Egészségipar
Betiltották az Actimel joghurt reklámját Nagy-Britanniában
Guy Parker, az ASA ügyvezető igazgatója elmondta, a döntés nem arra tért ki, hogy az Actimel valóban hatékony-e, csak azt vizsgálta, hogy a reklámban megfogalmazott állítást alátámasztja-e megfelelő bizonyíték.
A Danone szóvivője ezzel szemben közölte, az ő tudományos állításuk „egy sor bizonyítékon alapul”. Hangoztatta, 24 megjelent klinikai tanulmány mutatta ki, hogy a termék különböző körülmények között jótékony hatással van a gyerekektől az idősekig mindenkire. Nyolc klinikai próbát végeztek el gyerekeken – 16 éves korig bezárólag –, ebből kettőt Indiában, heveny hasmenéssel kórházban ápolt gyerekeken, illetve olyan gyerekeken, akik gyomorhurut miatt szedtek gyógyszert.
Az ASA szerint az utóbbi kettő például nem érvényes az egészséges gyerekekkel kapcsolatban. A másik két klinikai próbát azért nem lehet figyelembe venni, mert abban a vizsgált gyerekek életkora hat hónaptól 15,5 hónapig terjedt, és ezért ennek eredményeit nem lehet iskoláskorúakra vonatkoztatni. A hatóság szerint a terméket nem lehet jótékony hatásúként értékelni asztmában szenvedő gyerekeknél sem. Az ASA úgy ítélte meg, a hirdetés félrevezető volt, és megsértette a hirdetésekkel kapcsolatos bizonyítási és hitelességi előírásokat.
„Nemzetközileg elismert, széleskörű és közvetlenül a témához tartozó humán klinikai tapasztalatokkal rendelkező szakértők közreműködésével végzett tanulmányok bizonyítják a probiotikumok hatásait a bél- és gyermekgyógyászatban, valamint az immunológiában” – válaszolta az ASA kifogásaira a Danone szóvivője.
MTI