Hirdetés vagy reklám?
Versenyhivatal kontra MOK
Bár a reklámtörvény nem emeli ki az orvosi tevékenységet az egységesen megítélt szakmák köréből, a kamara etikai kódexe miatt az orvosokra jelenleg is szigorúbb szabályok vonatkoznak, mint másokra. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenytanácsa még tavaly májusban megállapította: a Magyar Orvosi Kamara által bevezetett reklámkorlátozás sérti a piac törvényeit. A MOK azóta megmakacsolta magát: nem kíván változtatni álláspontján, sőt jogorvoslattal élt a versenytanács döntése ellen.
A GVH három évvel ezelőtt is folytatott már vizsgálatot reklámügyben. Akkor engedékenyebb volt: megállapította, hogy a kamarai szabályozás „nem nyomja el, csak korlátok közé szorítja a kívánatos versenyt”. Döntésénél figyelembe vette, hogy bizalmi jellegű szolgáltatásról van szó.
Jelentősen megváltozott a helyzet 1999 óta. Az új praxisjogi törvény elfogadása óta a jogszabályi környezet kifejezetten ösztönzi a szakembereket arra, hogy kivegyék részüket a piaci versenyből vállalkozás jellegű, magántulajdonú cégekben. Az orvosok nagy része ma már számos közszolgáltatási területen jelenik meg, ily módon – sokuk szerint – nem mondhat le a verseny legfontosabb eszközéről, a reklámról.
A beteg nem áru
„Az orvosi tevékenységet semmilyen filozófiai vagy ideológiai rendszerben nem lehetett, és ezután sem lehet beilleszteni a piaci tevékenységek körébe. A beteg nem áru, az orvos nem termelő, az egészségügy pedig nem piac” – véli dr. Ulbing István, a MOK Etikai Kollégiumának volt elnöke. Azzal érvel, hogy ha a beteg nem ismeri pontosan egészségi állapotát, nem tudja megítélni, milyen ellátásra van szüksége, és milyenre nincs. Ezért aggályos, ha ugyanaz az oldal gerjeszti a keresletet, mint aki kielégíti. „Túlkínálat jelentkezhet, a hirdetés igényt generál, és a páciens áldozattá válik. Márpedig nem társadalmi érdek, hogy több beteg legyen, több gyógyszert adjunk el és szaporodjanak az orvos–beteg találkozók. Ezenkívül a gyógyításban nem lehet garantálni az eredményt, piaci viszonyok között ellenben az eladót felelősség terheli az áru minőségéért.”
A teljes cikket csak regisztrált felhasználóink olvashatják. Kérjük jelentkezzen be az oldalra vagy regisztráljon!