Hétfő esti dzsessz
2006. november 01. 00:00
Tíz hónapja indult útjára a Művészetek Palotájának Hétfő esti dzsessz című koncertciklusa. A sorozat elsődleges célja, hogy a 450 nézőt befogadó Fesztivál Színházban a magyarországi dzsessz-szcéna kiemelkedő személyiségei – gyakran külföldi vendégszólistákkal közösen – olyan unikális produkciókat hozzanak létre, amelyek ebben a formában más hazai koncerttermekben biztosan nem hallhatók, s amelyekből akár CD- vagy DVDfelvétel is készülhet. Szinte biztosra vehető, hogy az idei szériából még előttünk álló két koncert minden szempontból megfelel a céloknak és elvárásoknak: november 27-én Oláh Kálmán zongoraművész és komponista ad szerzői és előadói estet a Művészetek Palotájában, a december 11-i hangverseny főszereplője pedig a virtuóz énekes, Berki Tamás.
Oláh Kálmánról az elmúlt időszakban többször is írtunk a Medical Tribune hasábjain, korántsem véletlenül: harminchat éves korára már nemcsak Európa- szerte elismert dzsessz-zongoraművész, hanem zeneszerzőként is egyre komolyabb sikereket ér el. Töretlenül felfelé ívelő pályáján újabb mérföldkő, hogy néhány hete – Always című kompozíciójával – megnyerte a Thelonious Monk nemzetközi dzsesszzeneszerzőversenyt, amit a BMI amerikai szerzői jogvédő iroda finanszírozott. A díjkiosztó gálakoncerten, a washingtoni Kennedy Centerben a műfaj meghatározó amerikai muzsikusai – Jacky Terrasson, John Patitucci és Teri-Lynn Carrington – adták elő a díjnyertes szerzeményt. A szerénységéről ismert Oláh Kálmán a díjról azt mondja, véletlenül talált rá a versenykiírásra a Los Angeles-i Monk Intézet honlapján; az Always pedig azon a napon született, amikor a Magyar Rádióban koncertet rendeztek a legendás szaxofonos, Lakatos „Ablakos” Dezső emlékére. „Arra gondoltam, milyen szép lenne ezen a hangversenyen olyasmit játszani, ami kifejezetten Dezső emlékére készült” – idézi fel a mű keletkezésének pillanatát. November 27-én, a szerzői és előadói esten Oláh Kálmán mindkét állandó zenekara, az 1990-ben létrehozott Trio Midnight és a négy évvel később alapított Oláh Kálmán Szextet is színpadon lesz; a koncert vendégszólistája az innovatív brit trombitás, Gerard Presencer. A szextettel saját kompozíciókat játszanak – ez kiváló terep új ötletek, zenei gondolatok kipróbálására. Az Egri János nagybőgőssel és Balázs Elemér dobossal közös trió viszont a spontán improvizáció örömét, az „igazi” dzsesszt jelenti Kálmánnak. Érdekes, hogy Gerard Presencerrel még sohasem játszottak együtt – Berlinben, egy mesterkurzuson ismerkedtek meg, s ezt követte a mostani budapesti meghívás.
Két héttel később Berki Tamásé és barátaié lesz a Fesztivál Színház pódiuma. Állandó zenekarának tagjai – a szaxofonos Tóth Viktor, a gitáros Mohai Tamás, a basszusgitáros Horváth Plutó József és a dobos Mohai Győző – mellett a sziporkázóan szellemes előadásokra képes Bolyki Brothers a cappella énekegyüttes, valamint Berki egyik legkedvesebb tanítványa, Éliás Gyula Jr. és Dajka Krisztián gitáros vesz részt a produkcióban. Az idén hatvanéves Berki Tamás három és fél évtizedes pályafutásra tekinthet vissza, ami alatt összetéveszthetetlenül egyéni előadói stílust sikerült kialakítania. Még a közismert dzsessz-örökzöldeket is „berkisen” szólaltatja meg, s ennek – valamint a Benkó Dixielanddel közös fellépéseinek – köszönheti rajongótáborát. Az éneklés mellett rádiós-tévés szerkesztő-műsorvezetőként és a Zeneakadémia dzsessztanszakának tanáraként is dolgozó Berki védjegye a humor, az optimizmus és a feltétlen zeneszeretet. Ezért érdemes annak is meghallgatnia a koncertet, aki egyébként a vokálissal szemben a tisztán hangszeres dzsesszt preferálja.November 27.: Oláh Kálmán, december 11.: Berki Tamás. Művészetek Palotája, Fesztivál Színház (Bp. IX., Komor Marcell u. 1.)
Oláh Kálmánról az elmúlt időszakban többször is írtunk a Medical Tribune hasábjain, korántsem véletlenül: harminchat éves korára már nemcsak Európa- szerte elismert dzsessz-zongoraművész, hanem zeneszerzőként is egyre komolyabb sikereket ér el. Töretlenül felfelé ívelő pályáján újabb mérföldkő, hogy néhány hete – Always című kompozíciójával – megnyerte a Thelonious Monk nemzetközi dzsesszzeneszerzőversenyt, amit a BMI amerikai szerzői jogvédő iroda finanszírozott. A díjkiosztó gálakoncerten, a washingtoni Kennedy Centerben a műfaj meghatározó amerikai muzsikusai – Jacky Terrasson, John Patitucci és Teri-Lynn Carrington – adták elő a díjnyertes szerzeményt. A szerénységéről ismert Oláh Kálmán a díjról azt mondja, véletlenül talált rá a versenykiírásra a Los Angeles-i Monk Intézet honlapján; az Always pedig azon a napon született, amikor a Magyar Rádióban koncertet rendeztek a legendás szaxofonos, Lakatos „Ablakos” Dezső emlékére. „Arra gondoltam, milyen szép lenne ezen a hangversenyen olyasmit játszani, ami kifejezetten Dezső emlékére készült” – idézi fel a mű keletkezésének pillanatát. November 27-én, a szerzői és előadói esten Oláh Kálmán mindkét állandó zenekara, az 1990-ben létrehozott Trio Midnight és a négy évvel később alapított Oláh Kálmán Szextet is színpadon lesz; a koncert vendégszólistája az innovatív brit trombitás, Gerard Presencer. A szextettel saját kompozíciókat játszanak – ez kiváló terep új ötletek, zenei gondolatok kipróbálására. Az Egri János nagybőgőssel és Balázs Elemér dobossal közös trió viszont a spontán improvizáció örömét, az „igazi” dzsesszt jelenti Kálmánnak. Érdekes, hogy Gerard Presencerrel még sohasem játszottak együtt – Berlinben, egy mesterkurzuson ismerkedtek meg, s ezt követte a mostani budapesti meghívás.
Két héttel később Berki Tamásé és barátaié lesz a Fesztivál Színház pódiuma. Állandó zenekarának tagjai – a szaxofonos Tóth Viktor, a gitáros Mohai Tamás, a basszusgitáros Horváth Plutó József és a dobos Mohai Győző – mellett a sziporkázóan szellemes előadásokra képes Bolyki Brothers a cappella énekegyüttes, valamint Berki egyik legkedvesebb tanítványa, Éliás Gyula Jr. és Dajka Krisztián gitáros vesz részt a produkcióban. Az idén hatvanéves Berki Tamás három és fél évtizedes pályafutásra tekinthet vissza, ami alatt összetéveszthetetlenül egyéni előadói stílust sikerült kialakítania. Még a közismert dzsessz-örökzöldeket is „berkisen” szólaltatja meg, s ennek – valamint a Benkó Dixielanddel közös fellépéseinek – köszönheti rajongótáborát. Az éneklés mellett rádiós-tévés szerkesztő-műsorvezetőként és a Zeneakadémia dzsessztanszakának tanáraként is dolgozó Berki védjegye a humor, az optimizmus és a feltétlen zeneszeretet. Ezért érdemes annak is meghallgatnia a koncertet, aki egyébként a vokálissal szemben a tisztán hangszeres dzsesszt preferálja.November 27.: Oláh Kálmán, december 11.: Berki Tamás. Művészetek Palotája, Fesztivál Színház (Bp. IX., Komor Marcell u. 1.)
A teljes cikket csak regisztrált felhasználóink olvashatják. Kérjük jelentkezzen be az oldalra vagy regisztráljon!