2024. november. 22., péntek - Cecília.
hirdetés
hirdetés

Kitekintő

Egyesült Államok: egészségügyi központ a bevásárlóközpontban

Régen kis büfék, élelmiszerboltok, vegyeskereskedések szivárogtak be a gyógyintézetekbe, most a híres amerikai klinikák nyitnak járóbeteg-rendeléseket a bevásárlóközpontokban.

A szervezők az elnök és a kongresszus véleményére hivatkoznak, amely szerint súlyosan akadozik az elsődleges egészségügyi ellátás az Egyesült Államokban.

Az amerikai nagyvárosok peremén működő bevásárlóközpontokban, mint a CVS vagy a Wal-Mart, sokfelé megjelentek már korábban is az orvosi rendelők, amelyekben a bevásárló emberek elintézhetik fájós torkuk gyors kezelését vagy az esedékes oltást is, amiért háziorvosuknál előzetes bejelentkezés után is órákig kellett volna várniuk. Az új jelenség, hogy híres és remekül fölszerelt gyógyintézetek, mint például a Cleveland Klinika, nevüket és támogatásukat adják a CVS áruházakban megnyitott járóbeteg-rendelésekhez.

A CVS-lánc gyógyszerek és kozmetikumok mellett minden egyebet is forgalomba hoz, üdvözlőkártyáktól az üdítőitalokig. Most már ott van az orvosi ellátás lehetősége is.

A „besétáló” egészségügyi központok eredetileg azért nyíltak, hogy átvegyék a kórházak sürgősségi osztályaitól azokat az eseteket, amelyek nem igényelnek komolyabb beavatkozást igénylő kezelést. Az új rendelőkben viszont csak azokat látják el, akiknek van biztosítása vagy tudnak fizetni, míg a kórházak sürgősségi részlegei legalább elsősegély szinten azokat is kötelesek kezelni, akiknek semmiféle biztosítása nincsen.

Egyértelmű, hogy itt fontos egészségügyi üzleti lehetőségek jelentek meg. A világ egyik vezető gyógyintézménye, a Mayo Klinika már elindított egy expressz-klinikát Rochester egyik bevásárlóközpontjában, és most szervezi a következőt a közeli plaza területén.

A szakértők szerint a mintegy 6000 forintnak megfelelő összegbe kerülő orvosi vizsgálat vagy akár a torokból leoltott bakteriológiai mintavétel 16 000 forintnyi összegért történő elvégzése a hatalmas klinikák szempontjából nem jelent számottevő anyagi bevételt, de az intézet számára valódi reklám, és olyan betegeket vihet be a kórházba, akiknek sokkal nagyobb összegű ellátásra is szüksége van.

A Mayo Klinika vezetői akkor döntöttek a klinikai ellátás kiterjesztése mellett, amikor a váróban órák óta ülő betegek elmondták, hogy szívesen mennének kisebb ellátást igénylő panaszaik kezelésére kényelmesebb és könnyebben megközelíthető helyre.

Dr. Matos Lajos, MTI

cimkék

hirdetés

Könyveink