hirdetés
2024. november. 23., szombat - Kelemen, Klementina.

Egészségpolitika

Holland–magyar egészség-gazdaságtani konferencia

Piaci alapú kockázatkiegyenlítés

A magyar egészségbiztosítási rendszer a gazdagoknak kedvez. Honfitársaink keveset hajlandók áldozni az egészségükre, miközben a hollandoknál jóval többet költenek alkoholra és dohányra. Az alapellátást és az akut kórházi ágyakat kétszer gyakrabban vesszük igénybe, négyszer annyi sebészeti beavatkozás történik, mégis tizedannyi az egynapos sebészeti ellátás.

Folyamatos reform, tudatos lépések

A Budapesti Corvinus Egyetem Közgazdaság-tudományi Karának közszolgálati tanszékén működő Egészség-gazdaságtani és Technológiaelemzési Kutatóközpont ez év elejétől havi rendszerességgel konferenciákat szervez. Legutóbbi rendezvényükön  a holland és a magyar egészségbiztosítási rendszert hasonlították össze.
A kutatóközpont vezetőjének, dr. Gulácsi Lászlónak a nemzetközi egészség-gazdaságtani eredmények adaptálhatósága a fő kutatási területe. Munkatársával, a rendezvényen előadó dr. Boncz Imrével és dr. Niek Klazingával közös tanulmányuk is megjelent, amelyben egy 102 magyar kórházra kiterjedő, betegbiztonsággal kapcsolatos felmérés eredményeit ismertették. A konferenciára a bevezető előadást tartó holland szakértőn kívül meghívták a magyar egészség-gazdaságtan és egészségpolitika minden irányvonalának képviselőjét. Klazinga professzor előadásában elmondta, hogy a Hollandiában 2006-ban bevezetett reform a megelőzés, a gyógyítás és a szociális ellátás területeit érintette.
A változtatás folyamatos, 2010-ben például az otthonápolás megújítását tervezik. Az 1941-ben bevezetett korábbi rendszerben is kötelező volt a biztosítás, az alacsony és közepes jövedelműek az általános biztosításban vettek részt, a magasabb jövedelemmel rendelkezők leginkább magánbiztosítást fizettek. A múlt század utolsó évtizedeiben az emelkedő orvosi költségek miatt veszélybe került a működés, ezért a kormány engedélyezte a biztosítóknak, hogy a szolgáltatásalapú térítés helyett átalánydíjat fizessenek a kórházaknak. Ez azonban nem ösztönözte eléggé a hatékonyságot és az innovációt, így 1987-ben a kormány kinevezett egy szakértői bizottságot, hogy dolgozza ki a nemzeti egészségbiztosítás piaci alapú átalakítását. A cél az volt, hogy összeegyeztessék a versenyt és az ellátáshoz való általános hozzáférést. Minden 18 évesnél idősebb hollandiai lakos fix biztosítási díjat fizet az általa választott biztosítótársaságnak (ezek a befizetések körülbelül a költségek felét fedezik). A háztartások kétharmada kap a bevételükkel arányos díjfizetési támogatást a kormánytól, sőt maximum tízszázalékos csoportos kedvezmény is létezik, ha az ügyfél például betegszervezet vagy szakszervezet tagja.
A biztosítás másik pillérét a munkáltatók hozzájárulása adja, akik munkavállalóik keresetének arányában fizetnek be a Kockázatkiegyenlítési Alapba. A rendszerbe épített kockázatkiegyenlítés megakadályozza, hogy a biztosítók válogassanak az ügyfelek között, vagyis előnyben részesítsék a fiatalokat és egészségeseket, és kompenzálja őket a magas kockázatú ügyfelek biztosításáért.

Minőségmérés és betegtájékoztatás

A reform során meghatározták a szolgáltatások minőségmérésének módját, és lehetővé tették, hogy a páciensek és a biztosítók hozzájussanak az adatokhoz, így szabadon választhatnak a szolgáltatók között. Erre a célra a kormány létrehozott egy honlapot, ahol az ügyfelek megismerhetik az összes biztosító által nyújtott valamennyi szolgáltatás árát, az ügyfél-elégedettséget, továbbá összehasonlíthatják a kórházak minőségindikátorait.
Az ügyfelek évente egyszer biztosítót válthatnak, a társaságok nyithatnak saját ellátó intézményt, ami költséghatékonyabb működést tesz lehetővé, valamint árulhatnak kiegészítő egészségbiztosítást, még autóbiztosítást is.
Az eddigi eredményekről beszámolva Klazinga professzor elmondta: csak a lakosság 1,5 százaléka maradt biztosítás nélkül, nőtt a hozzáférés, és sokat javult az ügyfelek informálása. 2005-ben a biztosítók között óriási verseny indult, majd többen egyesültek. Ezt tették a kórházak is, aminek következtében kórházláncok jöttek létre, a biztosítók száma pedig a kezdeti százról ötre csökkent. Ám ez utóbbiak így is 600 millió eurónyi negatív eredménnyel zártak 2006-ban és 2007-ben egyaránt. Az első évre jellemző csúcs után, amikor majdnem minden ötödik holland polgár biztosítót váltott, már 2007-re visszaállt a korábban jellemző 4–5 százalékos ráta.
A tapasztalatok magyarországi hasznosítása kapcsán figyelembe kell venni – folytatta Niek Klazinga – a két ország lakosainak eltérő egészségi állapotát, például a magyarok 5–10 évvel alacsonyabb várható élettartamát és a gazdasági helyzet különbözőségét, továbbá azt is, hogy mi a kevesebb mint fele annyi GDP kisebb százalékát költjük közkiadásokra. A holland reform keresletalapú rendszert hozott létre, Magyarországon az ellátási, kínálati oldal dominál, és jelenleg a biztosítók között nem alakulhat ki verseny. A kórházak és az alapellátás újrastrukturálása – láncok létrejötte, egyre több magánvállalkozó szakorvos – pozitív példát jelenthet hazánk számára, javulhat a szolgáltatások minősége és hatékonysága. Az információs infrastruktúra és stratégia kiépítése pedig megkönnyíthetné az ellátórendszer irányítását.

Kidolgozott szabályozási keretrendszer

Hozzászólásában a kutatóközpont munkatársa, Boncz Imre, a Pécsi Orvostudományi Egyetem Egészségügyi Főiskolai Karának egészség-gazdaságtani, egészségpolitikai és egészségügyi menedzsment tanszékének vezetője leszögezte, hogy a holland reform előkészítése húsz éven keresztül zajlott, hangsúlyt fektettek a minőségbiztosításra, a technológiai értékelésre, a költségek megosztására, míg Magyarországra egyik sem jellemző, sőt az ellátók közötti verseny helyett teljesítményvolumen-korlátot vezettek be. Nálunk az egészség-gazdaságtan megállapításait a politikusok – akiknek túl nagy a befolyásuk az egészségügyre – nem veszik figyelembe, a döntések előtt nincs szakmai és társadalmi vita.
A Közép-Európa Egyetem közgazdasági tanszékének professzora, dr. Mihályi Péter hozzáfűzte, hogy a magyar egészségbiztosítási rendszer a gazdagoknak kedvez. Honfitársaink keveset hajlandók áldozni az egészségükre, miközben a hollandoknál jóval többet költenek alkoholra és dohányra. Az alapellátást és az akut kórházi ágyakat kétszer gyakrabban vesszük igénybe, négyszer annyi sebészeti beavatkozás történik, mégis tizedannyi az egynapos sebészeti ellátás. A túl sok beteg-orvos találkozás arra utal, hogy a lakosság nem költségérzékeny, az ellátók pedig abban érdekeltek, hogy minél több, akár felesleges szolgáltatást nyújtsanak. A kisiklott magyar reform egyik fő kidolgozója figyelmeztetett: ha nem történik érdemi változás, 2014-re az állami egészségügy pénzalapjainak ötödét veszítheti el.
Dózsa Csaba, az OEP korábbi főigazgató-helyettese, jelenleg a Corvinus Egyetem oktatója példaként állítja a magyarok elé, hogy a hollandok nem akarnak mindenáron profitot szerezni, hanem figyelembe veszik a közérdeket is. Velünk ellentétben jellemző rájuk a hosszú távú, tudatos egészségpolitikai tervezés, valamint a szisztematikus, lépésről lépésre végrehajtott cselekvés és a kidolgozott szabályozási keretrendszer. A közgazdász felvetette, hogy fontos lenne olyan országoktól – Észtországtól, Nagy-Britanniától, Franciaországtól, Szlovéniától – is tanulnunk, amelyekben a reform előtt a hazaihoz hasonló volt az egészségügyi ellátórendszer.

Dr. Niek Klazinga munkássága az indikátorok fejlesztésének és az egészségügyi ellátórendszerek minőségbiztosításának nemzetközivé válását példázza: 2007 januárja óta az OECD-nek a 30 tagország egészségügyi ellátórendszerét összehasonlító programját (HCQI, Health Care Quality Indicator Project) vezeti. A HCQI 2001 óta gyűjti össze az országok adatait, és olyan indikátorrendszert dolgoz ki, amelynek alapján egybevethető az egészségügyi rendszerek hatékonysága, a reformok eredményessége. A projekt a legnagyobb olyan munka, amely ebben a témában valaha is indult.
Niek Klazinga uniós feladatokban is részt vesz, így külső minőségbiztosítási stratégiák (ExPert) kidolgozásában, foglalkozik a gyakorlati irányelvek minőségének javításával (AGREE), valamint egyik vezető kutatója a MARQuIS projektnek, amely a határokon átnyúló egészségügyi ellátás színvonalára összpontosít (Methods of Assessing Response to Quality Improvement Strategies). Az AGREE során fejlesztett eszköz jelenleg az egyetlen, amely lehetővé teszi a klinikai irányelvek létrehozásának nemzetközi összehasonlítását.
Az Egészségügyi Világszervezet felkérésére Klazinga professzor közreműködik a kórházi teljesítményindikátorok keretrendszerének építésében (Hospital Performance Indicator Framework, PATH), azaz jelentős nemzetközi tapasztalattal rendelkezik az egészségügyi ellátórendszerek hatékonyságának javítása, az adatgyűjtés és bizonyítékelemzés globalizációja terén.

Kazai Anita, Medical Tribune

cimkék

Könyveink