Bővül az EESZT: mobilapp, online foglalás, digitális karszalag
Az egészségügyi informatikai fejlesztésekről kérdezte a Portfolio Szabó Bálintot, az Egészséginformatikai Szolgáltató és Fejlesztési Központ (ESZFK) ügyvezetőjét.
A mobilfejlesztések fókuszában a myEESZT Lakossági mobilapplikáció áll, amelyet eddig több mint 1,5 millióan töltöttek le az EU Digitális Covid Igazolvány (EU DCC) és magyar védettségi igazolványok, a beadott oltások, a felgyógyultság és az elvégzett tesztek igazolására. Az applikáció bővítése jelenleg is zajlik további EESZT funkciókkal: kiváltható eReceptek, érvényes eBeutalók listázása, egészségügyi dokumentumok letöltése és továbbítása.
Az Európai Unióból 14 ország csatlakozott a CEF (Connecting Europe Facility) programhoz, melynek életbe lépésével már a külföldi utazásokhoz sem kell feltankolni gyógyszerből. Az együttműködő tagországok biztosítják majd a határon átnyúló szolgáltatásokat receptek kiváltásánál, profil lekérdezésénél, így a csatlakozott országok minden patikájában kiváltható lesz a vény, emellett sürgősségi beavatkozás esetén láthatóak lesznek az életmentő egészségügyi adataink (vércsoport, allergia, gyógyszerérzékenység, súlyos betegség). A rendszer élesítése még idén várható.
A most futó legnagyobb projekt: a komplex ápolástámogatási rendszer és a járóbeteg-irányítási rendszer kialakítása.
A lakosság valószínűleg ennek a két fejlesztésnek a bevezetésekor fogja igazán azt érezni, hogy a magyar egészségügy is megérkezett a 21. századba. Az ápolástámogatási rendszer fejlesztésével a fekvőbeteg-ellátás informatikai háttere fog jelentősen megújulni.
A fejlesztés lényege, hogy a kórházi ellátásra felvett beteg kap egy karszalagot, amely egy digitális eszközzel leolvasható formában tartalmaz minden, a beteg azonosítására vonatkozó adatot. A kódot egy arra alkalmas mobileszközzel az orvos és az ápoló is leolvashatja. Ezzel nő a betegbiztonság, másrészt az ápoló is pontosan látja a rászabott ápolási utasításokat, feladatokat és el tudja végezni az adminisztrációt.
A járóbeteg-irányítási rendszer a magánszektorban már több helyen elérhető online időpontfoglaló-és betegbehívó rendszer állami megfelelője. Csak jelen esetben több mint 100 kórház és több mint háromszáz járóbetegellátó-intézmény többezer szakrendelését kell az egységes rendszerbe összevezetni, hogy ezek a szabad időpontok a háziorvosok vagy szakorvosok, illetve a lakosság részéről akár okostelefonról is foglalhatóak legyenek.
Az ellátó intézmények számára biztosítani fogják a saját egészségügyi szolgáltatásaik kiajánlását és elérhetővé tételét. A következő lépés az, hogy a háziorvos által kiállított eBeutalóval már a lakosság is tudjon mobilon keresztül időpontot előjegyeztetni. Amikor a páciens megjelenik a betegfelvételi ponton, ott elég megadnia a mobilon kapott azonosítóját, ezzel bekerül a várakozási sorba, és ahogy a bankoknál, vagy a kormányablakoknál működik, sorszám alapú kijelzőn hívják be vizsgálatra. A vizsgálat után ugyanezen a mobilapplikáción, vagy a lakossági EESZT felületen keresztül a vizsgálati eredmény is megtekinthető/letölthető lesz.
Mindkét projektre igaz, hogy a végpontokat is fejleszteni kell, sőt, az informatikai fejlesztéssel legalább egyenlő horderejű munka lesz az egészségügyi ágazat „evangelizációja” is, tehát az új folyamatok és a digitális rendszerek használatának elfogadtatása és oktatása – hangsúlyozta a Portfolionak Szabó Bálint.