. A gyógyszergyártás régóta az egész világban elfogadott standardok alapján folyik, és folyamatosan szigorúan ellenőrzött tevékenység. A hatásosság szintén fontos szempont, melynek bizonyítása az előírásoknak megfelelően kell hogy történjen. Véletlen besorolásos, kontollcsoportos, kettős vak vizsgálatokkal (régebben placebóval, ma inkább egy elfogadott kezeléssel összehasonlításban) kell igazolni az adott hatóanyag hatásosságát.
Az évtizedek során a hatékonyság/hatásosság összehasonlíthatóságára egyre kifinomultabb módszereket dolgoztak ki. Ugyanakkor a biztonságos használat bizonyítása továbbra is nagyrészt az ad hoc jellegű és retrospektív mellékhatás-megfigyelésen alapul. Ilyen értelemben a jelenlegi, a klinikusok-gyógyszerészek tapasztalataira alapozó megközelítést ki kell egészíteni újabb technikákkal is. Ilyen a betegbejelentések lehetővé tétele, a kapott információk korrekt feldolgozása, illetve az engedélyezés utáni biztonsági, főként epidemiológiai jellegű vizsgálatok előtérbe helyezése. Az egészségügyben dolgozó kollégáktól tehát azt kérem, hogy miközben változatlanul továbbra is jelentik a tudomásukra jutott mellékhatásokat, biztassák a betegeiket, hogy küldjék el a nemkívánatos eseményekre vonatkozó észleléseiket a GYEMSZI-OGYI-ba. Az idei évtől kezdve intézetünk is minél több fórumot és lehetőséget keres arra, hogy felhívja a figyelmet a betegbejelentésekre és elfogadtassa a mellékhatás-jelentések, ezen belül külön-külön a szakember- és a betegbejelentések jelentőségét.
.1. Van Hunsel F, et al. Experiences with adverse drug reaction reporting by patients. Drug Saf 2012;35(1):45–60
2. Basch E. The missing voice of patients in drug-safety reporting. N Engl J Med 2010; 362(10):865–869
3. Patient reporting of medical errors in primary care: www.aafp.org/.../research_PatientreportingSTFM2005.ppt letöltve 2012. augusztus 4.
4. Avery AJ, et al. Evaluation of patient reporting of adverse drug reactions to the UK. „Yellow Card Scheme”: literature review, descriptive and qualitative analyses, and questionnaire surveys. Health Technology Assessment 2011;15(20):1–149