hirdetés
hirdetés
2025. július. 26., szombat - Anna, Anikó.
hirdetés

Elektronikus világzene

Björk; Transglobal Underground

A Medúlla, Björk hatodik nagylemezének címe magyarul velő – ez pedig arra utal, hogy a sűrűjét kapjuk valaminek. És találóan összegzi az album által keltett benyomást.

Nem vidám lemez: már a kísérőfüzet szövege is majdnem fekete alapra nyomtatott, koromfekete festékkel – gyakorlatilag olvashatatlan. Az izlandi énekesnő – aki egykor csak extravaganciájával tűnt ki a popiparból – láthatóan sikeresen eltávolodott a mainstreamtől. Ez a folyamat nagyjából a Lars von Trierrel készített Táncos a sötétben című filmmel kezdődött, és már az előző, Vespertine című lemezén is hallható. Zenéje mára sokkal inkább a Mari Boine fémjelezte északi világzenével rokonítható, melyben meghatározóak a folk jegyei; míg norvég kolléganőjénél főként a jazz-elemek dominálnak, ő inkább a számítógépes elektronikát alkalmazza, meglehetősen provokatívan. Björk zenéjét mindig a különleges, egyéni komponálási mód tette izgalmassá: zörejekből, samplerekből, és – újabban – népzenei elemekből építkezik. Az énekesnő eredetileg a Tus címet szánta lemezének – ez éppoly találó lett volna, mint a Medúlla; a zene ugyanis valóban mélyre hatol. A feketébe, és annak árnyalataiba, egészen a szürkéig.

A teljes cikket csak regisztrált felhasználóink olvashatják. Kérjük jelentkezzen be az oldalra vagy regisztráljon!

A kulcsos tartalmak megtekintéséhez orvosi regisztráció (pecsétszám) szükséges, amely ingyenes és csak 2 percet vesz igénybe.
E-mail cím:
Jelszó:
Takó Bence
a szerző cikkei

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés