Gyógyszermarketing, ebédidőben
2014-től be kell számolnia valamennyi gyógyszer- és segédeszköz-gyártónak az USA-ban arról, hogy mennyi pénzt fizettek ki egészségügyieknek a megelőző évben – idézi fel az Origo.
Az orvosok „puhítására” rendszerint – a termékbarát előadások megfizetésén túl – egyéb eszközöket – például ebédmeghívás, kutatási támogatás, oktatási és demonstrációs anyagok vásárlása – is bevetnek a gyártók. Noha erről a gyakorlatról mindenkinek tudomása volt, a pontos összegek mindeddig nem voltak szövetségi szinten és kötelező érvénnyel nyilvánosak.
Eddig is akadtak azonban, akik megkísérelték nyomon követni ezeket a nehezen megfogható pénzmozgásokat. Például a Dollars for Docs projekt 2009 és 2013 között 3,4 millió tranzakciót regisztrált, összesen 4 milliárd dolláros értékben; ebből 2,5 milliárdot kutatások támogatására fordítottak a cégek. Egyedül 2013-ban 1,2 millió kifizetés történt, teljes összegük megközelíti az 1,4 milliárd dollárt.
Hogy e tranzakciók pontosan hány orvost érintettek, nehéz megállapítani, mivel egy célszemélyt több cég is megkörnyékezhetett, és a nyilvántartásokban nem szerepel az orvosok egyedi azonosítószáma, így a különböző cégek adatait lehetetlen összefésülni. Ezzel együtt nyilvánvaló, hogy az USA-ban több százezer orvos kaphatott ilyen vagy olyan juttatást a gyógyszeripar szereplőitől.
A kutatási támogatásokat nem számítva a Pfizer volt az, amely a legnagyobb számú – összesen 142 600 – egészségügyi dolgozóval lépett kapcsolatba 2014-ben. A második helyezett az AstraZeneca 111 200-zal. A Johnson & Johnson és a Forest Labs egyaránt nagyjából 100 000 egészségügyi dolgozót keresett meg – idézik a Dollars for Docs projekt adatait az origo.hu-n.