Háziorvosok a pénzhiány halálos következményeiről
A Válasz Extra 3. adásának vendége Porpáczy Krisztina, az orvosi kamara háziorvosi csoportjának vezetője és Szabó János hevesi háziorvos.
A podcastből a Válasz Online közöl részéletet:
Porpáczy Krisztina lényegében a bécsi agglomerációban, Máriakálnokon háziorvos. Az Ausztriában dolgozók kint választanak orvost, vagy inkább a doktornőt keresik a világ egyik legjobbja, az osztrák egészségügy helyett?
Porpáczy Krisztina: Általában kint is elmennek háziorvoshoz, mert a biztosítójuk megköveteli, de azután nálam is bejelentkeznek, már csak azért is, mert én gondozom a gyerekeiket. Fontos a szerepem, mert nagyon meggondolják, mikor menjenek táppénzre.
Szabó János: Hevesen dolgozom 36 éve, ez az első munkahelyem, és 16 éve tartósan helyettesítek a szülőfalumban, Átány községben. Mit csinálok a napi négyórás rendelési időn túl? Például tízes, húszas, ötvenes számban töltöm ki a szociális étkeztetéshez kapcsolódó igazolásokat. A szociális étkeztetést szerintem nem nekem kellene háziorvosként megítélnem, de velem intéztetik. Mindannyian órákon keresztül gyártjuk az igazolásokat.
Miért küld olyan sok beteget tovább a háziorvos?
Szabó János: A daganatos betegek gondozásánál félévente kér az onkológus egy CT-vizsgálatot. Szegény beteget be kell küldenünk a szakrendelésre, és az onkológus kollégának azzal kell foglalkoznia gyógyítás helyett, hogy ő írja meg a beutalót neki. Mindenki adminisztrál. Sokkal jobban segítené az ellátást, ha nagykorúnak tekintenének bennünket.
A Társadalmi Riport 2024-es kötet adatai szerint meghaladja a százat azoknak a háziorvosoknak a száma, akik öt rendelőnél is többen rendelnek. Hogyan roggyanhatott meg így a háziorvosi szolgálat?
Porpáczy Krisztina: Az elmúlt öt évben azt tapasztaltuk, hogy az egyik héten még volt sebészet az egyik kórházban, a következő héten megszűnt az ellátás, de erről a háziorvost nem értesítették. Odaküldtük a pácienst, visszajött ellátatlanul, majd keresni kellett egy másik helyet, de mire odaért, esetleg ott is megszűnt az ellátás. Most már tisztább a rendszer, de az elmúlt öt évben sok kolléga ezért adta fel a körzetét.
Nem úgy van, hogy a háziorvos bepötyögi, milyen ellátásra van szükség, és a számítógép kidobja, hova kell küldeni a beteget, melyik telefonszámon kell ezt megszervezni?
Porpáczy Krisztina: Telefonszám nincs, emailcímeket azért meg tudtunk szerezni, amivel kommunikálni tudunk a kórházi orvosokkal. A járóbeteg-irányítási rendszer nagy segítség nekünk, komoly előrelépés.
A háziorvoshoz rögtön be lehet jutni, de a betegeik hónapokat várnak a kórházi ellátásra. Hogyan hat ez a munkájukra?
Porpáczy Krisztina: Nehéz, mert még emlékeznek a betegek azokra az időkre, amikor sérvműtéttel pár hét alatt bekerültek a sebészetre.
Most mennyi idő?
Porpáczy Krisztina: Egy év
Szabó János: Az én területemen másfél.