hirdetés
2024. március. 29., péntek - Auguszta.
hirdetés

 

Félnek és barnulnak

Egy brit felmérés szerint a rendszeres szoláriumhasználók több mint kétharmada aggódik bőrének korai öregedése miatt.

A Cancer Research UK nevű brit jótékonysági szervezet 2500 felnőtt korú brit lakos között végzett felmérést januárban, melynek eredményeit éppen az R UV UGLY nevű szervezet kampányával egy időben hozták nyilvánosságra, mely a szoláriumhasználat veszélyeire kívánja felhívni a közvélemény figyelmét.

A felmérés adatai szerint a rendszeresen szoláriumba járók 68 százaléka tart attól, hogy bőre barnaságáért annak korai öregedésével kell fizetnie. Valószínűleg ezzel magyarázható, hogy ebben a csoportban 43 százalék azok aránya, akik bőrfiatalító kozmetikai készítményeket használnak, ami több mint kétszerese a szoláriumba nem járók körében észlelt aránynak (20 százalék). Ennél is érdekesebb, hogy a szoláriumhasználók egyötöde (19 százalék) már 25 éves kora előtt is vásárolt a bőr öregedését gátló termékeket, míg a szoláriumba nem járók mindössze 5 százalékáról mondható el ugyanez.

A Cancer Research UK kampányfőnöke, Caroline Cerny a külső megjelenéssel kapcsolatos kényszerrel magyarázza a jelenséget, és úgy vélekedik, hogy az emberek többsége azért ragaszkodik a szoláriumozáshoz, mert azt hiszi, hogy lebarnult bőrrel jobban néz ki.

Egy 2012 októberében nyilvánosságra hozott németországi vizsgálatban ugyancsak arra a következtetésre jutottak, hogy a szoláriumhasználat egyik legjelentősebb oka, hogy az illető úgy véli, hogy a barna bőr vonzóbbá teszi mások szemében. Mások azt mondják, hogy a szoláriumban töltött idő ellazítja őket.

„Mindeközben az az igazság, hogy a szolárium éppen hogy ront a bőr állapotán – figyelmeztet Cerny. – A szolárium a bőr korai öregedéséhez és ráncosodásához vezethet, emellett fokozza annak pigmentációját is. A felmérésünk érdekes megállapítása volt, hogy a szoláriumhasználók több pénzt költenek bőrfiatalító készítményekre, mint azok, akik nem járnak szoláriumba – talán éppen azért, hogy elkendőzzék a szolárium okozta bőrhibákat.”

Az R UV UGLY kampány célja, hogy felhívja a közvélemény figyelmét a túlzott ultraibolya- (UV) hatás okozta kozmetikai károsodásokra. Az UV-fény okozta DNS-hibák idővel összeadódnak, és minél inkább károsodik a DNS, annál nagyobb a bőrrák kialakulásának esélye.

A kampány egyik arca egy ismert modell, Rosie Fortescue, aki ezt mondja: „Nagyon sok olyan barátom van, akik már egészen korán elkezdték a szoláriumozást abban a reményben, hogy ettől vonzóbbak lesznek. Hamarosan azonban rá kellett döbbenniük, hogy éppen ellenkezőleg, a szoláriumtól öregebbnek látszanak, mint amilyenek valójában.”

A felmérésben arra is választ kerestek, hogy az emberek miért nem hagynak fel a szoláriumozással annak ellenére, hogy megismertetik őket a veszélyekkel. A megkérdezettek 41 százaléka azt felelte, hogy ily módon akar némi barna alapszínt szerezni, mielőtt nyaralni megy, míg 24 százalékuk említette, hogy úgy érzi, barna bőrrel jobban néz ki, mint egyébként. Tizenegy százalék a nyári barnaságát szeretné tovább megtartani a szoláriumozással, 8 százalék azért jár szoláriumba, mert barátai is járnak, 7 százalék pedig fiatalabbnak érzi magát a rendszeres szoláriumhasználattól.

A felmérés készítői a szoláriumra és bőrfiatalító készítményekre költött összegekre is rákérdeztek. A résztvevők 8 százaléka havonta több mint 30 fontot (kb. 10-11 ezer forintot) fizet ki a szoláriumra, és az öregedést gátló kozmetikai termékeket használók 30 százaléka fizet ki ilyesmire havi 20 fontnál többet, míg a szoláriumba nem járók csupán 8 százaléka.

A szakemberek arra figyelmeztetnek, hogy már havi egyszeri szoláriumhasználat is fokozza a pigmentációt és a ráncképződést, de ennél is riasztóbb, hogy több mint 50 százalékkal emeli a festékes bőrrák (melanoma) kialakulásának esélyét. A jótékonysági szervezet egy adatot idéz, mely szerint az Egyesült Királyságban az utóbbi három évtizedben megnégyszereződött a melanoma előfordulása, amivel a második leggyakoribb daganattípussá ugrott előre a 15 és 34 év közötti korosztályban.

„Semelyikünk nem akar öregebbnek látszódni a koránál, ráadásul a szoláriumhasználat bőrrákra is hajlamosíthat, ezért őszintén reméljük, hogy az R UV UGLY kampánya valóban segít majd megváltoztatni az emberek szoláriumozással kapcsolatos vélekedését” – zárja a kampány ismertetését Caroline Cerny.

dr. simonfalvi ildikó
a szerző cikkei

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés

Könyveink